رویداد

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۳:۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۸۹۷۰

قاچاق روغن بیشتر از آرد است

رییس ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه قاچاق روغن بیشتر از آرد است، گفت: قاچاق ورودی و خروجی کشور به حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. علی مویدی خرم‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی، گفت: ارز ترجیحی در کشور ما یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری قاچاق معکوس در کشور است. دادن ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی در واقع باعث شده بود که قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما به پایین‌ترین رقم برسد و به لحاظ شرایطی که در کشورهای همجوار وجود دارد، متأسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه را فراهم آورده بود تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همجوار قاچاق شود. وی افزود: بنابراین با وجود تمهیدات فراوان و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها این موضوع باعث شده بود که بخشی از سرمایه‌های مردم در این حوزه به تاراج برود. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متأسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده این بستر همچنان برای خروج کالاهای اساسی به خارج از کشور فراهم است؛ به عنوان مثال یک بطری روغنی که در کشور ما به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، در کشور پاکستان به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و ما شاهد بودیم که برخی افراد نیازمند با فروش فقط ۱۰ لیتر روغن در خارج از مرزها مبلغی را کسب می‌کردند. وی اظهار داشت: اگر همه مرزها نیز کنترل شود، حجم کار آن قدر زیاد بود که باز هم بخشی از این کالاها قاچاق می‌شد و باید گفت که اختصاص ارز ترجیحی باعث شده بود تا کار قاچاقچیان تشدید شود. مویدی خرم آبادی بیان داشت: تا قبل از سال ۹۰ حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق ورودی داشتیم که با تمهیدات خوب نظام، قاچاق ورودی به ۱۲.۵ دلار رسید، اما بعد از تحریم‌ها و تشدید آن در سال ۹۷ بحث قاچاق معکوس به وجود آمد که حدود ۵.۵ میلیارد دلار است، بنابراین میزان قاچاق ورودی و خروجی کشور به حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. وی با اشاره به واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در مورد پوشاک در سال‌های گذشته به واردات به صورت نسبی وابستگی داشتیم اما در چند سال گذشته تولید پوشاک کشور به سطحی رسیده که صادرات باعث افتخار است و این نشان می‌دهد که در مهار ورود پوشاک توفیقات قابل توجهی داشته‌ایم و در زمینه تولید بنگاه‌ها نیز تلاش‌های مضاعفی شده است و اگر چه قبلاً نزدیک ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق داشتیم، اکنون به کمتر از یک میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق رسیده است. مویدی خرم آبادی 

با اشاره به طرح ساماندهی مرزی، گفت: این طرح اخیراً تصویب شده و در آینده نزدیک آیین نامه آن ابلاغ می‌شود و لذا در جنوب کشور دیگر چیزی به نام قاچاق با اشکالی که در گذشته داشتیم، دیگر نخواهیم داشت. یعنی رویه‌هایی که در گذشته بعضاً باعث قاچاق می‌شد در آینده ساماندهی می‌شود و بر اساس نیاز کشور واردات انجام می‌شود و حاصل آن هم به نفع مرزنشینان و ملوانان در نظر گرفته شده و صفر تا صد در اختیار مرزنشینان است.

همایش اقتصادی ایران و ارمنستان برگزار شد

همایش اقتصادی تجار و بازرگانان ایرانی و ارمنی توسط سازمان توسعه تجارت ایران با حضور مقامات دو کشور و تجار بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران در همایش اقتصادی ایران و ارمنستان که به همت سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برگزار شده بود، ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی به تشریح فرصت‌های تجاری ارمنستان پرداخت.  آرسن آواگیان عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا را فرصتی طلایی جهت سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق ارمنستان به کشورهای حوزه اوراسیا عنوان کرد. عباس ظهوری، سفیر ج. ا. ایران در ایروان نیز با بیان اینکه ایران و ارمنستان دارای روابط فرهنگی چند هزار ساله و روابط سیاسی مطلوب هستند اما روابط اقتصادی همگام با روابط سیاسی و فرهنگی رشد نداشته است، گفت: با توجه به موقعیت ژئوپولتیک ارمنستان در منطقه قفقاز، ارتقای روابط تجاری ضروری بوده و یکی از مهم‌ترین مسائل پیگیری و احداث جاده شمال- جنوب از نوردوز به ایروان است.  در جریان این نشست یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی (برق، نفت، گاز، آب و محیط زیست)، حوزه روابط اقتصادی (زمینه‌های تجارت، صنعت و معدن، بانک، بیمه، اتاق‌های بازرگانی، سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد)، حوزه فرهنگ (زمینه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و علوم و تحقیقات)، حوزه ارتباطات (زمینه‌های حمل و نقل، ارتباطات، فناوری پیشرفته، مخابرات) توسط وزیر نیروی ج. ا. ایران و معاون نخست وزیر ارمنستان به امضا رسید.  در ادامه جلسات B2B بین تجار ایرانی و ارمنی تشکیل شد و شرکت‌هایی در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، فولاد و انرژی، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، شوینده‌ها و مواد غذایی حضور داشتند. در این رویداد بیش از 35 شرکت ارمنی در حوزه‌های گوناگون شرکت کردند.  همچنین در پایان این همایش یادداشت تفاهم همکاری بین مناطق آزاد ارس و مغری توسط روسای دو منطقه امضا و اظهار امیدواری شد با اجرا و پیگیری توافقات صورت گرفته شاهد تشکیل شرکت‌های ایرانی- ارمنی در مناطق مذکور جهت توسعه تجارت باشیم.   گفتنی است این همایش به همت سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، سفارت ایران در ارمنستان و وزارت نیرو جهت توسعه تبادلات تجاری ایران و ارمنستان و به عنوان یک رویداد تجاری در حاشیه هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان برگزار شد.

 

ارسال نظر