رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۳:۴۷:۳۱
کد خبر: ۱۸۹۶۱۷

صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی وسرنوشت کارت بازرگانی

کمیته اقدام ارزی در مصوبه‌ای، چگونگی رفع تعهد ارزی ایفا نشده سال ۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ را اعلام کرد. محمود اسکندری سرپرست دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مدیران صمت استان‌ها، چگونگی رفع تعهد ارزی ایفا نشده سال ۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد. در این بخشنامه آمده است: مصوبات عمومی هفتاد و دومین جلسه کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت در راستای تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به شرح زیر جهت استحضار، بهره‌برداری و اطلاع‌رسانی به ذینفعان ایفاد می‌گردد: 

   رفع تعلیق و تمدید اعتبار کارت بازرگانی صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفا نشده سال ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۰، در صورت ورود کالا به کشور و ارایه قبض انبار تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ منوط به ارایه تعهد محضری به اداره کل صنعت استان صادرکننده کارت بازرگانی، دال بر عدم انجام صادرات تا ایفای کامل تعهدات ارزی معوقه، به منظور ثبت سفارش، اظهار و ترخیص کالا مجاز خواهد بود.

   با توجه به مصوبه هیات وزیران واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید از محل ارز حاصل از صادرات خود یا دیگران به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، موضوع مصوبه مذکور در بازه زمانی مربوطه (۳۱ خرداد ۹۸ تا ۲۹ اسفند ۹۹) با تایید ارزش و مصرف اقلام موصوف توسط سازمان مناطق ذیربط پذیرفته می‌شود.

افزایش عوارض صادرات گوجه‌فرنگی از صفر به ۶۰۰۰ تومان

به دنبال اعلام وزارت جهاد کشاورزی، گمرک ایران افزایش عوارض صادرات گوجه‌فرنگی که از صفر به شش درصد افزایش داشته را ابلاغ کرد. ابلاغیه اخیر دفتر صادرات گمرک به گمرک‌های اجرایی نشان می‌دهد که عوارض صادرات گوجه فرنگی افزایش یافته است. بر این اساس اعلام شده است که «این ابلاغیه به پیوست نامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضع عوارض بر صادرات گوجه فرنگی به ازای هر کیلو ۶۰۰۰ تومان، جهت اجرا از تاریخ ابلاغ این نامه (دوم خرداد ۱۴۰۱)، با رعایت کلیه قوانین و مقررات و ضوابط جاری سال ارسال شده است.» این افزایش عوارض در حالی اتفاق افتاده که در مکاتباتی که از سوی وزارت جهاد و هم گمرک ایران صورت گرفته، جریان وضعیت و حقوق صادرکننده با این تصمیم یک‌باره، مطرح است. پیگیری ایسنا از وزارت جهاد کشاورزی با توضیح سرپرست دفتر بازرگانی داخلی این وزارت‌خانه و تایید این موضوع همراه بود. مجید حسنی مقدم در پاسخ به چرایی تعیین عوارض برای صادرات گوجه فرنگی گفت: این عوارض ۶۰۰۰ تومانی فقط برای گوجه فرنگی‌های خارج از گلخانه و مزرعه‌ای تعیین شده و فرآیند صادرات گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای به روال قبل است.

 

ارسال نظر