تجمع دامداران مقابل وزارت کشاورزی

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۳:۵۰:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۹۱۲

بنا به اظهارات دامداران معترض مقابل درب وزارت کشاورزی، در حال حاضر 4 میلیون راس دام مازاد در کشور وجود دارد که این حجم از دام در بازار داخلی خریدار ندارد و از سوی دیگر مانع صادرات می‌شوند. دامداران سراسر کشور روز گذشته در اعتراض به سیاست‌های وزارت کشاورزی بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها مقابل درب این وزارتخانه تجمع و خواسته‌های خود را طرح کردند.

یکی از دامداران معترض در گفت‌وگو با ایلنا، با تشریح خواسته‌ها و انتظارات‌شان از وزارتخانه، گفت: وزیر، ماده ۲۳ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر صادرات دام را نقض می‌کند و این اقدام، دامداران را به ورطه نابودی رسانده است. وی با بیان اینکه دامداران بیش از 2 سال در شرایط دشوار فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: دامداران از راه‌های دور جلوی وزارتخانه تجمع کردند چراکه نمی‌توانند نهاده خریداری و دامداری خود را اداره کنند. این دامدار با اشاره به بی‌نتیجه بودن تلاش‌های تشکل‌ها و اتحادیه برای احقاق حقوق‌شان از وزارتخانه، گفت: انتظار ما این است که صادرات دام آزاد شود و همچنین دام با قیمت تمام شده از دامداران خریداری شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر 4 میلیون راس دام مازاد در کشور وجود دارد. این حجم دام در بازار داخلی خریدار ندارد و از سوی دیگر مانع صادرات می‌شوند و گوشت و دام بی‌کیفیت و آلوده در حجم زیاد وارد می‌کنند.

دیگر دامدار معترض گفت: بهترین گوشت و شیر در داخل کشور تولید می‌شود و از آنجایی که خریدار ندارد باید صادر شود از سوی دیگر باید گوشت بی‌کیفیت وارد و در بازار توزیع کنند.

وی با بیان اینکه دامداران نمی‌خواهند کار سیاسی انجام بدهند و اقدام آنها یک مطالبه صنفی است، خاطرنشان کرد: به ما وعده دادند که صادرات شیر و دام آزاد می‌شود و اما در عمل شاهد عملیاتی شدن این وعده‌ها نیستیم. این دامدار با اشاره به گران شدن نرخ نهاده‌های دامی، گفت: تجمع‌کنندگان امروز همه تولیدکنندگان خرد محسوب می‌شود چرا که اینها هستند که به ورطه نابودی رسیدند اما از سوی دیگر دامداران بزرگ هر روز قوی‌تر می‌شوند. دامداران خرد توان رقابت با دامداران بزرگ را ندارند.

به گفته وی؛ دامداران علوفه و نهاده را باید نقد خریداری کنند این در حالی است که پول حاصل از فروش محصول را به صورت نسیه دریافت می‌کنند؛ وعده‌ها در زمینه اعطای تسهیلات حتی به واقعیت هم نزدیک نبود.

یکی دیگر از دامداران با بیان اینکه دامدار به جای دولت به مردم یارانه می‌دهد، گفت: دامداران با نرخ آزاد نهاده‌ها و سایر نیازهایشان را خریداری می‌کنند اما محصول تولید باید با نرخ مصوب و به ریال عرضه شود به عنوان مثال برای هر گاو 100 کیلو کنسانتره یارانه‌ای می‌دهند اما در مقابل شیر و گوشت را با نرخی که خودشان می‌خواهند خریداری می‌کنند و به عبارتی دامدار به مردم یارانه می‌دهد. دیگر دامدار با بیان اینکه خرید تضمینی صورت نمی‌گیرد و خریدهای وزارتخانه در نهایت به نفع آنها تمام می‌شود، گفت: دامداران سربازان امنیت غذایی در کشور هستند اما متاسفانه تولیدکنندگان روستایی و عشایری در بدترین شرایط، اقدام به تولید می‌کنند. دام‌ها رمق ندارند 3 سال پیش 100 راس گوسفند خودرو حمل بار را سنگین می‌کرد اما در سال جاری 100 راس دام بسیار سبک شده است. وی ادامه داد: گوساله هولشتاین که در دوره شیرآوری 40 تن شیر می‌دهد در صف کشتار هستند. تولید یک کیلو دام برای دامدار حداقل 180 هزار تمام می‌شود این در حالی است که دام را کیلویی 75 تا 80 هزار تومان از ما خریداری می‌کنند.

به گفته این دامدار؛ فروش یک گله دام از سوی دامدار فقط امکان خرید یک کامیون کاه را فراهم می‌کند. در حال حاضر دامداری دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

 

ارسال نظر