اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۱:۵۹:۲۵
کد خبر: ۱۸۷۴۸۹

حذف مالیات بر ارزش افزوده از لایحه بودجه 1401 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت اول امروز شنبه (14 اسفندماه) مجلس و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه 1401، با 123 رأی موافق، بند (ش) تبصره 6 قانون بودجه 1401 را حذف کردند. به گزارش فرینا، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی پیش از این نقض مقررات و قوانین مرتبط با معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد را موجب کاهش انگیزه و دلسردی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران دانسته و عنوان کرده بود: «در شرایطی که برخی از کشورهای همجوار، مناطق آزاد اقتصادی بزرگی ایجاد کرده‌اند تا سرمایه‌گذاران ایرانی را جذب کنند، یکی از قوانین مهم نقض شده که می‌تواند منجر به فرار سرمایه‌گذار از کشور شود، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع و تا آخر امسال تلاش می‌کنیم که این قانون برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مناطق آزاد ملغی گردد.» حال با پیگیری و تبیین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مخالفت کردند و به این ترتیب در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.ای.تی) نخواهند بود. امید است با این اقدام مثبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در سال آتی این موضوع در ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاح گردد.

ورود ایران به بازار اوراسیا از طریق ارمنستان

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جلسات فشرده وزیر صمت و هیات همراه در ارمنستان و توافقات صورت گرفته گفت: در این جلسات استفاده از فرصت ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا مورد تاکید و توافق دو طرف قرار گرفت. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به دیدار و گفت‌وگو و جلسات فشرده با وزیر اقتصاد، معاون نخست وزیر، معاون بانک مرکزی، وزیر زیرساخت و معادن ارمنستان و ... گفت: در این جلسات توافق شد ایران بتواند تا زمان نهایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا و در میان‌مدت از عضویت ارمنستان در اوراسیا استفاده کند و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، با ری پک کردن کالاها و نصب و استقرار خطوط مونتاژ برای تولید کالای مشترک و صادرات به کل کشورهای اوراسیا اقدام کند. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ارمنستان فرصت و مسیر مناسبی برای دستیابی به بازارهای اوراسیا و حضور در بازار روسیه است، گفت: این کشور نیز تقاضا داشت طرف ایرانی بتواند شرایطی را فراهم کند که کشورهای اوراسیا از کریدور ارمنستان، به بندر عباس و خلیج فارس دسترسی پیدا کنند و از آنجا بتواند مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب را فعال کنند که این موضوع مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه ارایه شد. پیمان‌پاک ادامه داد: اجازه تردد کامیون‌های دو کشور در سرزمین‌های یکدیگر و کاهش هزینه ورود کامیون‌ها که در حال حاضر هزینه بالایی است، از دیگر توافقات صورت گرفته است. وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد دو طرف کارگروهی تشکیل دهند و با همکاری وزارت راه این مسیر تسهیل شود که هم ارمنی‌ها به سواحل خلیج فارس متصل شوند و هم کامیون‌های ایرانی بتوانند مستقیما وارد خاک ارمنستان شوند و با هزینه پایین‌تر مسیر خود را به سمت مسکو و گرجستان طی کنند.

با احیای برجام کدام شرکت‌های خارجی به ایران می‌آیند؟

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اقتصاد کشور ظرفیت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، اما نحوه استفاده از این ظرفیت‌هاست که تعیین‌کننده آینده خواهد بود. به گزارش ایسنا، محمدرضا انصاری با اشاره به تجربه اجرای برجام در سال‌های قبل، بیان کرد: ما در دوره برجام، تنها در اتاق بازرگانی میزبان چند هزار نفر از شرکت‌های مختلف خارجی بودیم که آمادگی داشتند در سطوح مختلف با اقتصاد ایران همراهی کنند. این علاقه قطعا در دوره فعلی نیز وجود خواهد داشت زیرا اقتصاد ما شرایطی دارد که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است. وی به بحث تضمین‌های اقتصادی و سیاسی در مسیر احیای برجام اشاره کرد و گفت: این صحبت که در جریان مذاکرات مطرح شده که ما باید برای اجرای دقیق مفاد برجام از طرف مقابل تضمین بگیریم قطعا دور از منطق نیست، اما اشکال کار اینجاست که اگر بنا باشد دولت جدیدی روی کار بیاید احتمال تغییر در سیاست‌ها را خواهد داشت اما ما باید در جریان قراردادهای اقتصادی تلاش کنیم که این تضمین‌ها اجرایی شود. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در این تردیدی وجود ندارد که در بسیاری از حوزه‌ها، شرکت‌های خارجی آمادگی حضور در ایران را خواهند داشت اما فسخ هر قرارداد باید جریمه‌ای داشته باشد و اگر بناست شرکت‌های خارجی به ایران بیایند باید تعهد بدهند که در صورت تغییر سیاست‌ها برای خروج از ایران باید خسارت پرداخت کنند. انصاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یک فرآیند بلندمدت است، تصریح کرد: شاید ما در کوتاه‌مدت بتوانیم روی فاینانس حساب کنیم، اما سرمایه‌گذاری یک فرآیند بلندمدت است و باید مقدمات لازم برای آن فراهم شود. سرمایه‌گذار نیاز به رصد شرایط و ضمانت سرمایه‌اش دارد و اگر این مقدمات فراهم نشود، کار برای افزایش سرمایه‌گذاری دشوار خواهد بود.

 

ارسال نظر