ابهام در استیضاح

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۰۲:۵۴:۱۸
کد خبر: ۱۹۰۳۱۴
ابهام 
در استیضاح

تعادل|

وزیر صمت که برای بررسی بحث استیضاحش به کمیسیون صنایع مجلس رفته بود، روز گذشته در اظهاراتی عنوان کرد: «شفاف می‌گویم کسانی که پافشاری بر انتصابات کرده‌اند، اسامی‌شان در بین امضاکنندگان استیضاح نیست.» او این را هم گفت: «هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای من نیامده است و این ادعا را صراحتا تکذیب می‌کنم.» در همین حال، نماینده مردم دامغان در مجلس بیان کرده که در بین نمایندگان مطرح شده، دو نفر از وکلای ملت درخواست‌های غیرقانونی مبنی بر انتصاب برخی افراد از وزیر صمت دارند و به همین علت برای استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت فشار می‌آورند. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از نامه ۴۰ نماینده به رییس مجلس برای تعیین تکلیف پشت پرده استیضاح وزیر صمت خبر داد. اما سیاهکلی نماینده قزوین و از موافقان استیضاح وزیر صمت طی رزوهای گذشته با بیان اینکه «با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت هجمه شدیدی علیه نمایندگان ایجاد شده تا امضای خود را پس بگیرند»، گفته بود: «در رسانه‌های مختلف نمایندگان را متهم می‌کنند؛ خبرگزاری فارس و برخی فعالان فضای مجازی تهمت‌های بی‌سند و مدرک علیه نمایندگان درباره استیضاح وزیر صمت مطرح کردند. او خواستار برخورد قانونی هیات رییسه با خبرگزاری متخلف شد و گفت «استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این هجمه راه افتاده است؟»

    وزیر صمت به نمایندگان چه گفت؟ 

در حالی که از هفته‌های گذشته طرح استیضاح وزیر صمت با ۳۶ امضا به کمیسیون صنایع و معادن رسیده، برخی نمایندگان از احتمال پس گرفتن امضا‌ها خبر داده‌اند؛ اگرچه ۳۱ خرداد ماه آقای حسینی‌کیا نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن گفت که تا پیش از برگزاری نشست کمیسیون، احتمال پس گرفتن درخواست‌های استیضاح کم است. طی روزهای گذشته هم یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از «هجمه شدید علیه نمایندگان برای پس گرفتن امضای استیضاح وزیر صمت» انتقاد کرد. سیاهکلی در نشست علنی مجلس گفت «در رسانه‌های مختلف نمایندگان را متهم می‌کنند؛ خبرگزاری فارس و برخی فعالان فضای مجازی تهمت‌های بی‌سند و مدرک علیه نمایندگان درباره استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند. او خواستار برخورد قانونی هیات رییسه با خبرگزاری متخلف شد و گفت «استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این هجمه راه افتاده است؟» خبرگزاری فارس دو روز پیش مدعی شد که ۲ نفر از نمایندگان به وزیر صمت «فشار‌های متعدد» وارد کرده‌اند و، چون فشار‌های آنها به نتیجه نرسیده، پیامک تهدیدآمیز برای آقای فاطمی‌امین فرستاده‌اند. «فارس» علت ارسال این پیامک را «اتمام حجت برای انتصاب مدیر مورد نظر نمایندگان در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو» اعلام کرده. در ادعایی که این خبرگزاری کرده، «معدن‌چادرملو در طول یک سال گردش مالی سنگینی دارد» و «وقتی نماینده‌ای مطالبه انتصاب مدیران خود را در چنین بنگاه اقتصادی بزرگی دارد، قطعاً اهداف خاص مالی را هم دنبال می‌کند.» روزنامه دولتی ایران هم در مطلبی نوشته «برخی‌ها که با اعمال فشار نتوانستند به خواسته خود برسند، در لیست منتقدان فاطمی امین قرار گرفتند.» در این مطلب آمده که تعدادی از نمایندگان مجلس و «برخی افراد صاحب قدرت و ثروت»، افرادی را برای پست‌های مدیرعاملی به وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کردند و می‌خواستند فرد مورد نظر آنها معارفه شود؛ اما آقای فاطمی امین به این خواسته‌ها جواب رد داده و همین سبب شده استیضاحش عملیاتی شود.  سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت روز گذشته پس از نشست با کمیسیون صنایع و معادن دراظهاراتی گفت: «تعداد معدودی درباره انتصابات بر من فشار آوردند و پافشاری می‌کنند. اگر کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود، آنجا اسامی را خواهم گفت.» این درحالی است که «سمیه محمودی» نماینده مجلس که از موافقان استضیاح وزیر صمت است، مدعی است که برای آقای فاطمی امین از سوی وزارتخانه‌ها خیلی لابی شد. او دراظهاراتی گفته است: «من 6 سال است نماینده هستم و استیضاح‌های زیادی را امضاء کردم، تا حالا ندیدم از هیات دولت به من زنگ بزنند، اولین‌بار بود از اعضای هیات دولت، معاونین و وزرا، تماس گرفتند که «چرا استیضاح را امضاء کردید» و جالب اینجاست که وقتی من توضیحاتم را به ایشان ارایه و موضوعات را تشریح می‌کردم می‌گفتند حق با شماست. از این رو، باید بگویم رویه جدیدی را مشاهده می‌کنم که هم از لحاظ رسانه‌ای برای کاهش امضاءهای استیضاح فشار می‌آورند و هم اعضای هیات دولت تماس می‌گیرند، یا مثلا پارلمانی‌های مختلف دستگاه‌ها صحبت می‌کنند که بیایید امضای خود را پس بگیرید.»  این نماینده در واکنش به شایعه‌ای مبنی بر اینکه رییس‌جمهور، فاطمی امین را خط قرمز خودشان اعلام کرده‌اند، نیز اینطور گفته است: «آقای رییس‌جمهور همه جا در صحبت‌های مختلف تاکید کرده‌اند که «من خط قرمزی ندارم»، در جلسات علنی و عمومی بارها بحث این بود که با هیچ کسی تعارف نمی‌کنند، از این رو طرح این موضوع یک بحث تحریف ‌شده است.»

    جزییات نامه به قالیباف 

علی اکبر علیزاده از نامه ۴۰ نماینده به رییس مجلس شورای اسلامی به جهت بررسی اخبار منتشر شده پیرامون فشار دو نماینده مجلس برای انتصابات به فاطمی امین خبر داد. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بین نمایندگان مطرح شده است که دو نفر از وکلای ملت درخواست‌های غیرقانونی مبنی بر انتصاب برخی افراد از وزیر صمت دارند و به همین علت برای استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت فشار می‌آورند. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: نمایندگان در این نامه خواستار تعیین تکلیف این موضوع شده‌اند، وکلای ملت منتظر پیگیری و پاسخ رییس مجلس هستند. متن کامل این نامه به شرح زیر است: «پیرو انتشار خبر اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری اعلام وصول و انجام استیضاح ایشان در هیات رییسه مجلس، خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس، بررسی صحت و سقم این ادعا را بررسی و نتیجه را در اسرع وقت و پیش از بررسی احتمالی استیضاح در صحن علنی اعلام نماید. بدیهی است نتیجه بررسی‌ها، چه در صورت صحت خبر مذکور و برخورد با خاطیان و چه درصورت عدم صحت، برخورد با مدعیان و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی قوه مقننه خواهد شد. طبق اخبار منتشر شده، ۲ نفر از نمایندگان مجلس پس از اعمال فشار‌های متعدد به فاطمی‌امین برای انتصاب گزینه‌های مورد نظر خود در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و به نتیجه نرسیدن این فشارها، به تازگی در قالب پیامکی تهدیدآمیز، با وی اتمام‌حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود. این در حالی است که اخیرا رهبر انقلاب در دیدار چهارم خردادماه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید دوباره بر توصیه پیشین خودشان به وکلای ملت مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات، خاطرنشان کردند: «رییس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی که این توصیه به مصلحت خود شماست؛ چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسوولی منصوب شود، اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

    وزیر می رود یا می ماند؟

البته سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس، عصر روزگذشته اعلام کرد که بعد از حضور فاطمی‌‌امین در کمیسیون صنایع، تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده امضای خود را پس گرفتند و استیضاح از نصاب افتاد. در مقابل، روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برگزاری جلسه این کمیسیون برای بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: روز سه‌شنبه هفته آینده با حضور آقای فاطمی امین این موضوع در کمیسیون بررسی‌ می‌شود.  به گفته او، تعدادی از نمایندگان با حضور در کمیسیون امضاهای خود را پس گرفتند اما اینکه امضاهای این طرح از حد نصاب افتاده باشد و این طرح از دستور کار خارج شود اینگونه نیست.


 

ارسال نظر