اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - ۰۲:۳۲:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۳۰۵

اعتبارسنجی جایگزین سقف  و سابقه واردات می‌شود

بنابر مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت سابقه و سقف واردات در سامانه جامع تجارت را حذف و اعتبارسنجی را جایگزین آن کرد.بنابر مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت سابقه و سقف واردات در سامانه جامع تجارت را حذف و اعتبارسنجی را جایگزین آن کرد.بنابر درخواست‌های مکرر بخش خصوصی مبنی بر لزوم رفع محدودیت‌هایی که برای واردات و صادرات از مدت‌ها قبل وضع شده است، اسفند ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای را درباره جایگزینی اعتبارسنجی واردکنندگان به‌جای سقف واردات به تصویب رساند که با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت این مصوبه به مرحله اجرا رسیده است.اعمال این محدودیت با هدف مدیریت واردات و همچنین افزایش صادرات در دولت گذشته اجرایی شد که در نهایت با درخواست‌های بخش خصوصی از دولت سیزدهم مبنی بر لغو آنها، ۸ اسفند ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای را درباره جایگزینی اعتبارسنجی واردکنندگان به‌جای سقف واردات به تصویب رساند و این مصوبه برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.بدین ترتیب مدیرکل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صنعت، معدن وتجارت در نامه‌ای به رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موضوع حذف سابقه واردات برای کلیه ردیف تعرفه‌ها در سامانه جامع تجارت را اعلام کرد. بر اساس این مصوبه، اعتبارسنجی جایگزین سقف و سابقه واردات خواهد شد؛ به این معنا که هر صادرکننده‌ای که نسبت به سال گذشته، صادرات بیشتری داشته باشد، از شرط سقف و سابقه معاف خواهد بود و در همین راستا شرط سقف و سابقه واردات برای هر صادرکننده به‌میزانی که افزایش صادرات نسبت به سال گذشته را تجربه کند از ابتدای سال ۱۴۰۱ برداشته می‌شود و به عنوان مشوق می‌تواند هر کالایی را بدون سقف و سابقه وارد کند.

جام جهانی قطر فرصتی برای ایران

شست مشترک سعید محمد مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با یاسر عبدالله الجمال نایب رییس کمیته عالی برگزاری و میراث جام جهانی قطر برگزار شد. به گزارش فرینا، در این نشست سعید محمد ضمن قدردانی از حضور یاسر عبدالله الجمال در جزیره کیش، به ظرفیت‌های گسترده مناطق آزاد به ویژه جزیره کیش اشاره و گفت: در حال آماده سازی شرایط برای میزبانی شایسته از هواداران فوتبال هستیم و زیرساخت‌های جزیره کیش برای کمک به برگزاری مسابقات جام جهانی در حال آماده شدن است. وی در ادامه اظهار داشت: برگزاری جام جهانی در قطر فرصتی ارزشمند برای خاورمیانه است و کیش و قشم می‌توانند از این فرصت ارزشمند برای توسعه خود استفاده کنند. یاسر عبدالله جمال هم در ادامه از حضور در جزیره کیش ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: از دیدن تبلیغات مربوط به جام جهانی و اعلام آمادگی کیش برای پذیرش هواداران خرسند شدم و حس کردم این آمادگی به معنای واقعی وجود دارد.وی در ادامه تاکید کرد: استقبال هواداران از جام جهانی به قدری است که قطعا زیرساخت‌های اقامتی کیش می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرند.  گفتنی است؛ در این دیدار که مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز حضور داشت، مقرر شد تعامل جزیره کیش با یاسر عبدالله جمال جهت دستیابی به یک برنامه اجرایی مشترک ادامه یابد.

تاثیر رفع تحریم‌ها بر کاهش قیمت‌ لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شود، حداقل ۳۰ درصد روی کاهش قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت. اکبر پازوکی درباره وضعیت فروش لوازم خانگی در بازار فعلی به خبرنگار ایلنا گفت: بازار در حال حاضر مثل بازار شب عید راکد است به خصوص که هنوز کارخانه‌ها شروع به تولید کالا نکرده و زمزمه‌هایی برای گرانی کالاها وجود دارد، ولی هنوز تولیدکننده‌ها نتوانسته‌اند، مجوز بگیرند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه امسال اصلا بازار شب عید نداشتیم که بزرگ‌ترین دلیل آن نبود قدرت خرید برای مردم است، ادامه داد: میزان عیدی مردم مگر چقدر بوده است که بتوانند کالا خرید کنند. در همه اصناف از جمله طلا و پوشاک و خودرو هم شاهد این رکود بودیم. وی افزود: وقتی انجمن تولیدکنندگان اعلام می‌کند که در 70 درصد کالاهای تولیدات داخلی و 5 قلم درشت کالای خانگی از پتانسیل داخلی استفاده می‌کنیم پس نرخ ارز نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار در اقلام درشت باشد. برای همین باید دید نرخ ارز در کجا می‌تواند تاثیرداشته باشد. درحال حاضر، دولت باید کمک کند تا تولید بتواند وضعیت خوبی پیدا کند. ما اکنون 9 درصد مالیات ارزش افزوده داریم و از آن سو با مسائل گمرگی و جابه‌جا شدن ارز نیمایی مواجه هستیم که همه این عوامل روی تولید تاثیرگذارهستند. بنابراین این روند تولید در بازار لوازم خانگی تاثیر می‌گذارد. اگر دولت به تولید کمک نکند نه مصرف کننده و نه فروشنده سهمی نخواهند برد و همه زیان خواهند کرد. چون وقتی تولیدکننده و مصرف کننده سهمی نداشته باشند، نتیجه آن همین بازار کسادی می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه به نقش رفع تحریم‌ها در کاهش قیمت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه الان کالایی که می‌خواهیم برای تولید لوازم خانگی از خارج از کشور بخریم با دلال بازی انجام می‌شود. چون تولیدکننده نمی‌تواند مستقیم از کشور اصلی خرید کند و باید با واسطه دوم و سوم خریداری شود که هزینه را برای تولیدکننده زیاد و خود به خود قیمت‌ها را بالا می‌برد. اگر تحریم‌ها رفع شود، حداقل 30 درصد روی کاهش قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت.

 

ارسال نظر