تدوین 34 زمینه برای ارتقای مراودات تجاری با کوبا

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۸۹۰۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به تدوین ۳۴ فرصت و زمینه برای همکاریهای مشترک تجاری و اقتصادی ایران با کوبا اشاره کرد. به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین در دیدار با «ریکاردو کابرسیاس» معاون نخست وزیر کوبا گفت: در حوزه‌هایی از جمله صنایع دارویی، معدن و لوازم خانگی پیشرفت‌های خوبی داشتیم که می‌تواند زمینه ساز فعالیتهای مشترک میان دو کشور شود.

 وی با اشاره به همکاری کوبا با موسسه پاستور کشورمان در حوزه واکسن نیز گفت: در حوزه لوازم خانگی کارهای خوبی در زمینه تعمیق ساخت داخل شروع کرده‌ایم که می‌توان از این دستاوردها جهت ارتقای مراودات تجاری دو کشور استفاده کرد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همچنین به دستاوردهای کشورمان در حوزه تهاتر در دوران تحریم اشاره داشت و گفت: تجارت کشورمان بدون نفت سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار بوده که بخش قابل توجهی از آن از طریق تهاتر (بدون سوییفت) انجام شده است.

فاطمی امین در ادامه، بیان کرد: در حوزه معدن (فولاد، مس، آلومینیوم و...) نیز می‌توانیم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

وی، همچنین بر ارتباط کسب و کارها و شرکتهای بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و این نوع ارتباط را از موفق‌ترین ارتباطات برای ارتقای مراودات تجاری دو کشور دانست. وزیر صمت اظهار امیدواری کرد که این سفر نقطه عطف گسترش مراودات دو کشور شود. گفتنی است، «ریکاردو کابرسیاس» معاون نخست وزیر کوبا در رأس هیاتی از مقامات اقتصادی و شرکت‌های بزرگ کوبایی برای شرکت در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا به تهران سفر کرده است. این نشست کمیسیون مشترک اقتصادی 25 تا 27 اردیبهشت 1401 در تهران برگزار می‌شود.

در حاشیه برگزاری نشست، دیدارهای دوجانبه‌ای بین شرکت‌های بزرگ کوبایی با شرکت‌ها و همتایان ایرانی انجام خواهد شد. در این کمیسیون مقرر است 21 کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف همچون تجارت، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و حمل و نقل، برق و انرژی، نفت و گاز، گمرک، بانکی و مالی، استاندارد، بهداشت و موارد مهم دیگر برگزار شود.

همچنین قرار است در حاشیه برگزاری این اجلاس، اسنادی در زمینه دارویی، کشاورزی، گمرکی، مواد غذایی و واکسن به امضای طرفین برسد. از طرف کشورمان وزیر بهداشت و از طرف کوبایی معاون نخست وزیر مسوولیت برگزاری کمیسیون مشترک را بر عهده دارند.‌ گفتنی است که هفدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در دی ماه 1397در هاوانا برگزار شده بود. معاون نخست وزیر کوبا در دیدار با وزیر صمت کشورمان بر فعال‌سازی همکاری‌های دوجانبه در زنجیره‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا تاکید کرد.

ریکاردو کابرسیاس با تاکید بر این موضوع افزود: این همکاری‌ها در قالب هجدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور باید فعال شود.

 وی همچنین تهاتر، موارد پولی و بانکی و موضوعات مرتبط با معدن و صنایع معدنی و زمین‌شناسی را از دیگر جنبه‌های همکاری دانست‌ و اظهار کرد: ایران در زمینه تولید و استخراج مواد معدنی (مانند نیکل، آهن، سرب و طلا)، بسیار می‌تواند به کشور ما کمک کند.

 

ارسال نظر