انتقاد خودروسازان از استاندارد

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۴:۵۶:۴۹
کد خبر: ۱۸۹۵۱۰
انتقاد خودروسازان از استاندارد

تعادل |

سازمان ملی استاندارد اخیرا اعلام کرد که اعتبار و کیفیت خودروهای تیبا و سمند ال‌ایکس را تایید نمی‌کند و باید این دو خودرو از خط تولید خارج شوند. وزیر صمت در واکنش به این موضوع، روز گذشته آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و اعلام کرد که سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است وتمام تولیدکنندگان موظفند ضوابط سازمان استاندارد در مورد کیفیت را رعایت کنند؛ حرف سازمان استاندارد فصل‌الخطاب است. سیدرضا فاطمی امین، درعین حال تاکید کرده که خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌گذرد به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود. البته تصمیم سازمان ملی استاندارد به مذاق مدیرعامل سایپا چندان خوش نیامده؛ چراکه روز گذشته درجریان بازدید وزیر صمت از این گروه خودروسازی با انتقاد از عدم تمدید اعتبار سه خودروی تیبا2، تیبا صندوقدار و سمند از سوی سازمان ملی استاندارد در اظهاراتی گفت: باید تکلیف پیش‌فروش 7 هزار خودروی تیبا باقی‌مانده از سال قبل وهمچنین وجود ۶ هزار دستگاه از آن در کف کارخانه مشخص شود. به گفته او، افرادی که برای دریافت این خودروها ثبت‌نام کرده بودند، کوئیک یا شاهین به عنوان خودروی جایگزین داده خواهد شد. سیدرضا فاطمی امین همچنین در مورد اینکه آیا در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو دارید یا خیر نیز عنوان کرده که در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم. 

   خودرو گران نمی‌شود!

وزیر صمت روز یکشنبه در جریان بازدید از گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو طی اظهاراتی گفت: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و مشکلات آن یک‌به‌یک در حال رفع است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم. سید رضا فاطمی امین در ادامه تصریح کرد: سکوهای تولید خودروهایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو 405 قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها می‌گذرد، بنابراین، این خودروها به صورت خواه ناخواه بی‌کیفیت تولید می‌شوند. به گفته او، با خروج خودروهای بی‌کیفیت مانند سمند، تیبا و 405 از خط تولید، تولید خودروهای با کیفیت مانند تارا افزایش می‌یابد. وی با تأکید بر اینکه حرف سازمان استاندارد فصل‌الخطاب است، افزود: تمام تولیدکنندگان موظفند ضوابط سازمان استاندارد را در مورد کیفیت رعایت کنند. فاطمی امین با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد. وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.

   انتقاد از استاندارد

در همین حال، مدیرعامل سایپا در اظهاراتی گفت: اگر به هر دلیلی این تعداد خودروی تیبا شماره‌گذاری نشود، یا سیاست‌گذاری وزارت صمت بر عدم تولید آن باشد، این خودروها به عنوان خودروهای فاقد گارانتی به مزایده گذاشته شده و به فروش خواهد رفت. وی اضافه کرد: همچنین به افرادی که برای دریافت این خودروها ثبت‌نام کرده بودند، کوئیک یا شاهین به عنوان خودروی جایگزین داده خواهد شد. او با انتقاد از سازمان ملی استاندارد و با اشاره به عدم تمدید اعتبار سه خودروی تیبا2، تیبا صندوقدار و سمند از سوی سازمان ملی استاندارد، گفت: با توجه به پیش‌فروش 7 هزار خودروی تیبا باقی‌مانده از سال قبل، ۶ هزار دستگاه از آن در کف کارخانه باقی مانده، که همه آنها باید تعیین‌تکلیف شوند. تیموری با اشاره به میزان تولید شرکت سایپا، گفت: تولید خودرو در این مجموعه به روزانه یک‌هزار و 700 تا یک‌هزار و 800 دستگاه رسیده، که سه درصد از برنامه‌های وزارت صمت جلو هستیم، اما هفت درصد نسبت به برنامه‌های همین گروه عقبیم که تا پایان خرداد ماه جبران خواهیم کرد. وی گفت: اکنون تنها 970 دستگاه خودروی معوقه داریم، این در حالی است که تا چهار ماه پیش این رقم حدود 12 هزار دستگاه بود. مدیرعامل سایپا با اشاره به رسیدن عدد عبور مستقیم این خودروساز به 97 درصد، افزود: تعطیلی‌های دو روزه هفته گذشته سبب شد برخی اجناس در گمرک باقی بماند و همین مساله عبور مستقیم را تا سه درصد کاهش داد.

   توقف تولید خودروی سمند تا ماه آینده

مدیرعامل ایران خودرو هم در جریان بازدید وزیر صمت از این خودروسازی عنوان کرد که در مجموع 26 هزار دستگاه ناقص در ایران‌خودرو وجود دارد که 18 هزار دستگاه آن مربوط به سمند سورن در تبریز است که بعد از تعطیلات تابستانی اعلام می‌کنیم که تعداد خودروهای ناقص در کل سایت‌های ما حذف می‌شود و دیگر هیچ خودروی ناقصی به آن اضافه نخواهد شد. 

مهدی خطیبی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد ایران‌خودرو از سه ماه قبل اعلام کرد: سمند و پژو405 از خط تولید ایران‌خودرو خارج خواهد شد، گفت: ‌البته این خودروسازی تعهد دارد 9 هزار دستگاه سمند به تاکسیرانی تحویل دهد که برای عمل به آن برنامه تعریف شده است بر‌اساس اقدامات سختگیرانه‌ای که در مورد تولید این 9 هزار دستگاه وجود دارد، قطعاً این تعداد خودرو باکیفیت‌تر از تولیدات قبل خواهد بود. او تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام‌شده، امیدواریم تا ماه آینده با حضور وزیر صمت در آذربایجان، سمند برای همیشه از خط تولید خارج شود.

 

ارسال نظر