اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۰۳:۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۸۷۵۲۷

خشکسالی تولید آجیل و خشکبار را نصف کرد

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به اینکه امسال به دلیل خشکسالی نسبت به سال گذشته افت تولید داشتیم گفت: همین امر موجب شده که در برخی اقلام با افت تولید ۵۰ تا۶۰ درصدی مواجه باشیم. مصطفی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارند، اظهار کرد: چون تنوع آجیل و خشکبار برای شب عید بسیار زیاد است و از نظر نوع کالا و وزن قابل تغییر است برای همین قیمت‌گذاری بر روی این اقلام غیرممکن است. وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا، میزان تولید در سال و صادرات قیمت آجیل و خشکبار را مشخص می‌کند، اضافه کرد: متاسفانه واردات اقلامی که در داخل تولید می‌شوند، ممنوع است و این در حالی است که برای مثال مغز گردو و فندق به اندازه مصرف داخلی تولید نمی‌شود و نیاز به واردات داریم. احمدی با اشاره به اینکه کنترل قیمت نیازمند ابزارهایی است، افزود: امسال در تخم ژاپنی ۶۰ درصد افت تولید نسبت به سال گذشته داشتیم، زیرا این محصول صددرصد دیم است و کمبود بارندگی تولید را کاهش داده است، ولی می‌توان با واردات محصولات دیگر قیمت آن را هر چند با کاهش تولید کنترل کرد.

واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی هیچگاه مخالف واردات خودرو نبوده‌اند و حتی طرح‌هایی برای آزادسازی واردات نیز ارایه کرده‌اند. محمدرضا نجفی منش  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هرگاه که واردات خودرو ممنوع بوده، فشار بر روی تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است و هرگاه واردات حتی در سطحی محدود اجرایی شده، میزان فشار بر خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی کاهش یافته و آنها امکان تنفس پیدا کرده‌اند. وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه واردات خودرو وجود داشته، بیان کرد: در این سال‌ها، با توجه به ممنوعیت واردات، هر اتفاقی که رخ می‌داد و هر خبر جدیدی که منتشر می‌شد، فشاری جدید برای تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کرد و فضا را برای آنها بسیار سخت می‌کرد تا جایی که حتی مقامات کشور نیز برای کاهش این فشارها ورود کردند. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هیچگاه مخالف واردات نبوده‌اند، گفت: ما معتقدیم در کوتاه‌مدت از سرگیری واردات حتی می‌تواند به کاهش فشار بر تولیدکنندگان داخلی منجر شده و فضای فعالیت را برای آنها مساعدتر کند. هر چند اجرای این طرح‌های جدید نیز به منابع اعتباری نیاز دارد که باید دید دولت و مجلس به چه شکل آن راه فراهم می‌کنند.

دو مزیت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

صبح دیروز یکشنبه ۱۵ اسفندماه نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه سال آینده، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه را تصویب کردند و مقرر شد تا برای جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیکی یا از طرق جایگزین اقدام شود. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شفافیت اقتصادی برای کشور به همراه دارد، گفت: عده‌ای با سوءاستفاده کالاها را با ارز ترجیحی وارد می‌کردند، اما با نرخ آزاد محصولات را به فروش می‌رساندند، به همین دلیل این سیاست آثار مثبتی بر معیشت جامعه نداشت.«هادی تیزهوش تابان» در گفت‌وگو با «ایرنا» در مورد مصوبه مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و زمینه گسترش فساد را نیز فراهم کرده بود. عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه شفافیت اقتصادی از آثار مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: تصویب حذف ارز ترجیحی از رانت خواری،  جلوگیری و فضای سالم‌تری در تجارت کشور ایجاد می‌کند.تیزهوش تابان تصریح کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا برای کمک رسانی به معیشت قشر آسیب پذیر جامعه اجرایی شد، اما نتوانست رسالت خود را به سرانجام برساند و از همان آغاز مشکلات فراوانی را در افزایش قیمت کالاها به وجود آورد.  

 

ارسال نظر