افزایش ۲.۶ میلیارد دلاری صادرات به کشورهای عربی و آفریقایی

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - ۰۲:۳۱:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۳۰۲

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۲.۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به کشورهای عربی و آفریقایی خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این خبر گفت: آمارهای منتشره نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ صادرات ج. ا. ایران به کشورهای عربی و آفریقایی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار به ۱۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار رسید.

 پیلتن افزود: در میان طرف‌های عمده صادراتی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشورهای عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.

به گفته وی، کشورهای سوریه، کویت، قطر، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با ۲۱۸، ۱۵۸، ۱۳۴، ۱۲۵ و ۹۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند.  پیلتن ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال ۱۴۰۰ در رتبه‌های یازده الی ۱۵ رتبه‌بندی طرف‌های صادراتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین آمارهای منتشره نشان می‌دهد واردات ج. ا. ایران از کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ با ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ارتقاء پیدا کرده است. به گفته پیلتن، کشورهای امارات با ۱۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، عراق با ۱ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار، عمان با ۶۱۹ میلیون دلار، سوریه با ۳۰ میلیون دلار و لبنان با ۱۸ میلیون دلار، رتبه‌های اول تا پنجم طرف‌های وارداتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند. پیلتن افزود: کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ در حوزه مذکور را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

ارسال نظر