ابهام در منابع درآمدی اتاق

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۰:۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۸۳۵۲
ابهام در منابع درآمدی اتاق

تعادل |

در پی انتشار گزارشی رسانه‌ای مبنی بر ناپدید شدن مقدار قابل توجهی از درآمدهای اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق ایران که پیش از این درآمدهای این نهاد را به نمایندگان مجلس اظهار کرده بود، در نامه‌هایی جداگانه از وزرای اقتصاد و صمت خواست تا با توجه به اطلاعاتی که دارند در مورد درآمدهای اتاق ایران شفاف‌سازی کنند. غلامحسین شافعی از فاطمی امین که ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق ایران را نیز به عهده دارد، خواسته است به صورت مستقل میزان منابع و مصارف درآمدهای اتاق ایران در ۳ سال اخیر را بررسی و نتیجه را به مراجع ذیربط اعلام کند. شافعی در هر دو نامه تاکیده کرده است که انتشار عمومی اطلاعات مذکور از نظر اتاق ایران بلامانع است. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، این اتاق در سال ۱۳۹۹، ۴۶۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. این عدد در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۸۳ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۷ نیز ۲۴۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶معادل ۲۸۲ میلیارد تومان بوده است.

    ماجرای ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که گم شد!

در روزهای گذشته خبرهایی درباره میزان درآمدهای اتاق بازرگانی و نحوه هزینه کرد این پول‌ها مطرح شده و گمانه زنی‌هایی درباره اختلاس یا جابه‌جایی غیرشفاف پول‌ها مطرح شده بود. روزنامه فرهیختگان در گزارشی مدعی شده، تفاوت‌های بسیار اساسی در منابع و مصارف اتاق بازرگانی ایران وجود دارد، به‌طوری‌که فقط در 40 شرکت دریافتی اظهارشده اتاق بازرگانی با ارقام واقعی که باید از این 40 شرکت می‌گرفت، اختلاف 1500 میلیارد تومانی دارد. برخی اعضای اتاق بازرگانی می‌گویند این اعداد مشخص نیست توسط چه کسانی دریافت شده‌اند و کجا هزینه می‌شوند. این مبالغ امانت فعالان اقتصادی بوده‌اند که باید صرف مواردی همچون کمک به برگزاری نمایشگاه‌های بخش خصوصی در خارج از کشور، کمک به اعزام رایزنان اقتصادی به کشورهای مختلف و امور حقوقی و مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی در داخل و خارج و همچنین مشاوره و آموزش فعالان اقتصادی می‌شد، اما گویا این اعداد در تاریکخانه بخش خصوصی گم شده‌اند. این روزنامه عنوان کرده که صرفا اعداد و ارقام پرداختی 4 در هزار 40 شرکت را بررسی کرده که 1500 میلیارد تومان اختلاف با اظهارات اتاق بازرگانی دارد، درحالی که تعداد شرکت‌ها ده‌ها برابر این تعداد است، همچنین در بخش 3 در هزار پرداختی تا پایان سال 1400 در کشورمان 23 هزار و 276 کارت بازرگانی فعال وجود داشته است. (آمار وزارت صمت) 

    جزییات نامه شافعی به دو وزیر 

هر چند هنوز در این حوزه سند و مدرک مستندی منتشر نشده اما رییس اتاق بازرگانی از دو وزیر اقتصادی دولت خواسته تا به این موضوع ورود کنند. غلامحسین شافعی در نامه خود خطاب به احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نوشته است: با توجه به طرح مباحثی با مقاصد نامشخص درباره میزان درآمدهای اتاق ایران در سال‌های اخیر مستدعی است به عنوان گامی جهت شفاف‌سازی دستور فرمایید سازمان امور مالیاتی نسبت به محاسبه و اعلام میزان درآمدهای اتاق در ۳ سال اخیر اقدام کند. رییس اتاق ایران همچنین در نامه خود خطاب به رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به ارایه توضیحات از سوی اتاق ایران درباره ماخذ و نحوه محاسبه درآمدهای خود همزمان با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی و ارسال مستندات به کمیسیون تلفیق اشاره کرده و نوشته است: متأسفانه بار دیگر با مقاصد نامشخص مباحثی درباره منابع درآمدی اتاق ایران در فضای رسانه‌ای منتشر شده و اتهامات سنگینی تحت عنوان اختلاس نیز به آن اضافه شده است. غلامحسین شافعی از فاطمی امین که ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق ایران را نیز به عهده دارد، خواسته است به صورت مستقل میزان منابع و مصارف درآمدهای اتاق ایران در ۳ سال اخیر را بررسی و نتیجه را به مراجع ذیربط اعلام کند. رییس اتاق بازرگانی ایران در هر دو نامه از وزرای اقتصادی دولت خواسته تا نتایج بررسی‌ها را به منظور شفاف‌سازی ارایه کنند و اعلام کرده که اتاق بازرگانی مشکلی برای انتشار عمومی نتایج این بررسی‌ها نخواهد داشت. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، این اتاق در سال ۱۳۹۹، ۴۶۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. این عدد در سال ۱۳۹۸، ۳۸۳ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۷، ۲۴۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶، ۲۸۲ میلیارد تومان بوده است. البته محمدرضا رمضانی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰هم با تکذیب مطالبی که درباره درآمد هزاران میلیارد تومانی از محل ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی منتشر شده است، گفته بود: بر اساس گزارش‌های حسابرسی شده موجود در اتاق ایران میانگین درآمد ناشی از ۳ در هزار درآمد در ۵ سال گذشته یعنی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است. به گفته او، این منابع بر اساس قانون، طبق گزارش‌های حسابرسی شده در حمایت از اتاق‌های سراسر کشور، تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سراسر کشور، شوراها و اتاق‌های مشترک، کمیسیون‌های تخصصی و سایر واحدهای وابسته هزینه شده است و گزارش آن نیز سالانه در مجمع اتاق ارایه و تصویب شده است. بر اساس اظهارات او اخباری که درباره منابع هزاران میلیارد تومانی از این بخش منتشر شده، به هیچ‌وجه واقعیت ندارد و برخی فضاسازی‌های منفی سعی در تشویش اذهان عمومی و تخریب جایگاه بخش خصوصی دارند.

    جزییات تخلفات اتاق مالی!

در همین حال، روز گذشته، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم طی نامه‌ای به رییس اتاق بازرگانی ایران جزییات ۱۰ تخلف هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران را اعلام کرد و خواستار توضیح در این باره شد. «تجاوز از سقف بودجه مصوب به میزان ۳۰ میلیارد تومان» و «تغییر عناوین حق مشاوره و حق‌الوکاله به حق حضور در جلسه و عدم ارایه لیست دریافت‌کنندگان»؛ بخشی از تخلفات اعلام شده هستند. در بخشی از نامه حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خطاب به شافعی آمده است: «همان‌گونه که مطلع هستید هیات نمایندگان ایران به‌مثابه مجمع عمومی اتاق بوده و اختیار قانونی بررسی و تصویب گزارش عملکرد مالی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی را طبق قانون تجارت بر عهده دارند، اما بر اساس شکایات واصله به این کمیسیون نسخه‌ای از گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای عملکرد سال ۹۹ به اعضای نمایندگان اتاق تهران ارایه نشده و تخلفاتی به‌شرح زیر مشتمل بر؛ ۱. تجاوز از سقف بودجه مصوب به‌میزان ۳۰ میلیارد تومان؛ ۲ـ تغییر عناوین حق مشاوره و حق‌الوکاله به حق حضور در جلسه و عدم ارایه لیست دریافت‌کنندگان؛ ۳.هزینه‌کرد ودایع ۲۸ میلیارد ریالی و اجاره ۱۹۴ میلیون تومانی جهت اعضای هیات رییسه مقیم علی‌رغم افتخاری بودن عضویت و فعالیت در هیات رییسه. » در پایان نامه ۱۰‌بندی شجاعی رییس کمیسیون اصل ۹۰ تأکید کرده است: لازم است در اسرع وقت ضمن ارسال یک نسخه از گزارش عملکرد مالی سال ۹۹ و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به‌همراه یادداشت‌های توضیحی، این کمیسیون را از دلایل توجیهی موارد ۱۰ گانه فوق آگاه کنید.

 

ارسال نظر