پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با واردات

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۱:۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۹۳۱۳
پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با واردات

تعادل |

بررسی قیمت‌ها در بازار خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد، همچنان خبری از معاملات نیست اما گویا بازار دلالی تا حدودی از رونق افتاده و در برخی از خودروها شاهد کاهش قیمت‌ها نیز هستیم. البته هنوز هم قیمت‌ها در بازار آزاد اختلاف بالایی نسبت به کارخانه دارد و همین امر تعلل فروشندگان را در معاملات بیشتر می‌کند چراکه امید دارند با عدم فروش در روزهای آینده سودهای بیشتری کسب می‌کنند فارغ از اینکه اخبار واردات هم تأثیرات مقطعی خود را بربازار می‌گذارد. به اعتقاد فعالان بازار اگرچه واردات خودروی خارجی بر کاهش قیمت خودرو ایرانی تاثیر خواهد گذاشت اما این موضوع بستگی به نوع واردات خودروها دارد. به نحوی که اگر قیمت خودوری‌ها معقول باشد قیمت خودروهای داخلی در بازار شاهد کاهش قیمت خواهند بود اما اگر قیمت خودروهای وارداتی بالا باشد به طبع تأثیر خاصی بر بازار نخواهد گذاشت البته برخی از فعالان این حوزه پیش‌بینی کردند، اگر موضوع واردات خودرو به صورت جدی دنبال شود، قیمت خودروهای خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

   چه خبر از بازار خودرو؟

روند قیمت‌ها در بازار خودرو طی هفته گذشته نشان داد که دلالان دست از تلاش بر نمی‌دارند و همچنان افسار بازار خودرو را به دست دارند و اجازه کاهش قیمت‌ها را در این بازار نمی‌دهند. این در حالی بود که تجربه گذشته نشان می‌دهد حتی خبرها در رابطه با واردات خودرو بر بازار آزاد تاثیرگذار بوده است.

حال اما بررسی قیمت‌ها در بازار اولین روز از خرداد ماه امسال و مقایسه آن با هفته گذشته نشان می‌دهد که گویا دلالان بیش از این توان مقاومت نداشته‌ و بدین‌ترتیب خودرو در بازار آزاد در مسیر کاهشی شدن قرار گرفت. البته هنوز هم قیمت‌ها در بازار آزاد بسیار فراتر از معمول و با فاصله بسیار از کارخانه تعیین می‌شوند. نکته قابل توجه اینجاست که محصولات خارج از تولید همچون پراید نیز همانند خودروهای بر مدار خط تولید، بالا و پایین می‌شود. البته برخلاف آنچه که برخی می‌گویند، هنوز این خودرو به زیر ۲۰۰ میلیون تومان نرسیده است. به‌طور کلی بررسی بازار امروز و مقایسه آن با هفته گذشته نشان می‌دهد که در محصولات گروه خودروسازی سایپا کاهش یک تا ۱۵ میلیون تومانی شکل گرفته است.

در محصولات ایران‌خودرو نیز کاهش یک تا ۱۳ میلیون تومان برای محصولات تولیدی و البته ۳۵ میلیون تومان برای محصول مونتاژی این شرکت (هایما S۷ توربو) نسبت به ابتدای هفته گذشته (شنبه) مشهود است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز در مورد وضعیت بازار خودرو، گفته است: بازار خودرو در رکود سنگینی قرار دارد؛ به گونه‌ای که فروشنده خودرو زیاد است اما به دلیل انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو، خریداران تمایلی به خرید ندارند و از خرید عقب‌نشینی کرده‌اند تا ببینند آینده چه می‌شود. سعید موتمنی افزود: قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اسفند ماه سال گذشته و اوایل سال جاری، قیمت‌ها بالاست و منطقی نیست. نکته قابل توجه آنکه اغلب قیمت‌ها روی کاغذ است و نمی‌توان گفت قیمت‌های فعلی، قیمت‌هایی است که خودرو با آنها مورد معامله قرار می‌گیرد. به اعتقاد وی، در صورتی که وضعیت عرضه بهبود یابد و نیاز بازار چه از طریق واردات و چه از طریق تولید داخل تأمین می‌شود، قطعاً فاصله قیمتی ایجاد شده بین کارخانه و بازار برطرف می‌شود. 

    قیمت خودرو سقوط می‌کند؟ 

از سوی دیگر، به گفته کارشناسان، در حال حاضر بازار متاثر از اخبار آزادسازی واردات و تورم قرار گرفته است. شیب قیمت‌ها نیز منفی شده است. این روند نوسان قیمتی در روزهای آینده ادامه دارد. البته اگر برای تدوین آیین‌نامه واردات تعلل شود، ممکن است موج جدیدی از نوسان قیمتی را در اوایل تابستان مشاهده کنیم.

در همین حال، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد هم در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر خبرهای مربوط به واردات خودرو بر بازار داخلی و خارجی آن تاثیر گذاشته و قیمت خودروهای خارجی و داخلی حدود پنج درصد کاهش یافته است. حمیدرضا حیدری افزود: اگرچه واردات خودروی خارجی بر کاهش قیمت خودروی ایرانی تاثیر خواهد گذاشت اما این موضوع بستگی به نوع واردات خودروهای خارجی دارد. اگر قیمت خودوری خارجی وارد شده به کشور قیمت اقتصادی و در رنج قیمت خودروهای ایرانی باشد، نرخ اتومبیل‌های داخلی به‌شدت ریزش می‌کند اما اگر این خودروها بالای ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد، قیمت خودروی ایرانی کمتر کاهش خواهد یافت زیرا افراد کمی توانایی خرید این خودروها را دارند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: هم‌اکنون فروشندگان و خریداران منتظرند نتیجه نهایی طرح واردات خودرو مشحص شود. در شرایط کنونی فروشنده در بازار هست اما خریداری نیست.حیدری با اشاره به اینکه قیمت خودروهای ایرانی سیر نزولی داشته، بیان کرد: اگر واردات خودرو به کشور صورت گیرد، بازار خودرو از رکود خارج می‌شود. وی با تاکید بر لزوم نظارت بر سایت‌های فروش خودرو خاطرنشان کرد: سایت‌های فروش خودرو باید بررسی شده و نظارت کافی بر آن صورت گیرد چون فعالیت این سایت‌ها موجب از بین رفتن آرامش بازار می‌شود.در همین حال تسنیم هم گزارش داده: قیمت پژو 206 تیپ 2 که به 320 میلیون رسیده بود، اکنون با کاهش حدود 15 میلیون تومانی، 305 میلیون تومان شده است. همچنین پراید با کاهش 5 میلیون تومانی از قیمت 207 میلیون تومان به 203 میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این سمند LX با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت 303 میلیون تومان، رانا پلاس با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت 300 میلیون تومان، پژو پارس با قیمت 380 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار با کاهش 3 میلیون تومانی با قیمت 192 میلیون تومان، کوییک اتوماتیک با قیمت 345 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر