افزایش قیمت‌ها متأثر از تورم جهانی

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۱:۵۸:۲۷
کد خبر: ۱۹۱۲۹۱

وزارت جهاد با صدور جوابیه‌ای به گزارش سایه سنگین تورم بر سر کم‌درآمدها پاسخ داد که در زیر می‌خوانید

سردبیر محترم روزنامه تعادل

با سلام

 احتراما نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ 12/04/1401 کدخبر 190472 با عنوان «سایه سنگین تورم بر سر کم‌درآمدها» مقتضی است دستور فرمایید، طبق قانون مطبوعات، توضیحات موسسه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی این وزارت را در آن روزنامه در همان صفحه و ستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر نمایند.

 در سال اخیر چندین رویداد در اقتصاد داخلی و جهانی رخ داده که به تبع آن بازار داخلی محصولات اساسی را با تغییرات اساسی مواجه ساخته است. بنابراین، به نظر می‌رسد مقایسه قیمت با مدت مشابه سال قبل، بدون اشاره به این تغییر و تحولات (که در ادامه بدان پرداخته خواهد شد)، صحیح نباشد: 

اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها طبق جزو (1) بند الحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 در 22 اردیبهشت 1401. طبیعی است که با حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌ها افزایش و به تبع آن هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است و در نهایت قیمت نهایی مصرف‌کننده نیز افزایش می‌یابد. اما تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی و امکان خرید محصولات اساسی به قیمت شهریور 1400، دولت با پرداخت یارانه نقدی تلاش می‌کند تا هزینه‌های افزایش یافته خانوار را جبران نماید. 

اصلاح توزیع یارانه آرد به منظور جلوگیری از فساد و قاچاق، دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی (برای نان)، دسترسی مردم کشور را به نان یارانه‌ای فراهم نموده است.

افزایش شدید و بی‌سابقه قیمت‌های جهانی در پی تنش میان کشورهای روسیه و اوکراین. بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غذا در ماه مارس 2022 به بالاترین مقدار خود (159.7) رسیده که در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در ماه ژوئن، عدد شاخص مذکور 154.2 بوده است. با توجه به وابستگی بالای کشور به واردات نهاده‌های دامی، طبیعی است که افزایش قیمت‌های جهانی، بازار محصولات داخلی را نیز متاثر می‌سازد.

روند شاخص قیمت جهانی غذا 

در سال‌های 2022-1990

مشاهدات میدانی درشهر تهران و اعلام قیمت‌های 100-80 هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ و 66 هزار تومان برای گوشت مرغ (بیشتر از قیمت‌های مصوب) شده است. آنچه باید بدان توجه کرد، در شهر تهران قیمت‌های محصولات در مناطق مختلف (حتی در یک منطقه) بسیار متفاوت است. بدیهی است که قیمت در منطقه 1 تهران کاملا متفاوت و بالاتر از قیمت در منطقه 18 می‌باشد. بنابراین، مشاهدات میدانی در تهران نمی‌تواند مرجع مناسبی برای مقایسه قیمت بازار با قیمت مصوب و سنجش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار باشد. ضمن آنکه امکان دارد، مشاهدات میدانی در یک شهر کوچک در یک استان دیگر، بسیار متفاوت با مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران باشد. از سویی دیگر در شرایط تورمی افزایش قیمت کالاها طبیعی است و نمی‌توان انتظار داشت که محصولات کشاورزی از این قاعده مستثنی باشد. ضمن آنکه بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات کشاورزی متاثر از متغیرهای اقتصاد کلان بوده که مدیریت آن خارج از بخش کشاورزی می‌باشد. مانند افزایش نرخ دستمزد (57 درصد) و افزایش هزینه‌های حمل و نقل (35 درصد) که هزینه‌های تولید و توزیع محصولات کشاورزی را طی زنجیره ارزش افزایش خواهد داد. بر اساس اطلاعات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در هفته اول تیرماه قیمت محصولات پروتئینی، روغن و لبنیات مطابق جدول زیر بوده که هنوز تا قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار فاصله دارد.

Taadol-07

 

ارسال نظر