رویداد

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۰۱:۴۸:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۰۷۱

ارزی برای واردات موبایل تخصیص داده نمی‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: از خردادماه برای واردات موبایل تخصیص ارزی انجام نشده از این رو نگران تنظیم و تامین بازار در شهریور و مهر هستیم. امیر اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه، اظهار کرد: هنوز هیچ گونه تخصیص ارزی چه برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و چه برای موبایل‌های پایین‌تر از ۶۰۰ دلار، صورت نگرفته است و ما همچنان منتظر تصمیم وزارت صمت هستیم. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: در حال حاضر موبایل‌هایی وارد کشور می‌شود که فرآیند تخصیص ارزشان از قبل انجام شده است، بنابراین تا پایان مرداد ذخیره موبایل برای تنظیم بازار داریم اما با توجه به اینکه از خردادماه هیچ گونه تخصیص ارزی برای واردات نداشته‌ایم، نگران تنظیم و تأمین بازار در شهریور و مهر ماه هستیم. وی در مورد علت عدم تخصیص ارز به این محصول، گفت: پرس و جوی ما از مسوولان دولتی نشان می‌دهد که دولت به دنبال بهینه‌سازی منابع ارزی کشور است و غیر از این پاسخ مشخص دیگری به ما نداده‌اند. اسحاقی با اشاره به وضعیت بازار، تصریح کرد: واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار معمولاً از طریق رویه‌های مسافری انجام می‌شود که بعضاً هم با سوءاستفاده همراه است؛ در این بخش واردات رسمی قابل توجهی نداریم و بازار دست واردکنندگان رسمی نیست. در بخش موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار نیز فقط تا پایان مرداد ذخیره داریم. به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌ها در یک بلاتکلیفی عجیبی قرار دارند و نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند و از طرفی در حال زیان‌دهی نیز هستند.

فرصت ۹ ماهه برای بازگشت ارز محصولات کشاورزی

صادرکنندگان محصولات کشاورزی ۹ ماه برای بازگشت ارز صادراتی فرصت گرفتند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن امینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: به صادرکنندگان محصولات کشاورزی که تحریم مانع بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها شده، مشروط به ارایه مدارک قضایی معتبر، 9 ماه فرصت داده شده است.

کاهش شدید مصرف تخم‌مرغ مردم توان خرید ندارند

ناصر نبی‌پور گفت: وقتی که قیمت یک شانه تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ۷۰ هزار تومان است، در مغازه‌ها نرخ آن به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به این مساله، قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری توان خرید تخم‌مرغ را مانند گذشته ندارند. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به کاهش شدید مصرف تخم‌مرغ و افت قیمت این محصول گفت: حدود یک‌ماه است که صادرات تخم‌مرغ انجام نمی‌شود. به گزارش مهر، ناصر نبی پور با اشاره به افت قیمت تخم‌مرغ افزود: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به ۳۲ هزار تومان رسیده و نسبت به هفته گذشته حدود ۵ هزار تومان ارزان شده است. 

وی با اشاره به مازاد تولید و کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: وقتی که قیمت یک شانه تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ۷۰ هزار تومان است، در مغازه‌ها نرخ آن به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به این مساله، قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری توان خرید تخم‌مرغ را مانند گذشته ندارند. این فعال صنفی درباره اینکه میزان مصرف تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته چقدر کاهش یافته است؟، گفت: هنوز برآوردی در این زمینه نداریم، اما وضعیت بازار گویای این مساله است که مصرف تخم‌مرغ کاهش یافته ضمن اینکه صادرات این محصول در یک‌ماه اخیر متوقف شده است. 

نبی‌پور دلیل این مساله را قیمت بالای تولید عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت تخم‌مرغ در مرز بالای ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد، پیش از این برخی تولیدکنندگان به دلیل تولید مازاد، حاضر بودند حتی با زیان نیز صادرات را انجام دهند چرا که محصول روی دست آنان مانده بود.

رییس هیات‌مدیره سندیکای 

صنعت برق:  بدهی وزارت نیرو به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید

پیام باقری، رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق گفت: میزان بدهی وزارت نیرو به مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های عضو سندیکای صنعت برق و تولیدکنندگان انرژی برق است. وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی در کشور قابل توجه بوده اما بعد اجرای این قوانین با مشکلاتی روبرو است، تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه حدود ۳۰ درصد اجرایی شده است ترازهای مالی در صنعت برق منفی است و منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی ندارند برای رفع این مشکلات باید اختلاف قیمت تمام‌شده و تکلیفی مورد توجه قرار گیرد. باقری با تاکید بر اینکه واقعی کردن نرخ برق یک حلقه از فرآیند پویای اقتصاد کشور است، ادامه داد: باید برای کاهش تلفات و همچنین بازبینی مدل‌های سرمایه‌گذاری نیز چاره‌اندیشی شود و ما نباید به دنبال تغییر تعرفه برق باشیم.

 

 

ارسال نظر