احیای کالابرگ با حذف دلار 4200

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۳۷:۰۶
کد خبر: ۱۸۸۸۱۶

تعادل |

بر اساس آخرین تصمیم دولت، در راستای هدفمندی ارز ۴۲۰۰، افزایش قیمت کالا‌های اساسی همچون نان، روغن، مرغ، تخم مرغ و شیر منتفی و مقرر شد، این کالا‌ها به قیمت شهریور۱۴۰۰ در حد نیاز متعارف مردم تامین شود و احتمالا ۲ماه یارانه نقدی قبل آغاز طرح پرداخت گردد. در صورتی که از مدل مطرح شده برای پرداخت یارانه نان از طریق کالابرگ پاسخ مناسب دریافت شود، تا دو ماه آینده کالابرگ الکترونیکی برای ۴ قلم کالای دیگر از جمله شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ پیاده خواهد شد. سه مقام ارشد دولتی نیز از احیای کالابرگ و بازگشت ایران به اقتصاد کوپنی خبر می‌دهند. سید احسان خاندوزی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از توزیع ۴۰۰ هزار تومان کالابرگ و تامین اقلام ضروری مردم به نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ خبر دادند. در شبانه روز گذشته دست‌کم سه مقام ارشد حاکمیتی از بازگشت ایران به اقتصاد دولتی کوپنی خبر دادند. محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور، از پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه به مردم خبر داد. این یارنه با هدف جبران فشار تغییر قیمت‌های اخیر پرداخت می‌شود. در مرحله اول پرداخت‌ها نقدیست و از آن به بعد به صورت کالابرگ میان مردم توزیع خواهد شد. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز صبح امروز برای بررسی آثار اصلاح ارز ترجیحی در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در بحث مبارزه با قاچاق آرد، طرح هوشمندسازی نان اجرا می‌شود. غیر از آرد و نان برای سایر کالاها کالابرگ صادر خواهد شد.محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده است، ارایه کالاهای ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰باشد. در این مدل برای چند قلم کالای معیشتی اصلی مردم مثل مرغ و تخم مرغ و روغن و پنیر به اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی کالا در نظر گرفته می‌شود. مردم آن کالا‌ها را تا اندازه‌ای که در نظر گرفته شده است به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خرید می‌کنند. به بیان دیگر این حرف‌ها از بازگشت ایران به اقتصاد کوپنی خبر می‌دهند. اقتصادی که مناسباتش به پشتوانه دولت در طول دهه ۶۰ و سال‌های پس از آن بر مناسبات زندگی روزانه حاکم بود.

در همین رابطه خبرگزاری تسنیم نوشت: آن طور که از خروجی جلسات تصمیم‌سازی برای اجرای طرحی که این روز‌ها از آن به عنوان یارانه هوشمند یاد می‌شود برمی‌آید، برنامه نهایی دولت تامین چند قلم کالای حیاتی از جمله نان، مرغ، تخم مرغ، روغن و شیر به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ برای عموم مردم است.

هر چند نظراتی در دولت مطرح بود که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، روغن و نان، در راستای جبران افزایش قیمت کالا‌های مربوطه، یارانه نقدی به مردم پرداخت شود، ولی ظاهرا این نظر به دلیل اینکه ممکن است یارانه نقدی مورد نظر کفاف تامین کالا‌های اساسی مد نظر مردم را نکند و فشار‌های معیشتی بر مردم را تشدید نماید، رای نیاورد و در نهایت مقرر شد به شیوه کالابرگ الکترونیکی عمل گردد، به این معنی که دولت متعهد شود در قبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نان، نهاده دام و روغن، ۵ کالای اساسی که قوت قالب مردم هست را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ برای مردم تامین کند و به جای پول نقد، کالای مورد نیاز مردم را تامین کند.

در گام اول قرار شد، یارانه نان اصلاح شود و بر همین اساس وزارت اقتصاد مسوولیت تامین نان به قیمت گذشته را بر عهده گرفته و این فرآیند از استان زنجان به شکل آزمایشی از روز دوشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد. در این استان حدود ۱۵۰۰ نانوایی مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوانی هستند که نان را با استفاده از کارت‌های بانکی متعارف بدون تغییر قیمت در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. بر اساس اعلام معاون وزیر اقتصاد طبق تاکید رییس‌جمهور قیمت نان که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت مشمول ۱۰ درصد تخفیف نیز خواهد بود. اما سوال مهمی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد این است که اساسا این فرآیند جدید چگونه پیاده خواهد شد.

بر اساس طرحی که با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و استانداری‌ها پیاده خواهد شد، هر شهروند می‌تواند از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید نان به میزان نیاز روزانه با دستگاه‌های پوز اقدام کند، در پایان روز مطابق سیستم پایای بانکی ما به التفاوت قیمت نان‌های فروخته شده در طول روز به حساب اصلی نانوا واریز خواهد شد. نکته مهم اینکه این موضوع در ماه‌های نخست سیستم تامین آرد نانوایی‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند برای حل این موضوع طبق تدبیر وزارت اقتصاد تسویه آرد تحویل شده به هر نانوایی ۴۵ روز بعد انجام می‌شود که به لحاظ سرمایه در گردش مشکلی برای این واحد‌ها ایجاد نشود. نکته جالب توجه اینکه تمام کارت‌های بانکی اعضای خانوار قابلیت خرید نان را خواهد داشت.

به نظر می‌رسد با نهایی شدن طرح دولت در خصوص توزیع هدفمند یارانه نان، بازار نان تاحد زیادی در سراسر کشور کنترل خواهد شد. بر اساس برخی اطلاعات دریافتی حدود ۸۰ هزار پوز در نانوایی‌های سراسر کشور وجود دارد که این بازار تک محصولی در نانوایی‌ها عامل اصلی گزینش نان به عنوان کالای اساسی منتخب برای اجرای پایلوت طرح گذار از یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

در صورتی که از مدل مطرح شده برای پرداخت یارانه نان از طریق کالابرگ پاسخ مناسب دریافت شود، تا دو ماه آینده کالابرگ الکترونیکی برای ۴ قلم کالای دیگر از جمله شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ پیاده خواهد شد. البته قبل از اجرایی شدن کامل طرح درباره سایر اقلام غیر از نان، مبلغی به مدت یک یا دو ماه یارانه نقدی به حساب یارانه بگیران واریز خواهد شد که هر چند این مبلغ هنوز نهایی نشده، ولی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر تخمین زده می‌شود تا خیال مردم بابت تبعات افزایش قیمت‌ها راحت باشد.

 

ارسال نظر