از احتکار تا گرانفروشی آقای خاص!

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۵۱:۱۹
کد خبر: ۱۸۸۷۳۷

تعادل | 

پس از افزایش نرخ آرد صنعتی، قیمت‌های جدید ماکارونی به کارخانه‌ها ابلاغ شد. با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد. قیمت قبلی ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. با اعمال قیمت‌های جدید سازمان حمایت برای ماکارونی در اردیبهشت‌ماه سال جاری، وضعیت قیمت این کالا در ۱۳ ماه گذشته آمار مرکز آمار مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در اردیبهشت‌ماه سال قبل به‌طور متوسط ۶۳۰۰ تومان، خرداد۶۴۰۰، تیر ۶۵۰۰، مرداد ۶۶۸۰، شهریور ۷۰۰۰، مهر ۷۳۵۰، آبان ۷۴۸۰، آذر ۷۳۴۰، دی ۷۳۳۰، بهمن ۷۳۵۰، اسفند ۷۴۰۰ تومان قیمت داشته است. برای امسال نیز در فروردین متوسط قیمت بسته ماکارونی ۷۴۳۰ تومان بوده که با افزایش اخیر از سوی سازمان حمایت به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

    هم گران کردند، هم احتکار!

شوک این تصمیم، تنها به کمیاب شدن ماکارونی و افزایش قیمت‌ها محدود نشد، احتکار کالاهای اساسی رویکرد دیگر سوداگران بود. به‌طوری‌که طی در روزهای گذشته، پیش از اعلام قیمت جدید و با اعلام گمانه‌زنی از افزایش چشمگیر قیمت ماکارونی، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ماکارونی محدودیت فروش اعمال کردند. گزارشات میدانی نیز نشان می‌دهد، درپی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، بهای آرد افزایش یافت و اخباری در خصوص رشد ۵ برابری قیمت آرد تحویلی به کارخانه‌های کلوچه‌سازی و ... منتشر شد . هر چند این افزایش قیمت با تعدیل مواجه گردیده و اخباری در خصوص کاهش کمتر بهای آرد منتشر شد اما همین اتفاق زمینه را برای تغییر معادلات مهیا کرد و سبب شد تقاضا برای خرید ماکارونی و ... افزایش یابد. همزمان بسیاری از سایت‌های اینترنتی موجودی ماکارونی خود را صفر اعلام کردند. این اقدام هماهنگ سبب شد وضعیت بازار با پیچیدگی بیشتری مواجه گردد. البته رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه با افزایش قیمت گندم، کاهش عرضه ماکارونی در بازار، طبیعی بود، چراکه تولیدکننده با زیان تولید نخواهد کرد، گفته بود: با توجه به اعلام آمادگی مکتوب تولیدکنندگان درباره عرضه کافی به شبکه توزیع به زودی مشکل عرضه ماکارونی در خرده‌فروشی‌ها حل می‌شود.  در این میان اما مساله احتکار و پشت پرده گرانی یکی از برندهای ماکارونی به صدر اخبار رسید. خبر را خبرگزاری دولت منتشر کرد: با تلاش پلیس امنیت اقتصادی استان البرز ۶۷۰ تن ماکارونی احتکار شده در شرکت تک ماکارون روز گذشته در کرج توقیف شد. در پی اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت در روزهای اخیر، کارخانه تک ماکارون با جمع‌آوری و احتکار محصولاتش از بازار، تلاش داشت تا محصولات خود را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کند که باعث به هم ریختگی بازار و تشویش اذهان عمومی شده است. این در حالی است که این کارخانه بیشترین سهم بازار را دارد و نه تنها قیمت جدید ماکارونی را نپذیرفته بلکه با سایر کارخانجات و شرکت‌ها لابی کرده که ماکارونی روانه بازار نشود. محموله توقیف شده با هماهنگی دستگاه‌های مسوول در مسیر عرضه عمومی قرار گرفت. البته تک ماکارون، درباره خبر اتهام احتکار در بیانیه‌ای اعلام کرده: «این میزان ماکارونی، تولید کمتر از ۲ روز کاری کارخانه مذکور است و به همین دلیل اطلاق واژه «احتکار» برای آن دقیق به نظر نمی‌رسد.»

   گرانفروشی میلیاردی!

رضا مطلبی کاشانی، مالک تک ماکارون و چندین شرکت و موسسه عظیم است. او ارتباطات ویژه‌ای با مسوولان عالیرتبه و روحانیون سرشناس دارد به گونه‌ای که برخی اصولگرایان با تو در تو خواندن این روابط، نسبت به هر گونه ارتباط با این فرد هشدار داده‌اند. درهمین حال، یاشار سلطانی، خبرنگار اخیراً سندی منتشر کرد که نشان می‌دهد شرکت تک ماکارون بیش از ۷۷ میلیارد تومان گرانفروشی کرده است. یک روز بعد از این افشاگری شجاعانه بود که سازمان تعزیرات حکومتی بدون آنکه از شرکت خاصی نام ببرد اعلام کرد که یک شرکت تولید ماکارونی در استان البرز که به صورت گسترده دست به گرانفروشی زده بود، به ۳۸۰ میلیارد تومان جریمه محکوم شده است. البته طبق اعلام این سازمان، رای صادره در مرحله بدوی است و هنوز نهایی نشده است. هنوز خبر این گرانفروشی ده‌ها میلیارد تومانی داغ بود که خبر رسید با گران شدن قیمت ماکارونی، این کارخانه ۶۷۰ تن ماکارونی را احتکار و حتی از بازار جمع کرده است تا مجدد با قیمت‌های جدید و بسیار بالاتر به فروش برساند!

 

ارسال نظر