امتیاز جدید روسیه به تجار ایرانی

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۱:۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۸۹۳۹۱
امتیاز  جدید  روسیه  به  تجار  ایرانی

شبکه شبه‌ سوییفت بین ایران و روسیه در حال تکمیل است

تعادل |

نشست تجاری ایران و روسیه با حضور بخش خصوصی و مقامات دولتی برگزار شد. در این همایش، الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه از کاهش برخی محدودیت‌های وارداتی از سوی این کشور خبر داد و یادآور شد که بخشی از بازار خالی مانده روسیه که ناشی از تحریم‌های اخیر علیه این کشور است، از طریق محصولات ایرانی قابل تامین خواهد بود. همچنین، رییس سازمان توسعه تجارت ایران از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی مهرماه امسال خبر داد و در رابطه با گشایش‌های بانکی میان ایران و روسیه، خبر داد که ایجاد سیستم شبه‌سوئیفت میان دو کشور در حال تکمیل و پیگیری است.

   تشریح محورهای همکاری با روسیه

رییس اتاق بازرگانی تهران در همایش مشترک تجاری ایران و فدراسیون روسیه که روز گذشته برگزار شد، گفت: برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور ایران و روسیه در فاز اول حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و در فاز دوم توسعه این روابط، تجارت به ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. مسعود خوانساری با اشاره به منافع مشترک بین ایران و آسیای مرکزی و میانه و منطقه اوراسیا افزود: تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه زمینه‌ای را فراهم کرده، که این کشور همکاری با ایران را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها گسترش دهد. همچنین کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از زمینه‌های مهم افزایش همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود. خوانسازی ادامه داد: زمینه همکاری تجاری بین روسیه و ایران در زمینه دارو، اقلام پزشکی، مواد غذایی، دانه‌های روغنی است. همچنین توسعه کانتینرهای یخچالی و خطوط کشتیرانی از جمله زمینه‌های توسعه مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود. وی همچنین گفت: اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه از طریق ترکمنستان و قزاقستان و گسترش مبادلات کالای ترانزیتی و همچنین فعالیت گمرکی در ضلع جنوبی روسیه با ایران از زمینه‌های همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود. خوانساری اضافه کرد: بعد از سفر آقای رییسی به روسیه و به ویژه بعد از مناقشات اوکراین با روسیه، زمینه همکاری بیشتر ایران و روسیه فراهم شده است.

   کاهش محدودیت‌های واردات  از سوی روسیه

معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه در این رویداد، از برنامه‌ریزی تجاری روسیه برای توسعه 10 درصدی مبادلات بازرگانی با ایران طی سال 2022 در مقایسه با حجم تبادلات سال گذشته خبر داد. الکساندر نوواک با بیان اینکه دولت روسیه در پی شرایط پیش آمده برای این کشور طی ماه‌های اخیر و اعمال برخی تحریم‌ها از سوی دولت‌های غربی، به دنبال تقویب اقتصاد داخلی و گسترش همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه است، به افزایش 15 درصدی واردات این کشور از اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: از جمله سیاست‌های روسیه در شرایط کنونی، تسهیل واردات محصولات مورد نیاز این کشور است و بسته‌های مالی و بودجه اضافی برای برخی مناطق روسیه به منظور توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در این مناطق تصویب شده است. وی با این توضیح که دولت روسیه اقداماتی در راستای حمایت بیشتر از تجارت و کسب‌و‌کارها در این کشور در دست اجرا دارد، افزود: تصویب قوانین جدید برای تسهیل در واردات برخی محصولات مورد نیاز روسیه از جمله تجهیزات پزشکی، مواد اولیه برخی صنایع و همچنین خدمات مربوط به ساخت و مهندسی، از دیگر اقداماتی است که از سوی دولت فدراسیون روسیه به اجرا گذاشته شده است. معاون نخست‌وزیر روسیه سپس با یادآوری اینکه به دنبال اعمال تحریم‌های علیه روسیه، حجم زیادی از کمبودها و نواقص در بازار روسیه نمایان شده است، افزود: ما به دنبال آن هستیم تا ظرفیت‌های خالی در بازار روسیه توسط محصولات و تولیدات ایران پر شود. نوواک با تاکید دوباره بر اینکه، فدراسیون روسیه محدودیت‌های مربوط به واردات که تا پیش از تحریم‌ها علیه این کشور، برقرار بود را کاهش داده است، افزود: در زمینه تبادلات مالی و پولی، مقررات تضمین شده‌ای در روسیه به اجرا در آمده است که در همکاری با ایران قابل پیاده‌سازی است. خانم ورونیکا نیکی‌شینا، رییس مرکز صادرات روسیه نیز در این همایش، در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های کاری این مرکز، توسعه روابط تجاری روسیه با ایران است، از بازگشایی دفتر نمایندگی مرکز صادرات روسیه در تهران طی آینده‌ای نزدیک و همچنین از آمادگی این مرکز برای راه‌اندازی پاویون دایمی تولیدات ساخت روسیه، در ایران خبر داد. 

   کارگروهی برای توسعه تجاری با روسیه 

محمدصادق مفتح امروز در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای در سازمان توسعه تجارت برای بررسی حل مشکلات بازرگانی بین دو کشور تشکیل شده است، گفت: در این همایش تسهیل ارتباطات مالی، بانکی، رفع موانع گمرکی، دیپلماسی تجاری و تسهیل نتایج آزمایشگاه‌ها و تسهیل فرایند ثبتی و برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان دو کشور دنبال می‌شود. وی گفت: ایران می‌تواند به هاب منطقه‌ای تبدیل شود و در بخش خدمات فنی و مهندسی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در کشورهای مختلف پروژه‌های بزرگ خدمات فنی و مهندسی اجرا کرده است. همچنین یکی از زمینه‌های توسعه همکاری بین ایران و روسیه را در زمینه تجارت و غذایی، کشاورزی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، منسوجات، خودرو و قطعات خودرو و خدمات فنی و مهندسی است. مفتح تصریح کرد: از پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم و همچنین تسهیل‌گری در زمینه سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود. رییس سازمان توسعه تجارت ایران هم در این همایش، عدم شناخت کافی متقابل تجار و بنگاه‌های دو کشور را یکی از معضلات پیش‌روی توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته تاکنون، روابط تجار ایران و روسیه، از طریق فعالان اقتصادی دیگر کشورها از جمله جمهوری آذربایجان شکل گرفته که باید با حذف واسطه‌ها، ارتباط مستقیم میان تجار و شرکت‌های دو کشور را فراهم کرد و در این رابطه، سازمان توسعه تجارت ایران و نهاد متناظر آن در روسیه، می‌توانند ایفای نقش مهمی داشته باشند. علیرضا پیمان‌پاک، با اشاره به تلاش دولت‌های ایران و روسیه برای گسترش مناسبات و رفع موانع موجود در همکاری‌های اقتصادی مشترک میان تجار ایرانی و روسی، افزود: مذاکرات مربوط به توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا از سوی ایران و کشورهای طرف مذاکره در این اتحادیه تسریع شده است و به این ترتیب، ابتدای نیمه دوم امسال، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا خواهد رسید. معاون وزیر صمت سپس با تاکید بر توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه لجستیک و گمرکی، از انجام برخی مذاکرات در زمینه همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور خبر داد و افزود: مذاکرات خوبی میان دو طرف در زمینه بیمه تجارت متقابل صورت گرفته است و به زودی توافق‌نامه همکاری در حوزه صندوق‌های ضمانت میان ایران و روسیه به امضا می‌رسد. پیمان‌پاک همچنین با اشاره به شکل‌گیری برخی تعاملات و همکاری‌ها میان بانک مرکزی دو کشور ایران و روسیه، افزود: به زودی نظام حرفه‌ای بین بانکی میان دو کشور فعال خواهد شد و ایجاد سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه نیز در حال پیگیری است.

   نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم

همچنین لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز با اشاره به اینکه انتظار می‌رود پس از سفر اخیر رییس‌جمهوری ایران به روسیه فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود، گفت که پس از اجرایی شدن برجام، رفت‌‌و آمدهای متعددی میان استان‌های مختلف دو کشور صورت گرفت و قراردادهایی نیز میان دو طرف به امضا رسید؛ اما متاسفانه اغلب این قراردادها اجرایی نشد و به نحوی توافقات به فراموشی سپرده شد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم؛ این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که استان‌های ایران و روسیه دارای ظرفیت بسیاری برای توسعه مراودات هستند و باید از این ظرفیت‌ها برای ارتقا سطح مناسبات بهره گرفت. جاگاریان در ادامه از آمادگی سفارت روسیه در ایران برای کمک به تجار ایرانی برای ورود به بازار روسیه و همکاری با شرکت‌های این کشور سخن گفت.

   دعوت روس‌ها  برای سرمایه‌گذاری در ایران

در ادامه مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تعامل خوبی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور می‌توان، تجارت بین ایران و روسیه را توسعه داد. جمهوری اسلامی اهتمام ویژه‌ای به توسعه روابط بین کشورهای همسایه دارد و از جمله گسترش روابط تجاری با روسیه جایگاه مناسبی در سیاست‌های ما دارد. وی ضمن اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای تسهیل در ارتباطات تجاری بین ایران و روسیه، افزود: زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران روسیه در ایران برای تولید کالا و خدمت و صادرات به کشورهای همسایه فراهم است. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز طی سخنانی، با بیان اینکه اراده دولت‌ها در ایران و فدراسیون روسیه، بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری شکل گرفته است، به برخی موانع موجود پیش روی توسعه مناسبات اشاره کرد و از آن جمله، ترانزیت را یکی از آن موارد دانست که به گفته وی، دو کشور باید هرچه سریع‌تر گشایش‌هایی در این حوزه ایجاد کنند. وی با اشاره به اینکه ارتباط زمینی میان ایران و روسیه از طریق کشور جمهوری آذربایجان و مرز سامور در این کشور، برقرار است، تصریح کرد که این مرز را باید توسعه داد تا از شلوغی کامیون‌های در حال تردد میان این دو بازار، کاسته شود.

   نیاز ایران به واردات 25 میلیون تن غلات

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌تبدیلی اتاق تهران هم موضوع سخنان خود را به فرصت‌های موجود در تجارت غلات میان ایران و روسیه اختصاص داد. کاوه زرگران، با اشاره به اینکه تولید غلات در ایران به دلیل شرایط جوی کاهشی بوده است، گفت که به دلیل کاهش بارندگی‌ها، ایران در سال گذشته 22 میلیون تن غلات وارد کرده است. او در ادامه با اشاره به برخی پیش بینی‌ها مبنی بر نیاز به واردات حداقل ۷ میلیون تن گندم طی امسال، گفت: میزان مصرف جو در ایران به‌طور میانگین حدود 6.5 میلیون تن است که پیش بینی می‌شود امسال 4.5 میلیون تن جو وارد شود. در حالی که میزان واردات سال گذشته در این بخش حدود 3.3 میلون تن بود. زرگران همچنین با اشاره به اینکه احتمالا بیشترین حجم واردات مربوط به ذرت به میزان 10 میلیون تن باشد، افزود: نیاز ایران به واردات غله و دانه‌های روغنی طی امسال، حدود 25 میلیون تن برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد که هیات روسی حاضر در ایران بتوانند در تامین آن موثر واقع شوند. اگرچه ایران منتظر نمی‌ماند و بخشی از این اقلام مورد نیاز به صورت پیش خرید تامین شده است. اما مبادله غلات مورد نیاز ایران می‌تواند سطح تجارت دو کشور را ارتقا دهد.

 

ارسال نظر