دفاع وزیر از یک انحلال

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۲:۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۳۵۰
دفاع وزیر از یک انحلال

تعادل |

«نمی‌دانم، چرا در ایران برعکس تمام دنیا شب عید که باید قیمت‌ها کاهش پیدا کنند در همان یک هفته عید اقشار کم درآمد هم توان خرید داشته باشند، بازارها بهشت سوداگران می‌شود، در حالی که در امریکا در ایام عید قیمت بوقلمون به قیمت پفک می‌رسد، در ایران در ماه رمضان مشکل تامین خرما داریم و شب عید باید در بازار تعزیرات راه بیندازیم.» این بخشی از اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است. «جواد ساداتی‌نژاد»، با بیان اینکه زیبنده اقتصاد کشور نیست که هر سال شب عید قیمت کالاهای مصرفی مردم افزایش یابد، از بخش خصوصی خواست که با ورود به میدان و برطرف کردن ابهام‌ها اجازه ندهد که سوداگران به ضرر منافع مردم در بازارهای مختلف فعال شوند. او تاکید کرد که این وزارتخانه به دنبال کاهش نقش دولت در امور اجرایی است و در حوزه ذخایر استراتژیک می‌توان بخش خصوصی را وارد عرصه کرد. این مقام مسوول در دولت در بخش دیگری از اظهاراتش، خود را مدافع انحلال شرکت بازرگانی و دولتی و پشتیبانی دام معرفی کرد، اما به شرط آنکه بخش خصوصی نقش خود را در این حوزه پر رنگ کرده و نگرانی‌های دولت را برطرف کند.

    ماجرای طلب 270 میلیون یورویی  از دولت

در نشست دولتی‌ها با اعضای بخش خصوصی مشکلات حوزه کشاورزی مورد واکاوی قرار گرفت. در بخشی از این نشست وزیر جهاد کشاورزی به آخرین روزهای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، اشاره کرد که ۴۶۱، ۴۰۸ تن کالا در سامانه بازارگاه عرضه و مقدار ۴۱۸، ۱۳۱ تن آن توسط ۲۰ شرکت واردکننده به ارزش ۲۷۰ میلیون یورو، تحویل دامدار و مرغدار شد، اما حال با وجود گذشت بیش از 2 ماه از تاریخ تحویل، پیگیری‌های انجام شده برای تسویه مطالبات ارزی اعضا از طریق استمداد از رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول ریاست‌جمهوری تا این تاریخ بی‌نتیجه بوده است. جواد ساداتی‌نژاد، گفت: نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال کردیم و امیدواریم با دستور رییس‌جمهور این مساله نیز حل شود.  وزیر کشاورزی در ادامه حذف ارز ترجیحی را خواسته بخش خصوصی و صنف و صنعت دانست و توضیح داد: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از مدت‌ها قبل جزو خواسته‌های اصلی فعالان اقتصادی بود و دولت در این زمینه با هدف بهبود شرایط آنها این سیاست را اجرایی کرد. از این رو برخی انتقادها منصفانه نیست.

    با واردات آرد مخالفیم 

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما به شکل جدی در وزارت کشاورزی دنبال می‌کنیم بحث کشت قراردادی است. در این چارچوب با در نظر گرفتن بذر و کود مناسب و همچنین برنامه‌ریزی براساس نوع محصول و شرایط اقلیمی تلاش می‌شود که هم از کشاورزان حمایت شود و هم بالاترین میزان تولید و بهره‌وری به دست بیاید. همچنین موضوع بیمه کشاورزان نیز در این چارچوب پیش‌بینی شده است. ساداتی با بیان اینکه اجرای کامل این طرح به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بیان کرد: بخش خصوصی در این چارچوب می‌تواند نقشی محوری ایفا کند و با کمک به دولت شرایط را برای بهبود تولید و کیفیت محصولات فراهم کند.  ساداتی‌نژاد به برگزاری نشست‌های تخصصی و بررسی ابعاد موضوع اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری دولت این است که افزایش قیمتی در تامین نان اتفاق نیفتد. در هر صورت دغدغه موجود مبنی بر یکسان‌سازی نرخ گندم صنف و صنعت و سنتی‌ها باید به‌طور دقیق بررسی شود.  وی با بیان اینکه اصناف و واحدهای صنعتی می‌توانند نیازهای خود را به شکل مستقل تامین کنند، تصریح کرد: ما مجوز داده‌ایم که واحدهای صنفی واردات گندم مورد نیاز خود را در دستور کار قرار دهند تا حتی اگر توانستند گندم را با قیمت پایین‌تر وارد کنند به نفع تولید با قیمت پایین‌تر از آن بهره ببرند. البته ما با واردات آرد موافق نیستیم اما برای واردات گندم و برطرف کردن نیازهای واحدهای صنفی به آنها آزادی عمل داده‌ایم.

    مدافع انحلالم

وزیر کشاورزی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه این وزارتخانه به دنبال کاهش نقش دولت در امور اجرایی است، توضیح داد: ما معتقدیم حتی در حوزه ذخایر استراتژیک نیز می‌توان بخش خصوصی را وارد عرصه کرد. ما مدافع انحلال شرکت بازرگانی و دولتی و پشتیبانی دام هستیم اما به شرط آنکه بخش خصوصی نقش خود را در این حوزه پر رنگ کرده و نگرانی‌های دولت را برطرف کند.ساداتی‌نژاد ادامه داد: این زیبنده اقتصاد ما نیست که هر سال شب عید قیمت کالاهای مصرفی مردم افزایش یابد یا در ماه رمضان قیمت خرما بالا برود. بخش خصوصی باید با ورود به میدان و برطرف کردن ابهام‌ها اجازه ندهد که سوداگران به ضرر منافع مردم در بازارهای مختلف فعال شوند.وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا در ایران برعکس تمام دنیا شب عید که باید قیمت‌ها کاهش پیدا کنند در همان یک هفته عید اقشار کم درآمد هم توان خرید داشته باشند، بازارها بهشت سوداگران می‌شود، عنوان کرد: در حالی در امریکا در ایام عید قیمت بوقلمون به قیمت پفک می‌رسد در ایران در ماه رمضان مشکل تامین خرما داریم و شب عید باید در بازار تعزیرات راه بیندازیم.وزیر کشاورزی با بیان این مطلب که دولت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است، تاکید کرد: در اجرای پروژه حساس حذف ارز ترجیحی مجبور بودیم قیمتی را برای برخی اقلام حساس در نظر بگیریم و می‌دانیم که شرایط برای صنعت سخت است‌؛ اما خوشبختانه صنعت همراهی کرد. در ادامه یونس ژائله با ابراز خرسندی از آزادسازی قیمت گندم گفت: نرخ گندم برای تولید ماکارونی و سایر فرآورده‌های آردبر باید طبق قیمت جهانی تعیین شود در این شرایط امکان صادرات محصولات فراهم است. امروز به دلیل توجیه‌ناپذیر شدن قیمت آرد و گندم، بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم و از آن بدتر واحدها توان ادامه تولید ندارند. نرخ گندم باید شناور و بر اساس بازار جهانی تعیین شود. محسن امینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تعریف سازوکار مناسبی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را خواستار شد و بر تعیین قیمت گندم طبق قیمت بازار جهانی تاکید کرد. این فعال اقتصادی همچنین تعریف سازوکارها درباره چگونگی مشارکت بخش خصوصی در طرح کشت قراردادی را مورد توجه قرار داد.

    خرید نان با کارت بانکی  یا صدور کارت نان؟

در ادامه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع‌بندی این بخش گفت: درباره شناور شدن قیمت گندم و به صورت مشخص ۹۰ درصد بازار جهانی، کمیته‌ای تشکیل و تا هفته آینده تصمیم‌گیری کند. درباره فروش اعتباری ۸۹ روزه گندم هم چون از ابتدا قرار بوده برای یک دوره اجرا شود تنها واحدهایی که تاکنون از این ظرفیت استفاده نکردند، می‌توانند اقدام کنند. بر اساس اظهارات وی پیشنهاد یکسان‌سازی قیمت گندم در نان‌های سنتی و صنعتی هم قرار شد در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تا انتهای شهریور در این باره تصمیم‌گیری شود. درباره هزینه اضافی حمل‌ونقل که به کارخانه‌های آردسازی تحمیل می‌شود نیز ستاد اقتصادی دولت تصمیم‌گیری خواهد کرد.وی همچنین گفت: تاکنون هیچ بحثی در شورای اقتصادی دولت درباره صدور کارت نان مطرح نشده و برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. بلکه چیزی که در دستور کار قرار گرفته بحث فروش نان به خانوارها از طریق کارت‌های بانکی است.خاندوزی درباره جزییات این طرح توضیح داد: در چارچوب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خانوارها می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی که در اختیار دارند نسبت به خرید نان اقدام کنند. همچنین هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی انجام شده تا خرید نان صرفا محدود به کارت یارانه‌ای سرپرست خانوار نشود.وزیر اقتصاد ادامه داد: بدین‌ترتیب تمام افراد خانواده با استفاده از تمام کارت‌های بانکی که در اختیار دارند می‌توانند نسبت به خرید نان اقدام کنند. مقدمات ابتدایی برای این طرح فراهم شده و تقریبا در تمامی شهرهای کشور شرایط برای اجرای آن مهیا شده است.خاندوزی همچنین به تاکید جدی رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: براساس دستور آقای رییسی قیمت خرید نان در سال جاری برای مردم به هیچ‌وجه افزایش پیدا نخواهد کرد. وی با اشاره به سیاست اصلاح یارانه‌های دولت بیان کرد: ما در این سیاست صرفا به دنبال اصلاح قیمت‌ها نبوده‌ایم و بیشتر اصلاح ساختار در دستور کار است. عبور از انحصار، بهبود شرایط شرکت‌های تولیدی و واگذاری بخش اعظم تجارت و ذخیره‌سازی اقتصادی به بخش خصوصی و کم کردن حضور دولت در این حوزه بخش مهمی از اهداف دولت را تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر