رویداد

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۵۵:۲۱
کد خبر: ۱۸۷۳۳۹

مجلس مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس اشاره کرد و گفت: درخواست ما از مجلس این است که مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند. سعید محمد روز یکشنبه در اظهاراتی عنوان کرد که مناطق آزاد به معافیت‌های گمرگی و مالیاتی شناخته می‌شود و جذب سرمایه می‌کند که متاسفانه به هر دوی اینها خدشه وارد شده و باز در مجلس به دنبال این هستند که محدودیت‌های بیشتری برای این مناطق اعمال کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم نمایندگان را در این مورد توجیه کنیم، افزود: خواهش ما این است که نمایندگان با دید منطقی و کارشناسی حرکت کنند و گرنه موجب فرار سرمایه به کشورهای اطراف خواهیم شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی یادآور شد: ابتدای امسال هفت منطقه آزاد جدید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و دولت موظف شد این مناطق را راه‌اندازی کند و یکی از این مناطق که ظرفیت بالایی هم دارد، منطقه آزاد بانه و مریوان  در کردستان است.

محمد با اشاره به وسعت ۲ هزار هکتاری مناطق آزاد بانه و سه هزار و ۵۰۰ هکتاری این منطقه در مریوان، اضافه کرد: مرز باشماق یکی از مرزهای بسیار فعال بوده و هم ترانزیت و حجم تجارت بسیار خوبی دارد. وی منطقه سیرانبند بانه را نیز دارای امکان توسعه و ارتقا دانست و گفت: به دنبال این هستیم با ایجاد منطقه آزاد در این محدوده بتوانیم حجم تجارت را بالاتر ببریم تا به تولید، اشتغالزایی و رونق صادرات کمک کند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ویژه در عراق دعوت می‌کنیم در منطقه آزاد بانه و مریوان سرمایه‌گذاری کنند، ضمن اینکه جلساتی در این سفر با آنان خواهیم داشت و آینده خوبی برای منطقه به ویژه بانه و مریوان پیش بینی می‌کنیم.

280 تن سرم متروکه امحا شد

 سازمان اموال تملیکی ۲۸۰ تن سرم تاریخ مصرف گذشته را بعد از ۵ سال از تاریخ ورود، در محوطه گمرک ایران امحا کرد. صبح دیروز عملیات امحای 280تن سرم تاریخ گذشته در گمرک تهران انجام شد. بر این اساس عملیات امحای 280 تن سرم تاریخ منقضی شده متروکه، توسط سازمان اموال تملیکی با حضور مجتهدی رییس این سازمان، قاسمخانی مدیرکل گمرک تهران، رعنایی مدیر حراست گمرک تهران، بهرامی مدیر اموال تملیکی استان تهران مقام قضایی و نماینده وزارت بهداشت در گمرک تهران انجام شد. این سرم‌ها که در سال 95 و حدود پنج سال پیش وارد کشور شده بود و صاحب کالا قبل از منقضی شدن آن نسبت به انجام تشریفات کامل ترخیص اقدام نکرده بود و متروکه شده و امکان استفاده آن وجود نداشت صبح امروز با حضور رییس سازمان اموال تملیکی و نهادهای مرتبط در گمرک تهران امحا شد. نکته قابل توجه اینکه، ظاهرا تاریخ انقضا این سرم‌ها سال 2019 بوده است. این درحالی است که عدم ترخیص این سرمها در یکی دو سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری کرونا حاشیه‌ساز شده بود.

واردکنندگان از مشاوران گمرکی استفاده کنند

نشست کمیته گمرکی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با هدف بررسی چندین پرونده گمرکی در اتاق ایران برگزار و بر اهمیت استفاده شرکت‌ها از مشاوران گمرکی تاکید شد. طولانی شدن مدت فرآیند ترخیص کالا از گمرکات، دریافت حق پرچم از شرکت‌هایی که به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده از کشتیرانی ایرانی نیستند و روند واردات ماشین‌آلات تولید که سال ساخت قدیمی دارند و در ترخیص از گمرکات دچار مشکل هستند از جمله مواردی بودند که در این نشست مطرح  و بررسی شدند.

 در این جلسه محمدرضا فاروقی، دبیر کمیته گمرک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده از مشاوران توانمند در حوزه واردات را به کلیه شرکت‌هایی که در حوزه واردات فعالیت می‌کنند، پیشنهاد داد و با تاکید بر تخصصی بودن روند واردات هر کالایی به کشور، گفت: علم به قوانین مترتب بر واردات انواع کالاها، موضوع مهمی است و تنها با بهره‌گیری از توانایی مشاوران می‌توان روند واردات را با چالش کمتری  طی کرد. 

او همچنین از فعالان اقتصادی خواست تا از ظرفیت این کمیته در راستای حل مشکلات و چالش‌های گمرکی خود که در تعامل سازنده بین اتاق ایران و وزارت صمت فعالیت می‌کند، بهره ببرند. این فعال اقتصادی از پیگیری جدی اعضای کمیته درباره مشکلات واردکنندگان در بحث ماشین‌آلات خطوط تولید که شرط سال ساخت برای آن منظور شده و روند استفاده از معافیت‌ها برای این منظور، خبر داد.

 

ارسال نظر