اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۴:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۵۱۴

افزایش ۱۷ درصدی تولید سنگ‌آهن در ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان اعلام کرد: میزان تولید سنگ‌آهن شرکت در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که علاوه بر ثبت بالاترین رکورد، در مقایسه با سال قبل آن ۱۷ درصد افزایش داشت. مهدی بهرامی گفت: سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلات برای همه صنایع و اقتصاد کشور، این شرکت سال خوبی را پشت سر گذاشت و توانست در تولید، فروش و اشتغال‌زایی رکوردهای مختلف ثبت کند

وی افزود: میزان باطله‌برداری در سال گذشته نیز ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که بالاترین رکورد از ابتدای شروع به کار در معدن تاکنون است. میزان فروش شرکت نیز در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با رشد ۴۰ درصدی همراه بود و رکورد سالانه فروش را ثبت کرد. وی اظهار کرد: در بخش اشتغال نیز شاهد رشد ۱۹ درصدی پرسنل نسبت به سال قبل بودیم به‌طوری که جمع نیروهای شاغل در شرکت، پیمانکاران و مشاوران به ۸۶۰ نفر رسید. 

بهرامی گفت: علاوه بر ثبت رکورد در بخش‌های تولید، فروش و اشتغال، در آخرین رتبه‌بندی انجام شده توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران در همایش شرکت‌های برتر ایران، موفق به کسب رتبه ۱۱۶ در بین ۵۰۰ شرکت برتر و همچنین کسب رتبه هشتم در بین برترین شرکت‌ها در حوزه اکتشاف، استخراج و خدمات جانبی شدیم. وی افزود: شرکت در حوزه ایمنی نیز موفق شد با رشد عملکرد ۱۸درصدی نسبت به دوره گذشته، رتبه هفتم را در ممیزی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بین ۴۸ واحد تابعه این سازمان در کل کشور کسب کند.

تجارت ۱۳۱ میلیون دلاری ایران با تاجیکستان

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۱۴۰۰بیش از ۱۳۹هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۳۱میلیون دلار بین ایران و تاجیکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه، رشد ۴۸۹درصدی در وزن و ۴۶۳درصدی در ارزش را به همراه داشته است.

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در آستانه سفر رییس‌جمهور تاجیکستان به ایران اظهار داشت: با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی بین ایران و تاجیکستان، تجارت بین دو کشور فاصله زیادی با انتظارات دو ملت دارد با این وجود در سال گذشته ۱۲۴هزار و ۷۳۷تن کالای ایرانی به ارزش ۹۱میلیون و ۶۰۱هزار دلار به تاجیکستان صادر شده که نسبت به سال ۹۹رشد ۵۳۵درصدی در وزن و ۴۵۹درصدی در ارزش داشته است.

وی افزود: واردات از تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۶۳درصدی در وزن و ۴۳۹درصدی در ارزش، به ۱۴هزار و ۵۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹میلیون و ۴۳۷هزار و ۶۵۵دلار رسید. سخنگوی گمرک در خصوص روابط تجاری دو کشور توضیح داد: با سفر رییس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان در سال گذشته، روابط تجاری دو کشور در مسیر رشدِ چند برابری قرار گرفت و امیدواریم با سفر امروز رییس‌جمهور تاجیکستان به تهران روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به جایگاه مورد انتظار دو ملت نزدیک‌تر شود.

وی افزود: مجموع روابط تجاری کشورمان با تاجیکستان در ۱۵سال گذشته (۱۳۸۶تا۱۴۰۰) تنها دو میلیون و ۷۱۳هزار و ۹۳۳تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۸۳میلیون و ۷۳۵هزار و ۸۹دلار بود که سهم صادرات کشورمان به تاجیکستان دو میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۳۷تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷میلیون و ۳۶۹هزار و ۶۵۱دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵هزار و ۹۹۶تن کالا به ارزش ۳۷۶میلیون و ۳۶۵هزار و ۴۳۸ دلار بوده است. سخنگوی گمرک تاکید کرد: این میزان تجارت طی ۱۵ سال، مطمئنا مطلوب دو ملت نیست و دولت سیزدهم در تلاش است تا با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفه‌ها در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد.

فروردین امسال ۳۰۶ میلیون دلار گندم وارد کشور شد

ارزش واردات گندم در فروردین سال جاری در پی افزایش قیمت جهانی غلات ۳ برابر فروردین سال قبل بود و از ۱۰۳ میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۰ با ۱۹۷ درصد افزایش به ۳۰۶ میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۱ رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا)، وزن واردات گندم در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته نیز به بیش از ۲ برابر رسید و با ۱۲۰ درصد افزایش، از ۳۴۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۷۶۳ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسید. با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی گندم، بحران اوکراین، خشکسالی و کمبود و گرانی آرد در کشورهای همسایه، در صورت عدم واقعی‌سازی نسبی قیمت گندم در داخل کشور، ادامه روند صعودی واردات این محصول استراتژیک در ماه‌های آینده و سه برابر شدن ورود گندم به کشور در فروردین ۱۴۰۲، نسبت به فروردین ۱۴۰۱ قابل پیش‌بینی بود. گفتنی است با اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها و حمایت از گندمکاران کشور از طریق خرید تضمینی گندم با نرخ بیش از دو برابر سال گذشته، امید است شاهد توقف روند صعودی واردات این کالای راهبردی و ارتقای امنیت غذایی کشور باشیم.

 

ارسال نظر