رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۱:۰۵:۳۶
کد خبر: ۱۸۹۳۱۶

تقویت روابط اقتصادی ایران و قزاقستان

وزیر صمت با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان دیدار و بر انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأکید کرد و گفت: با تقویت روابط اقتصادی دو کشور و مشارکت شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی، همکاری‌های عمیق، پابرجا وگسترده‌تری شکل خواهد گرفت. به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین افزود: قزاقستان در حوزه معدن بسیار غنی است و مانند ایران شرکت‌های معدنی بزرگی دارد و ما می‌توانیم بخشی از نیاز وارداتی خود به دو میلیون تن ورق را از قزاقستان تأمین کنیم . وی تصریح کرد: ایران در حوزه‌هایی مانند لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی به ظرفیت‌های قابل توجهی رسیده است و می‌تواند زمینه ساز کارهای مشترکی میان دو کشور شود. فاطمی امین همچنین بر تدوین نقشه راه برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: رییس سازمان توسعه تجارت ایران از طرف ما امورات مرتبط با تجارت با قزاقستان را به صورت ویژه پیگیری می‌کند. بخت سلطان اوف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز با تأکید بر تقویت کریدور فراخزر با استفاده از امکانات لجستیکی ایران گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند به هاب صادرات قزاقستان در منطقه تبدیل شود. وی ادامه داد: در سفر نخست‌وزیر قزاقستان به کشور ترکیه، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای افزایش مراودات تجاری ایران، ترکیه و قزاقستان مورد تأکید قرار گرفت و موضوع تبدیل‌شدن ایران به هاب صادرات قزاقستان در منطقه موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، زیرا این موضوع برای گسترش مراودات بسیار مهم است.

خودروی ناقص از فرآیند تولید حذف شد

قائم مقام ایران خودرو با اشاره به تولید ۸۴۳۸۵ دستگاه خودرو، از حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید در این گروه صنعتی خبر داد. کیانوش پورمجیب افزود: از روز پایانی اردیبهشت‌ماه و یک روز زودتر از موعد مقرر، خودرو ناقص از فرآیند تولید ایران خودرو حذف شده و تولید روزانه دست کم ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در دستور کار قرار دارد. ۳۱ اردیبهشت‌ماه، ۲۷۵۱ دستگاه خودرو کامل سواری و ۴۱ دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید شده که در مجموع عدد ۲۷۹۲ دستگاه را نشان می‌دهد. پورمجیب، تعداد اسناد صادر شده خودروها از ابتدای امسال تاکنون با رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نیز ۷۶۷۱۵ دستگاه عنوان کرد و گفت: نسبت به سال گذشته تعداد عرضه بیشتری به بازار داشته‌ایم. وی گفت: با حذف خودروی ناقص از فرآیند تولید، در تولید خودرو کامل و تجاری‌سازی شده، پنج درصد جلوتر از برنامه تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری در سال ۱۴۰۱ هستیم. وی با بیان اینکه موضوع تولید ناقص، جز دو یا سه سال، در سال‌های اخیر ایران خودرو وجود داشته، گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ تولید بدون کسری و عبور مستقیم داشتیم، در بدترین حالت شاید ۱۵ هزار دستگاه کم‌تر خودرو تولید می‌کردیم، اما چهار هزار میلیارد تومان کاهش هزینه رقم می‌خورد و شاخص‌های کیفیت ۲۵ درصد افزایش می‌یافت و این حجم از تنش و درگیری و صرف هزینه‌های معنوی و مادی نیز اتفاق نمی‌افتاد.

چرا واردات برنج تایلندی ممنوع شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به تازگی مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد. مسیح کشاورز درگفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بالا رفتن نرخ جهانی برنج، گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین شاهد بالا رفتن قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهان بودیم؛ چرا که کشورها تلاش دارند میزان ذخایر احتیاطی خود در زمینه غذا را افزایش دهند. وی با بیان اینکه چین بخشی از کسری گندم خود را با واردات برنج جبران کرد، گفت: در حال حاضر نرخ برنج خارجی حدود 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است. کشاورز پایه محاسبات گمرک در سال جاری را بر اساس‌ای تی اس دانست و افزود: ‌ای تی اس تقریبا 6 برابر ارز ترجیحی است و این مساله تاثیر خود را بر قیمت تمام شده محصول می‌گذاشت و باعث بالا رفتن نرخ برنج وارداتی می‌شد از این‌رو دولت تعرفه 6 درصدی سود بازرگانی را به 1 درصد رساند و مجلس نیز تعرفه گمرکی در قانون بودجه را از 4 درصد به 1 درصد تقلیل داد به همین دلیل نرخ برنج خارجی حدود هزار تومان قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش نرخ برنج هندی و پاکستانی می‌توان مبدا تامین را تغییر داد و برنج از کشورهای چون تایلند که نرخ پایین‌تری دارند وارد کرد، گفت: برنج از نوع‌های مختلف باید وارد کشور شود تا بازار شرایط رقابتی خود را حفظ کند و برنجی‌ها با درجه کیفی مختلف وارد کشور شود.

 

ارسال نظر