اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۳:۳۵:۵۱
کد خبر: ۱۹۰۱۲۲

چرا ماده 65 احکام دایمی اجرا نمی‌شود؟ 

مشاور رییس‌جمهور در نشست شورای مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهور برگزار شد با تاکید بر ضرورت تقویت تیم‌های اجرایی دولت گفت: برای پیشبرد اهداف باید اقداماتی انجام شود که یکی از آنها تقویت تیم‌های اجرایی در دستگاها است.به گزارش فرینا، سعید محمد با تاکید بر اینکه برای تحقق این هدف به همدلی مجلس با دولت نیاز داریم اظهار داشت: در دولت گذشته هم تصمیمات مهم گرفته نشد و اجرای تصمیمات مهم را به دولت سیزدهم منتقل کردند و در شرایط اخذ این تصمیمات مهم اقتصادی وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که اجرای این تصمیمات شاید قابل تحمل نباشد. اما تمام تلاش دولت با همکاری مجلس و سران قوا این است که این مشکلات به حداقل برسد و دولت سیزدهم راهی جز موفقیت ندارد. مشاور رییس‌جمهور با اشاره به تعامل بالای مجلس با دولت و شورای عالی مناطق آزاد افزود: در سند تحول دولت سیزدهم اشاره‌ای به مناطق آزاد نشده که باید هر چه سریع‌تر این ابهام رفع شود.

سعید محمد در ادامه ادعای تبدیل شدن مناطق آزاد به محلی برای واردات کالا را رد کرد و گفت: سال گذشته برای اولین‌بار تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعاً مثبت 11 میلیارد دلار شد. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تفاهم نامه‌ای با شورای عالی به امضا رساند اعلام کرده هیچ نگرانی بابت قاچاق کالا و ارز از مناطق آزاد نداریم. قاچاق کالا در جاهای دیگری مانند کوله بری و ته لنجی است که باید به آنها رسیدگی شود. وی ادامه داد: موضوع واردات به مناطق آزاد با واردات از مسیر مناطق آزاد فرق دارد. در بسیاری از موارد واردات کالا برای سرزمین اصلی است اما از درگاه مناطق آزاد رخ می‌دهد و ارتباطی به مناطق آزاد ندارد که نباید به پای مناطق آزاد نوشته شود. این جمله که مناطق آزاد درگاه واردات است اشتباه است.دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به عملکرد مناطق آزاد ایران در مقایسه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنیا اشاره کرد و گفت: در دنیا 5 هزار و 400 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در دنیا وجود دارد که 75 درصد آنها موفق بودند .سعید محمد اظهارداشت: موضوع بسیار مهم دیگر این است که قوانین مربوط به مناطق آزاد به اجرا نرسیده است. ماده 65 احکام دایمی برنامه توسعه کشور می‌گوید که تمام امورات اجرایی به جزو موضوعات امنیتی و انتظامی در مناطق آزاد باید به روسای مناطق آزاد واگذار شود اما این قانون اجرا نشده است . 

مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باید فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تعامل مجلس و دولت سرلوحه کار قرار گیرد چراکه رهبری با هوشیاری این پیام را به مجلس و دولت ارایه داده است. البته بحث مشورت گرفتن از نمایندگان مجلس بسیار مهم است .

سهم 15 درصدی عراق از صادرات غیرنفتی کشور

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی مزیت رقابتی صادرات محصولات صنایع غذایی را از دست داده‌ایم، گفت: این موضوع چندان جدی نیست و به زودی با توجه به سایر مزیت‌ها شرایط صادرات در این بخش عادی می‌شود. 

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق، گفت: آمار سه ماهه تجارت خارجی کشور هنوز منتشر نشده، اما بررسی آمار تجارت فروردین و اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که کاهش صادرات فروردین ماه به عراق در اردیبهشت جبران شد و در ماه گذشته بیش از 800 میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم. 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: عراق بعد از چین و امارات در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و این کشور سهم 15 درصدی در صادرات غیرنفتی دارد. 

وی افزود: براساس آمار صادراتی که از مرزهای مختلف به دست آمده پیش بینی می‌شود که صادرات ما به عراق در خرداد ماه نسبت به دو ماه ابتدای سال افزایش یافته است. 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صادرات فرآورده‌های نفتی دوباره به عراق آغاز شده است و افزایش قیمت گاز یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش صادرات است.  وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی بر صادرات مواد غذایی به عراق تاثیرگذاشته است، گفت: به گفته دست‌اندرکاران صنایع غذایی (شیرینی، شکلات، بیسکویت و ...) این موضوع بر صادرات صنایع غذایی تاثیرگذاشته است و مزیت رقابتی خود را از دست داده‌ایم. حسینی بیان داشت: هنوز عراقی‌ها خود را با قیمت‌های جدید تطبیق نداده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به مزیت‌هایی که در بخش‌های دیگر وجود دارد و افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت کالاهای صادراتی در بخش صنایع غذایی برای عراقی‌ها نیز عادی شود و مساله جدی در این زمینه وجود ندارد. 

 

ارسال نظر