شفاف‌سازی درباره امحاء خودروهای لوکس

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۵۲:۱۱
کد خبر: ۱۸۷۳۳۶
شفاف‌سازی درباره امحاء خودروهای لوکس

تعادل|

براساس اعلام رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در ابتدای دهه 90 یعنی سال‌های 91 و 92 ارزش کالاهای قاچاق در کشور (قاچاق ورودی و خروجی) حدود 25 میلیارد دلار بود که این رقم یک سوم تجارت خارجی کشور را تشکیل می‌داد اما با بسترسازی‌های انجام شده و ورود هر سه قوه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز و براساس آخرین آمار این رقم به نصف رسیده است. مویدی خرم آبادی، درباره میزان کشف قاچاق شفاف‌سازی کرد و گفت: آمار قاچاق کالا در کشور 12.5 میلیارد دلار است که یک‌سوم از این کالاها کشف می‌شود. اودرباره امحا خودروهای لوکس نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت. به گفته او، خودروهای قاچاق را کشورهای همجوار نخریدند؛ زیرا کالاهای مکشوفه دارای اسناد مثبته نیست. بنابراین این کالاهای قاچاق امکان صادرات ندارند. مویدی دراظهارات دیگری عنوان کرده که ما معطل بودیم که کشورهای همجوار آن را بخرند و دنبال مشتری بودیم اما کشورهای همجوار بدون تشریفات گمرکی و استاندارد این کالاها را نمی‌خرند و لذا باید آنها را امحا می‌کنیم.

    فقط یک‌سوم کالاهای قاچاق  کشف می‌شود

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه قیمت کالاهای اساسی ما در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پایین‌تر است گفت: ارزش این کالا تقریبا یک چهارم ارزش کالاهای ما است و طبیعی است که برای این کالاها میل به قاچاق خروجی ایجاد می‌شود البته این رقم خیلی قابل توجه نیست. 

علی مویدی خرم آبادی بیان داشت: امروز با یک سیستم شناسایی، قاچاق دارو به آسانی ردیابی می‌شود. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از ابتدای سال 97 به عنوان ریاست این سازمان انتخاب شدم گفت: دغدغه‌ای که در سال 97 داشتیم امروز نداریم و خوشبختانه امروز یک انسجام و وحدت نظر در این مسیر اتفاق افتاده است و گلایه‌هایی که از دستگاه‌ها داشتیم امروز توسط دفتر ریاست‌جمهوری بیشتر پیگیری می‌شود. وی افزود: 12.5 میلیارد دلار ارزش کالاهای قاچاق در کشور است و مرجع تعیین آمار قاچاق نیز ستاد است که تقریبا یک سوم آن کشف می‌شود و در نهایت در اختیار املاک تملیکی قرار می‌گیرد و براساس قانون تعیین تکلیف می‌شود.  مویدی خرم آبادی بیان داشت: یک کمیته رسوب‌گذاری از یک سال پیش هم در این خصوص فعال شده است به‌طوری که در این کمیته اطلاعات جمع‌آوری و کالا‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف می‌شود بخشی از کالاها به فروش می‌رسد و بخشی امحا می‌شود و بخشی هم که بلاتکلیف است دسته‌بندی می‌شود که در این بین حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرونده اموال تملیکی مانده که باید به سرعت تعیین تکلیف شود. وی افزود: با بهبود ساختار‌ها و تعامل موثر با دستگاه‌های مرتبط روند تعیین تکلیف اموال در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی سرعت گرفته است به‌طوری که تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده طی دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌شدت افزایش داشته است.مویدی در مورد امحاء کالاهای قاچاق بیان داشت: کالاهای قاچاق کشف شده معمولا مواد غذایی، بهداشتی، لوازم خانگی و خودرو است. اقلام قاچاق کشف شده در حوزه بهداشت و درمان به‌طور کلی امحا می‌شود. 

    چرا خودروهای قاچاق منهدم می‌شوند؟ 

وی افزود: کالاهای قاچاق مانند سموم، گل و گیاه نیز به‌طور کامل امحا می‌شود اما اقلامی مانند لوازم خانگی اگر مشکل استاندارد نداشته و قابل استفاده بود قبلا به فروش می‌رسید. خودرو نیز جزو کالاهای لوکس است که ریاست‌جمهوری در هفته گذشته دستور ویژه‌ای به معاون اول، وزیر اقتصاد و شخص بنده صادر کردند که درباره کالاهای لوکس کمیته‌ای تشکیل شود و لیست این کالاها احصا شود و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد امحا کالاهای لوکس کلید واژه‌ای تبیین شده که چه کالاهایی در حوزه کالاهای لوکس است و طی برنامه‌ای در آینده شاهد انهدام کالاهای لوکس خواهیم بود. وی در رابطه با تولید پوشاک در کشور گفت: در این زمینه پیشرفت‌های خوبی کرده‌ایم و تولیدات ما بسیار قابل رقابت با برندهای خارجی است اما متاسفانه برخی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از برند جعلی پوشاک خارجی استفاده می‌کنند. مویدی با بیان اینکه پوشاک قاچاق امحا می‌شود، افزود: محصولات دخانی قاچاق قبلا فروش به شرط صادرات بود اما اکنون محصولات دخانی قاچاق امحا می‌شود و از بین می‌رود. 

او در ادامه توضیح داد: خودروهای قاچاق را هر کاری کردیم کشورهای همجوار نخریدند زیرا کالاهای مکشوفه دارای اسناد مثبته نیست و لذا این کالاهای قاچاق امکان صادرات ندارد. ما معطل بودیم که کشورهای همجوار آن را بخرند و دنبال مشتری بودیم اما کشورهای همجوار بدون تشریفات گمرکی و استاندارد این کالاها را نمی‌خرند و لذا باید آنها را امحا می‌کنیم. وی در رابطه با سامانه‌ها اظهار داشت: بین سامانه جامع تجارت و سامانه‌های وزارت اقتصاد و گمرک یک فاصله وجود داشت که آن فاصله هم به حداقل رسیده است.مویدی بیان داشت: در گذشته فاقد سامانه جامع بودیم بنابراین سامانه‌های متعددی به صورت جزیره‌ای در دستگاه‌های مختلف وجود داشت و در آن ثبت سفارش‌ها صورت می‌گرفت اما به این نتیجه رسیدیم که نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و با لینک کردن می‌توان به نتیجه خوبی رسید، اگر سامانه جامع تجارت به صورت کامل فعال شود انقلابی در تجارت ما رخ خواهد داد. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: بعد از تشکیل دولت سیزدهم آقای رییسی برای تکمیل سامانه‌ها مهلت ارایه دادند و برخی سامانه‌ها دیتای خود را در اوایل 1401 کامل می‌کنند اما اکنون بیشترین مشکل ما در درگاه گمرک و وزارت صمت و فکر می‌کنم تا پایان فصل بهار 1401 این دو درگاه به هم نزدیک شود و در نیمه اول سال آینده اطلاعات همه موضوعات تجاری متمرکز بر سامانه خواهد شد. 

    جلوگیری از خروج هزار تن روغن

وی افزود: یکی از کالاهای هدف ما در بحث مبارزه با قاچاق سوخت است و سوخت در کشور تقریبا مفت است، سوخت در کشور ما یارانه‌ای عرضه می‌شود. در این سال‌ها سامانه‌های مختلفی برای رصد سوخت از نقطه تولید، زنجیره حرکت تا مصرف و طی کردن یک مسیر امن تعریف شده است. وی افزود: بخشی از قاچاق سوخت از طریق ماشین آلات کشاورزی صورت می‌گیرد اما اکنون سامان یافته است. مویدی بیان داشت: در دو سال گذشته حدود 14 میلیارد لیتر صرفه جویی سوخت با راه‌اندازی سامانه‌های کنترل قاچاق انجام شده و حتی تا به بیش از 15 میلیارد لیتر قابل ارتقا است. وی بیان داشت: کشورهای همجوار ما سوخت نیاز دارند که بخشی از این نیاز از طریق دولت تامین می‌شود و بخشی هم قاچاق می‌ شود. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: البته شرایط خوبی وضع شده و کالاها از نقطه تولید تا مصرف رصد می‌شود و دارای کد رهگیری است و با این اقدامات توانسته‌ایم از خروج سرمایه ملت جلوگیری کنیم، بنابراین آمار خروجی بسیار کم است اما با این وجود اخباری مبنی بر خروج برخی کالاها شنیده می‌شود به عنوان مثال امروز خبری درباره خروج هزار تن روغن از سیستان و بلوچستان داشتیم که امیدواریم با همکاری ناجا این بحث حل شود و البته در خصوص خروج سیگار، شوینده‌ها و... هم این مساله وجود دارد. 

 

ارسال نظر