اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۰۳:۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۸۸۴۲

افزایش توزیع روغن از روزهای آینده

رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران تهران گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده طی روزهای آینده وضعیت توزیع روغن مثل قبل خواهد شد و قفسه‌ها پر از روغن می‌شودداود فکوری در گفت‌وگو با  مهر در مورد وضعیت عرضه روغن در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر روغن در بازار وجود دارد اما مثل سابق عرضه نمی‌شود؛ وقتی مردم به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مراجعه می‌کنند با کمبود روغن مواجه نمی‌شوند اما تعداد و تنوع روغن‌ها کاهش یافته است. رییس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران افزود: در واقع قبلاً قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها پر از روغن بود اما هم‌اکنون عرضه به گونه‌ای است که هر خانوار برای میزان مصرفی که دارد می‌تواند روغن بخرد.وی ادامه داد: در حال حاضر روغن‌های موجود به رفع نیاز مردم کمک می‌کند اما با تمهیداتی که اندیشیده شده و صحبت‌هایی که با مقامات مسوول داشتیم طی روزهای آینده وضعیت توزیع روغن مثل قبل خواهد شد و قفسه‌ها پر از روغن می‌شود.فکوری گفت: توزیع روغن از طرف تولیدکننده کاهش یافته ولی قطعاً در روزهای آینده، اوضاع به روال قبل بر می‌گردد.وی در مورد عرضه ماکارونی هم گفت: در حال حاضر دیگر هیچ مشکلی در بخش عرضه ماکارونی نداریم و ماکارونی با قیمت‌های جدید در حال توزیع است و هیچ کمبودی نداریم.رییس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران به برنج و شکر هم اشاره کرد و افزود: در شکر و برنج هم کمبود نداریم و قیمت‌ها نیز هنوز تغییری نکرده است؛ در حال حاضر شکر با قیمت ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی 17 هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

قیمت نان سنگک تغییری نکرده است

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: هیچگونه تغییری قیمتی در نان سنگک اتفاق نیفتاده است. اصغر پابرجا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا با آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت قیمت آرد نانوایی‌ها تغییری کرده است یا خیر، گفت: افزایش قیمت آرد صنف و صنعت ارتباطی به آرد نانوایی‌ها ندارد و با همان قیمتی که قبلا آرد می‌خریدیم در حال حاضر نیز آرد مورد نیاز خود را با همان قیمت تهیه می‌کنیم. وی ادامه داد: قیمت نان سنگک هم هیچ افزایش نداشته است و این نان بر اساس نرخ قبلی عرضه می‌شود. رییس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: البته به دنبال این هستیم که در سال جدید نرخنامه جدیدی از سازمان صمت دریافت کنیم و پیگیری‌هایی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

صادرات یک دلاری و واردات ۵ دلاری هر کیلو چای

تجارت خارجی ایران بیانگر واردات چای با متوسط قیمت پنج دلار در هر کیلو است در حالی که چای ایرانی با متوسط قیمت یک دلار در هر کیلو صادر شده است. به گزارش ایسنا، بررسی تجارت چای در گزارش گمرک ایران و همچنین قیمتی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران قابل تامل است. طبق اظهارات لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- در سال گذشته ۲۷ هزار و ۲۷۲تن چای ایرانی به ارزش حدود ۲۸ میلیون دلار از ایران به ۲۵ کشور صادر شده که نسبت سال ۱۳۹۹ حدود ۶۸ درصد در وزن و ۷۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.این در حالی است که واردات چای ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ هزار و ۳۷۹تن به ارزش ۳۸۶میلیون و ۱۶۰هزار و ۷۶ دلار از ۱۰ کشور بوده است.محاسبه ارزش تجاری هر کیلو چای نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته هر کیلو چای را حدود یک دلار صادر کرده است که با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۵ هزار تومانی برای هر دلار، می‌توان گفت متوسط قیمت آن به حدود ۲۵ هزار تومان می‌رسد.اما واردات هر کیلو چای به‌طور متوسط حدود ۵.۱ دلار قیمت داشته که به ۱۲۸ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که بررسی آمار مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت چای خارجی در بازار حاکی از فروش آن تا حدود ۱۴۱ هزار تومان برای هر بسته ۵۰۰ گرمی در فروردین ماه است. هر نیم کیلو چای خارجی در فروردین پارسال به‌طور متوسط ۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشته که به ۱۲۰ هزار در اسفند رسیده و برای فروردین امسال با متوسط ۱۲۱ هزار تومان فروش رفته است.

 

ارسال نظر