واکنش آیفون به ممنوعیت واردات

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۱:۰۳:۱۹
کد خبر: ۱۸۹۳۱۴
واکنش آیفون به ممنوعیت واردات

تعادل |

هفته گذشته بود که در پی گزارشاتی ثبت سفارش گوشی آیفون متوقف شد و واردکنندگان در زمان مراجعه به سامانه برای ثبت سفارش و تامین ارز وارداتی آن، با پیغامی مواجه شدند. به این ترتیب با لوکس تلقی شدن این گوشی، جلوی واردات آن گرفته می‌شود. البته طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد. هرچند وزارت صمت به صورت رسمی ممنوعیت ورود این مدل گوشی را اعلام نکرده، اما با اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون، قیمت این گوشی‌ها روز گذشته با افزایش روبرو شد. در همین حال به گفته رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در اظهاراتی گفته است که برخی آژانس‌های مسافرتی اطلاعات مسافران را بدون اطلاع آنها می‌فروشند و موبایل به اسم آنها وارد کشور می‌شود، بدون خدمات پس از فروش عرضه خواهد شد و مصرف‌کنندگان را دچار مشکل می‌کند. 

   از بازار آیفون چه خبر؟ 

چندی پیش برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس از جمله آیفون رایزنی‌های داشته و آن را موجب خروج ارز عنوان کرده‌اند، این در حالی است که فعالان حوزه گوشی‌های تلفن همراه موافقتی با این موضوع نداشته و این ممنوعیت را با توجه به شرایط تولید داخل و نیاز کاربران، چندان منطقی نمی‌دادند ضمن اینکه تاکنون دستگاه‌های ذیربط دولتی رسما مخالفتی با ورود این برند گوشی اعلام نکرده‌اند. 

هفته گذشته واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت محدود شده است. اما به تازگی این پیام تغییر کرده و در سامانه اعلام شده که با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری است که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد. البته هنوز ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت در این رابطه منتشر نشده است.

گزارش‌های منتشر شده از این حکایت دارد که گوشی‌های آیفون به گروه ۲۷ منتقل شده و ثبت سفارش و تامین ارز آن انجام نمی‌شود و به عبارتی ورود آن متوقف شده است. 

   ورود تجاری آیفون ادامه دارد 

البته وزارت صمت به‌طور رسمی در این رابطه اعلامی نداشته اما معاون امور گمرکی گمرک ایران، با بیان اینکه با وجود خبرهای منتشر شده، هنوز هیچ ابلاغ و اعلام رسمی از سوی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون یا تغییر گروه کالایی آن به گمرک نشده است، به « ایسنا» گفته است: طبق تبصره ماده چهار قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد، بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت بگیرد، گمرک نیز طبق همان اقدام خواهد کرد.عسگری ادامه داد: بر این اساس تا هنگامی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته، گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند، ترخیص خواهد کرد. وی در مورد اینکه در صورت تغییر گروه کالایی به گروه ۲۷، آیا ورود گوشی آیفون همراه مسافر نیز محدود خواهد شد، یادآور شد که این موضوع نیز منوط به ابلاغ دستگاه‌های ذیربط به گمرک است ولی فعلا ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است.

در اظهارات اخیر سیاست‌گذاران چنین استدلال می‌شود که صرف منابع ارزی برای کالای غیرضروری معقول نیست و بهتر است جلوی واردات کالاهایی که ارزبری زیادی دارند و در عین حال ماهیت لوکس دارند گرفته شود.

نکته‌ای که در این میان قابل توجه است این است که در بازار تلفن‌همراه می‌توان شاهد برند‌های دیگر مانند سامسونگ بود که دارای قیمتی مشابه و حتی گاهی بالاتر از آیفون هستند و اینکه شرایط این برندها در مصرف منابع ارزی کشور مشابه است. اما سیاست‌گذاران فعلا محدودیتی برای این گوشی‌ها تعریف نکرده‌اند. قیمت مدل‌های آیفون در حال حاضر به دلیل ناموجود بودن در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل استعلام نیست اما در صورت موجود بودن در بازار با اختلاف قیمتی ۶ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی خود عرضه می‌شوند.

حال با اعلام شدن ممنوعیت واردات آیفون قیمت این مدل گوشی‌ موبایل در بازار تلفن‌همراه با تغییرات بخصوصی همراه شد، به‌طوری که قیمت آیفون ۱۳ پرومکس نسخه یک ترابایت با رشد چهار میلیونی درقیاس با هفته قبل به ۶۳ میلیون رسید. قیمت مدل‌های آیفون در حال حاضر به دلیل ناموجود بودن در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل استعلام نیست اما در صورت موجود بودن در بازار با اختلاف قیمتی 6 میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی خود عرضه می‌شوند.

   برخی آژانس‌ها  اطلاعات مردم را می‌فروشند

از سوی دیگر، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایسنا، با ادعای افزایش چند میلیونی قیمت موبایل‌های آیفون از روز گذشته تاکنون گفت: این در حالی است که هنوز هیچ ارگانی اطلاعی در این رابطه نداده که آیا واردات آیفون به‌طور کلی قطع شده یا خیر که همین صحبت نکردن هم خودش باعث گرانی می‌شود.

مهدی محبی با بیان اینکه تصمیم‌گیری یک شبه مشابه گذشته تاثیرات خوبی ندارد، تصریح کرد: در دولت قبل هم این اتفاق افتاد و گوشی یک شبه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شد و دوباره به حالت اول برگشت.همچنین به گفته وی یکی از مشکلات این است که در حال حاضر واردات تجاری متوقف و واردات مسافری آزاد است. در این شرایط شاهد هستیم برخی آژانس‌های مسافرتی اطلاعات مسافران را بدون اطلاع آنها می‌فروشند و موبایل به اسم آنها وارد کشور می‌شود. این موبایل‌ها رجیستر می‌شوند، اما خدمات پس از فروش ندارند که باعث می‌شود مردم در سطح عرضه به مشکل بربخورند. وی با بیان اینکه این طرح باعث گسترش قاچاق انواع موبایل و نه فقط برند اپل می‌شود، تصریح کرد: در نتیجه زحمات پنج ساله برای ایجاد رجیستری و توقف قاچاق از دست خواهد رفت. به‌طور معمول مسافر، موبایل همراه خود نمی‌آورد، بلکه از کف بازار ارز آن تامین می‌شود که باعث می‌شود بازار ارز هم به هم بریزد و سازمان‌های درگیر هم در این رابطه تخلف می‌کنند. 

 

ارسال نظر