فهرست همکاری تجاری با سوری ها

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۲:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۵۳۶
فهرست همکاری  تجاری  با  سوری ها

تعادل |

لیست همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور ایران و روسیه رد وبدل شد. در همایش توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران، دو طرف بر تدوین نقشه راه و چشم‌‎انداز سطح روابط تجاری هم‌تزار با سطح مناسبات سیاسی دو کشور و میدان دادن به بخش‌خصوصی دو کشور تاکید کردند. رییس اتاق ایران پیام روشن این نشست را اشتیاق واقعی فعالان اقتصادی برای همکاری گسترده‌تر دانست ودرعین حال تاکید کرد که لازمه دستبیابی به مبادلات تجاری به بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور، نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای حضور ایران در روند بازسازی سوریه وافزایش ارتباط‌های صنعتی وکشاورزی بین دو کشور است. از آنسو، طرف سوری نیز بر «تقویت سرمایه‌گذاری ایران در سوریه با استفاده از قانون جدید تجاری ۲۰۲۱ در این کشور، گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مشارکت گسترده در بازسازی سوریه، تقویت حمل و نقل و ترانزیت، رفع موانع گمرکی و غیرگمرکی برای عرضه کالاهای سوری در بازار ایران، رفع موانع تهاتر کالا میان دو کشور، امضا واجرای توافقنامه‌های گمرکی و کاهش تعرفه‌های گمرکی و...» تاکید کرد. 

   تجارت با سوریه باید افزایش یاید

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این همایش با ابراز خرسندی از حضور هیات تجاری سوریه در ایران گفت: ارتباط ایران با کشور سوریه، ارتباط متفاوتی است که از صمیمیت فوق‌العاده و اراده محکم مسوولان سیاسی برای توسعه روابط دوجانبه نشأت‌ گرفته است؛ اما هنوز به لحاظ توسعه روابط اقتصادی، نتوانسته‌ایم متناسب با توسعه روابط سیاسی حرکت کنیم. شافعی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند. در تدوین این برنامه بلندمدت، نیازمند همکاری دولت‌های دو کشور با بخش خصوصی هستیم تا به این برنامه توجه کنند. البته صرفاً مساله مبادلات اقتصادی کشور را نباید بر روی مبادله کالا پایه‌گذاری کنیم. آنچه می‌تواند برای توسعه اقتصاد سوریه آینده مطمئنی فراهم کند، کار بر روی مسائل اساسی است که زمینه همکاری میان دو کشور آماده است. رییس اتاق ایران در توضیح این موضوع، تصریح کرد: به عنوان‌مثال ظرفیت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که یکی مشارکت جدی در بازسازی حوزه‌های مختلف و توسعه صنعتی سوریه است. در این زمینه ظرفیت قابل‌توجهی برای همکاری وجود دارد که باید این زمینه‌ها را به‌صورت عملی فراهم کنیم. دراین‌ارتباط اتاق‌های مشترک دو کشور می‌توانند به عنوان محور اصلی این موارد را مورد توجه قرار دهند. شافعی در ادامه به برخی از مشکلات تجار اشاره کرد: مشکلاتی مانند حمل‌ونقل زمینی و دریایی و موضوع تعرفه‌های گمرکی جز مسائلی است که اتاق مشترک ایران و سوریه روی آن مطالعاتی انجام داده و می‌تواند پیشنهاد اصلاحی خود را کند. رییس اتاق ایران در ادامه این نشست از سفیر سابق و شفق دیوب، سفیر فعلی سوریه در ایران قدردانی کرد و تلاش آنها را عامل مهمی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد.

    درخواست اتاق سوریه از فعالان اقتصادی

بعد از آن محمد ابوالهدی اللحام، رییس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: امکانات و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری میان ایران و سوریه وجود دارد که استفاده‌ نشده؛ توجه به این ظرفیت‌ها نیازمند پیگیری است. سوریه به محصولات تولید شده در ایران نیاز مبرم دارد. با توجه به سطح روابط سیاسی میان دو کشور، تمایل داریم که روابط و حجم مبادلات تجاری و اقتصادی توسعه یابد. نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور در جهت بهبود روابط میان دو کشور بسیار مهم است. او گفت: دو کشور نیاز به توافق‌در زمینه‌هایی مثل مسائل گمرکی دارند؛ تسهیلات بازرگانی و تعرفه گمرکی مورد توجه ما هم است. دو کشور با تحریم ظالمانه روبرو هستند و همکاری اقتصادی میان دو کشور بسیار مهم است. این همکاری‌ها در اثر تماس‌های مداوم میان بازرگان‌ها و تجار افزایش می‌یابد. ابوالهدی اللحاادامه داد: در حوزه بازسازی سوریه، دولت تسهیلات زیادی را فراهم کرده که ما می‌توانیم در آینده از نیازهای حوزه بازسازی اطلاع دقیق‌تری به شما بدهیم. فعالان حوزه بازسازی با معافیت گمرکی مواجه خواهند شد. از طرفی فاصله زیادی میان دو کشور در ارتباط با حمل‌ونقل و راه‌های پرداخت مبادلات وجود ندارد و البته باید به این حوزه‌ها بیشتر توجه شود.  رییس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه تأکید کرد: ما لیست نیازمندی‌های خود را در ارتباط با بخش خصوصی به شما اعلام می‌کنیم. شرکت‌های عمومی و خصوصی سوری زیادی برای همکاری باید ایران آماده هستند و باید تسهیلات لازم در اختیار آنها هم قرار گیرد. او تصریح کرد: باید با همکاری جدی و سریع، تأخیر گذشته را جبران کنیم و در تماس مستقیم با یکدیگر برای رفع موانع پیش‌رو باشیم تا موانع را برطرف کنیم و راه‌حل‌های لازم را ارایه کنیم. ابوالهدی اللحام به مناطق آزاد سوریه اشاره کرد که قانون سرمایه‌گذاری جدیدی تصویب‌شده است؛ این قانون بهره‌برداری دو طرف از نتیجه سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. در این قانون پشتیبانی و حمایت‌های حوزه گمرکی مورد توجه است. امیدواریم اتاق‌های بازرگانی مشترک و دو دولت ایران و سوریه مسیر همکاری‌های تجاری را هموار کند. شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران هم با ابراز امیدواری از اینکه نتایج این همایش تجاری به نقشه راهی عملی و قابل اجرا میان تجار دو کشور تبدیل شود گفت: وزارت خارجه سوریه و سفارت این کشور در ایران آماده است تا گام‌های عملی در راستای تسهیل تجارت میان دو کشور برداشته و همه موانع پیش روی گسترش روابط تجاری ایران و سوریه را برطرف کند. او با بیان اینکه در یک سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور به دو برابر افزایش یافته تأکید کرد: این میزان هنوز از ظرفیت‌های تجاری دو کشور فاصله زیادی دارد.

   پیشنهاد دولت به سوری ها

در ادامه عباس اکبری، مشاور معاون اول رییس‌جمهور او به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تقویت مناسبات تجاری بین ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: الان با همه مشکلات مانند تحریم‌ها، نماینده‌ ویژه‌ای از سوی ایران تعیین شده تا نواقص و موانع را شناسایی کرده و برای حل آنها راهکار ارایه دهد. اکبری این رفت‌وآمدها را بین دو دولت و بخش خصوصی دو کشور ضروری خواند و تاکید کرد: اگر این رفت‌وآمدها ادامه پیدا کند و از شرایط یکدیگر اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری داشته باشیم با علم به موانع موجود می‌توانیم تمام تلاش خود را برای تسهیل‌گری در همکاری‌‎ها صرف کنیم. بدون شک در این رابطه باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود. او پیشنهاد داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از صنعت سوریه به دلیل جنگ، متوقف شده و امروز برای بازسازی آن به سرمایه نیاز دارد، فعالان اقتصادی ایرانی این سرمایه‌گذاری را انجام دهند و توازن لازم بین صادرات و واردات بین دو کشور را نیز برقرار کنند. از طرفی تکنولوژی موجود در ایران در حوزه‌های مختلف مانند تولید سیمان، راه‌اندازی نیروگاه‌ و غیره قابلیت انتقال به سوریه را دارد و از این طریق شرکت‌های مشترک صنعتی ایجاد کنیم و در عین تولید و تامین نیاز داخل سوریه، صادرات هم انجام دهیم.تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی درباره نقطه شروع این مناسبات طبق چشم‌انداز تعریف شده، موضوع دیگری بود که مورد توجه مشاور معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت.

   تعرفه ترجیحی کاهش یابد

کیوان کاشفی، رییس اتاق مشترک ایران و سوریه و عضو هیات رییسه اتاق ایران هم از افزایش ۶۰ درصدی سطح تبادلات تجاری بین دو کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: این حجم از تبادلات، سقف اهداف دو کشور نیست بلکه برای رسیدن به حجم یک میلیارد دلار در سال برنامه‌ریزی می‌کنیم. خوشبختانه در این مسیر بخشی از خواسته‌ها مانند تسهیل رفت‌وآمدهای تجار بین دو کشور محقق شده و سایر انتظارات نیز در حال بررسی هستند. او با بیان این مطلب که استقبال بخش خصوصی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها بسیار بالاست، تاکید کرد: در این مسیر به شتاب‌دهنده واقعی نیاز داریم و آن حل وضعیت تعرفه‌های ترجیحی است. باید در این رابطه بازنگری صورت گیرد تا سطح روابط توسعه پیدا کند. فهد درویش، رییس اتاق مشترک سوریه و ایران نیز خواستار کاهش میزان تعرفه‌های گمرکی از ۴ به صفر، تسهیل روند واردات از سوریه به ایران و برعکس، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در هر دو کشور به منظور اطلاع‌رسانی و معرفی تولیدات خود در کشور مقابل، راه‌اندازی بانک مشترک بین ایران و سوریه برای تسهیل تبادلات مالی امکان پذیرش و تضمین ضمانت‌های دو کشور، حل مشکلات مربوط به حوزه حمل‌و‌نقل و کاهش هزینه‌های آن از طریق راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل مشترک، تاسیس شرکت مشترک در بخش کشاورزی، صنعتی، تجاری و پیمانکاری به منظور انتقال تکنولوژی‌های موجود در ایران و تامین مواد اولیه موردنیاز تولید در سوریه، ایجاد مرکز داوری برای حل‌وفصل اختلاف‌های احتمالی بین فعالان اقتصادی و تاسیس مرکز دایمی معرفی تولیدات دو کشور در کشور مقابل، شد.

 

 

ارسال نظر