اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۹۸۸

۵ کالای اساسی از درج قیمت تولیدکننده معاف شد

طبق اعلام اتاق اصناف ایران اطلاع‌رسانی قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شکر و برنج طبق روال قبل انجام خواهد شد.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اجرای مرحله پنجم پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده، از اول اردیبهشت ۱۴۰۱، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شکر از این طرح مستثنا شده‌اند و اطلاع‌رسانی قیمت کالاهای اشاره شده تا اطلاع ثانوی بر اساس روال معمول قبل انجام خواهد شد.

طرح خرید شفاف از دی ماه آغاز شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. بر اساس این طرح کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده بودند و واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه‌جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم‌ خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو نیز از ۲۳ بهمن ملزم به اجرای این طرح هستند. سایر کالاها نیز در آینده به این طرح اضافه خواهد شد.

طبق اعلام مسوولان اجرای طرح اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از ۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران فروشی است. البته اواخر سال گذشته مقرر شد در دوره گذار و به‌طور موقت قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده همزمان درج شود تا مردم با این طرح آشنا شوند. اما در نهایت بعد از رایج شدن قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها حذف خواهد شد.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت حبوبات

مشاهدات بازار در دو هفته اخیر نشان می‌دهد قیمت حبوبات ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین هر کیلو خرما ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، با آغاز ماه مبارک رمضان تأمین مایحتاج مردم در این ماه امری ضروری به شمار می‌آید که در این مسیر دولت قرار بود ضمن تأمین نیاز بازار مدیریت مناسب را در قیمت انواع کالاها در بازار داشته باشد.اما با وجود تمام تأکیدات بر مدیریت قیمت‌ها بازار کالاهای اساسی مردم همچنان با نوسانات قیمتی روبروست. عمده فروشانی که در بخش کالاهای اساسی فعالیت می‌کنند از نبود ساماندهی مناسب در قیمت‌گذاری‌ها گله‌مند هستند و می‌گویند شرکت‌ها به صورت سلیقه‌ای افزایش قیمت را در کالاهای خود به بهانه درج قیمت تولیدکننده اعمال می‌کنند. در برخی از کالاها از جمله حبوبات بازار در فروردین ماه امسال همچنان روند افزایشی قیمت‌ها را شاهد است، به نحوی که مشاهدات نشان می‌دهد طی دو هفته روز اخیر قیمت حبوبات 15 درصد افزایش پیدا کرده است به عنوان نمونه در عمده فروشی‌ها عدس از 37 هزار تومان به 46 و بعضاً به 47 هزار تومان رسیده است لوبیا چیتی نیز در عمده فروشی‌ها از 38 هزار تومان به 47 هزار تومان رسیده است. علاوه براین خرما نیز طی دو هفته اخیر رشد قیمت را تجربه کرده است به نحوی که هر کیلو خرما در اسفند ماه 1400 با قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر این کالا در عمده فروشی‌ها با کیلویی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرما تا به دست مصرف‌کننده برسد به قیمت 65 هزار تومان در هر کیلو می‌رسد. همچنین در بخش نوشیدنی نیز بازار شاهد رشد 20 درصدی قیمتهاست که هنوز شرکت‌ها دلایل افزایش قیمت‌ها را اعمال نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها متوجه مواد اولیه در بخش پتروشیمی باشد چرا که فروشندگان ظروف یک بار مصرف نیز تمایلی به فروش کالاهای خود ندارند چرا که می‌گویند امسال افزایش قابل توجهی در این ظروف به وجود آمده و نگرانیم اگر کالاهای خود را به بفروشیم آیا می‌توانیم جایگزینی برای آنها در مغازه داشته باشیم یا خیر. با توجه به تغییرات قیمتی کالاها در بازار به نظر می‌رسد دولت باید نظارت جدی در این موضوع داشته باشد چرا که در ماه مبارک رمضان نیاز مردم برای خرید مواد غذایی افزایش یافته است و آنها نباید در خرید کالا با قیمت‌های بالا و حتی کمبود روبرو باشند.

 

ارسال نظر