تحریم روسیه، فرصت صادراتی برای ایران است

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۲:۲۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۷۶۲۶
تحریم روسیه، فرصت صادراتی برای ایران است

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: وقتی دنیا روسیه را تحریم می‌کند، بخشی از آن می‌تواند برای ما تبدیل به بازار شود یعنی بتوانیم رشد صادرات داشته باشیم یا از محل کالاهایی که تاکنون به این کشور صادر نمی‌کردیم و از طریق تهاتر بخشی از نیاز‌ها را تامین کنیم. با توجه به ظرفیت موجود بین ایران و روسیه و بزرگی و جمعیت این کشور مقدار ناچیز صادرات ما به روسیه اصلا قابل قبول نیست و می‌توانیم از این فرصت برای افزایش صادرات به این کشور استفاده کنیم. جمشید نفر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران در سال پیش رو اظهار کرد: موفقیت‌ سیاست‌های تجاری هر کشور منوط به تصمیمات درست حاکمیت آن کشور است. در واقع این سیاست‌ها تنها به معنای حمایت نیست بلکه باید حمایت‌های درست انجام گیرد. گاهی حمایت‌ها نه‌تنها درست نیست بلکه می‌تواند مضر باشد، کمااینکه در خودروسازی با حمایت‌های غلط نتوانستیم یک صنعت خودروسازی قوی داشته باشیم.  وی افزود: یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم‌گیری درست مشورت با ذی‌نفعان درگیر است. خوشبختانه در دولت فعلی وزرا سعی می‌کنند در تصمیم‌سازی‌ها، بخش خصوصی را نیز مشارکت دهند تا تصمیمی که گرفته می‌شود درست و صحیح باشد. نفر اضافه کرد: آنچه در تجارت خارجی ایران تاثیرگذار است، اینکه قیمت تمام شده کالای ما باید قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد. همچنین کالاهای وارداتی باید از نظر قیمت‌ تمام‌شده فاصله زیادی با کالاهای تولیدی در داخل داشته باشند تا به نفع بازار کشور باشد و به جای هزینه‌کرد ظرفیت تولیدی کشور در کالاهایی که تولید در آنها مفید نیست در بخش‌های دیگر متمرکز شویم و بتوانیم مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی بسازیم که صادرات خود را افزایش دهیم.

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تجاری ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام گفت: اگر احیای برجام یه نتیجه برسد بسیاری از غل و زنجیرها برداشته می‌شود ولی باید دقت کنیم که وقتی مثل دوره آقای احمدی‌نژاد دلارهای نفتی وارد کشور شد، آنها را عاقلانه هزینه کنیم و بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها به کار‌گیریم نه اینکه به سمت ارزپاشی و ایجاد فساد و رانت برویم.

وی همچنین با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه بیان کرد: جنگ اوکراین و روسیه اتفاق بزرگی است که دنیا را تکان داده و روی بورس‌های بین‌المللی تاثیرگذار بوده است. این اتفاق برای کشور ما نیز با توجه به نزدیکی به منطقه بحران، می‌تواند آسیب‌ها و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کند. باید مواظب باشیم که از فرصت‌های آن استفاده کنیم، کاری که بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی نتوانستیم انجام دهیم. 

وی در این باره توضیح داد: وقتی دنیا روسیه را تحریم می‌کند، بخشی از آن می‌تواند برای ما تبدیل به بازار شود یعنی بتوانیم رشد صادرات داشته باشیم یا از محل کالاهایی که تاکنون به این کشور صادر نمی‌کردیم و از طریق تهاتر بخشی از نیاز‌ها را تامین کنیم. با توجه به ظرفیت موجود بین ایران و روسیه و بزرگی و جمعیت این کشور مقدار ناچیز صادرات ما به این کشور اصلا قابل قبول نیست و می‌توانیم از این فرصت برای افزایش صادرات به این کشور استفاده کنیم.

 

ارسال نظر