سایپا و ایران‌خودرو در فهرست واگذاری

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۲:۰۵:۱۹
کد خبر: ۱۸۸۶۳۱

امیر آبادی فراهانی گفته است: « شرکت‌هایی مانند شرکت زیرساخت توسعه و نگهداری ورزشگاه‌ها مانند شیرودی و مجموعه انقلاب، نیشکر هفت‌تپه از زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی و بسیاری دیگر از اموال و دارایی‌های دولتی در فهرست واگذاری سال1401 به‌صورت قطعی قرار گرفته‌اند.»

یک هفته بعد از انتشار گزارش عملکرد 313شرکت دولتی که نشان می‌داد بخش زیادی از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند روز دوشنبه هیات واگذاری، فهرست جدید خصوصی‌سازی‌ برای سال1401 را تصویب کرد. هنوز مشخص نیست تعداد شرکت‌های قابل واگذاری چقدر است و کدامیک از شرکت‌های دولتی در این فهرست هستند اما آنطور که عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری خبر داده قرار است شیوه جدیدی برای خصوصی‌سازی به‌کار گرفته شود. هفته قبل برای نخستین‌بار وزارت اقتصاد صورت‌های مالی 313شرکت دولتی را در سامانه اطلاعات ناشران که با نام کدال شناخته می‌شود، منتشر کرد. بعد از انتشار این اطلاعات مشخص شد تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی زیان‌ ده هستند. بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد زیان انباشته فقط 30شرکت دولتی به 25هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ به‌طور مثال مطابق صورت‌های مالی منتشر شده زیان انباشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی 9هزار و 200میلیارد تومان و شرکت راه‌آهن 7هزار میلیارد تومان است. بخش زیادی از این زیان‌ها در طول چند سال گذشته ایجاد شده، درحالی که برخی از این شرکت‌ها در همین مدت در فهرست واگذاری‌ها قرار داشته‌اند اما به دلایلی یا واگذار نشده یا از فهرست خصوصی‌سازی‌ حذف شده‌اند. به‌نظر می‌رسد مقاومت مدیران دولتی بر سر واگذاری سهام این شرکت‌ها و همچنین موانع ساختاری برای فروش سهام آنها، مانع از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی شده است. در چنین شرایطی اما گویا رویکرد وزیر اقتصاد این است که بخشی از این شرکت‌ها خصوصی شوند، به‌نظر می‌رسد انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های دولتی نیز با همین هدف انجام شده است. بر همین اساس این هفته هیات واگذاری با برگزاری نشستی فهرست جدید واگذاری‌ها را تصویب کرد. گفته شده قرار است روش جدیدی نیز برای خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های دولتی به اجرا در بیاید اما هنوز نام و تعداد شرکت‌های قابل واگذاری مشخص نیست و روشن نیست روش جدید خصوصی‌سازی‌ از چه الگویی تبعیت می‌کند.

دیروز عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی گفت: جلسه هیات واگذاری با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برگزار شده و در این جلسه فهرست واگذاری‌ها براساس یک روند جدید بسته شده است. احمد امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: در این نشست یک‌بار دیگر فهرست شرکت‌های واگذاری بررسی و مورد تجدیدنظر قرار گرفت و در ادامه بسیاری از شرکت‌های دولتی و مقداری از اموال دولت در فهرست نهایی واگذاری‌ها قرار گرفتند. او با بیان اینکه در واگذاری‌ها تلاش شده تا در سال جاری هیچ شرکتی از فهرست نهایی هیات واگذاری خارج نشود، گفت: همه اموال و دارایی‌های دولتی باید در فهرست باشد حتی اگر روند خصوصی‌سازی‌ نسبت به آنها انجام نشود. او افزود: همچنین سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت باید بر روند عملکرد آنها نظارت کند زیرا برخی از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و باید به سوددهی برسند. از هفته‌های آینده موضوع واگذاری براساس یک روش جدید انجام خواهد شد.

هنوز از فهرست و اسامی شرکت‌هایی که قرار است براساس مصوبه هیات واگذاری در سال جاری واگذار شوند اطلاعاتی در دست نیست اما اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در این فهرست نام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا که زیان انباشته آنها از مرز 100هزار میلیارد تومان هم عبور کرده نیز دیده می‌شود. احمد امیرآبادی فراهانی به «خانه ملت» گفته در این جلسه لیست واگذاری‌‌‌ها بر اساس یک روند جدید بسته شد و شرکت‌هایی از جمله ایران خودرو و سایپا در لیست واگذاری‌های ۱۴۰۱ قرار گرفتند.

وزارت صنعت از چند ماه پیش اعلام کرده؛ تصمیم دارد باقیمانده سهام دولت در 2شرکت بزرگ خودروساز را بفروشد و این موضوع حواشی زیادی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. پیش‌تر سازمان خصوصی اعلام کرده بود چون سهام دولت در این دو شرکت به ‌دلیل دریافت وام‌های بانکی در وثیقه بانک است، قابل واگذاری نیست. حالا اما به‌نظر می‌رسد با مصوبه جدید هیات واگذاری راه برای واگذاری سهام این سایپا و ایران‌خودرو باز شده است.

امیر آبادی فراهانی همچنین گفته است: « شرکت‌هایی مانند شرکت زیرساخت توسعه و نگهداری ورزشگاه‌ها مانند شیرودی و مجموعه انقلاب، نیشکر هفت‌تپه از زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی و بسیاری دیگر از اموال و دارایی‌های دولتی در فهرست واگذاری سال1401 به‌صورت قطعی قرار گرفته‌اند.»

 

ارسال نظر