خودرو ارزان نشده!

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۵۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۷۳۳۵
خودرو ارزان نشده!

تعادل |

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت دراظهاراتی عنوان کرد که از زمان آخرین تعدیل قیمت خودرو برای دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون، قیمت اکثر خودروهای تولیدی بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان کاهش یافته است. البته وزیر صمت هم وعده کاهش قیمت خودرو و همچنین افزایش عرضه خودرو و تکمیل خودروهای ناقص و تزریق به بازار را داده بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها اگرچه متاثر از نرخ ارز ۳ تا ۵ میلیون تومان ریزش داشت اما کاهش محسوسی را در این بازار شاهد نبودیم. بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد، قیمت‌ها در این بازار وابسته به نرخ دلار و اخبار سیاسی کمی دچار نوسان شد اما تغییر محسوسی نیافت. از سوی دیگر، به دلیل کافی نبودن میزان عرضه، قیمت‌ها آنطور که انتظار می‌رفت کاهش نیافت. چراکه مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. بنابراین می‌توان گفت که تنها تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده است. همچنین با توجه به اینکه ارز وارد کانال ۲۶ هزار و کمتر شده است، اگر عرضه افزایشی بود قطعاً قیمت خودرو کاهش محسوسی می‌یافت. 

    صمت: قیمت خودرو ارزان شده!

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی در اظهاراتی درباره برنامه‌های صمت به منظور تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها، گفته بود: وزارت صمت با دو خودروساز بزرگ کشور توافق کرد و آنها نیز تعهد دادند از زمان آخرین تعدیل قیمت‌ها (که ۱۸ آذر ماه امسال اتفاق افتاد) تا انتهای سال بتوانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم. «سهیل معمارباشی» بیان کرد: بررسی‌های این وزارتخانه و پایش مستمر قیمت‌ها حاکی است در اکثر خودروها از حدود ۲ تا سه میلیون تومان تا حتی ۱۴ میلیون تومان (در خودروی پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک) تاکنون تعدیل قیمت اتفاق افتاده است. به گفته او، برخی نوسانات در بازار از جمله اتفاقاتی همچون کمبود و کاهش «چیپست» و عدم تامین آنها منجر به عرضه کمتر خودروها شده است، همچنین نوسان در سایر بازارها و عدم اطمینان مردم از وضعیت سیاسی و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام انتظاراتی را شکل داده که در بازار خودرو تاثیرگذار شده است.

معمارباشی همچنین در خصوص انجام واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو یا عدم انجام آن، به ارایه توضیحاتی پرداخته و بیان کرده که وزارت صمت متولی این موضوع نیست و همانطور که پیشتر نیز بارها و بارها اعلام کردیم با واردات خودرو مخالفتی نداریم. به گفته او، معتقدیم واردات خودرو به صورت مدیریت شده می‌تواند روی بازار خودروهای هم‌رده و همچنین کیفیت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. او معتقد است که حتی اگر واردات انجام شود منجر به تنظیم بازار خودروهای داخلی ما نخواهد شد، اما به‌طور قطع در بازار خودروهای خارجی تاثیرگذار می‌شود. این مسوول یادآور شد: تنظیم بازار خودرو ابزارهای دیگری نیز دارد که از آن جمله افزایش عرضه خودرو، گرفتن انتظارات تورمی از بازار و بازگرداندن آن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی قابل ذکر است. 

    خودرو دچار نوسان شده، نه کاهش!

اگرچه وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار نیز داده بود اما بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار وابسته به نرخ دلار و اخبار سیاسی کمی دچار نوسان شد اما تغییر محسوسی نیافت. برخی معتقدند با توجه به نوسانات کاهشی نرخ ارز در بازارهای داخلی، بازار خودرو نیز همچنان آرام و باثبات پیش می‌رود. طبیعتا با کاهش نرخ ارز افرادی که قصد خرید خودرو دارند (چنانچه نیاز ضروری به خرید خودرو نداشته باشند)، برای خرید خودرو تا کاهش بیشتر قیمت‌ها دست نگه می‌دارند. از سوی دیگر دارندگان خودرو، از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها و متحمل شدن زیان بیشتر، تمایل دارند خودروهای در ید خود را سریع‌تر و حتی با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند؛ بنابراین حاضرند با سود کمتر خودرو را عرضه کنند.

    بازار درانتظار و بدون مشتری!

در این رابطه سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با مهر گفته است: : این روزها بازار خودرو آرام و بدون مشتری است و نسبت به دو سه هفته قبل تغییر قیمتی خاصی نداشته‌ایم. به گفته او، مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تا زمان تثبیت قیمت‌ها که مستلزم چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی است، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

وی افزود: در این مدت به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت مونتاژی‌ها ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان و قیمت داخلی‌ها ۳ تا ۶ میلیون تومان کاهش یافته اما به دلیل کافی نبودن میزان عرضه، قیمت‌ها آنطور که انتظار می‌رفت کاهش نیافت. موتمنی با بیان اینکه تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده است، گفت: با توجه به اینکه ارز وارد کانال ۲۶ هزار و کمتر شده است، اگر عرضه افزایشی بود قطعاً قیمت خودرو کاهش محسوسی می‌یافت. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: این در حالی است که وزیر صمت وعده افزایش عرضه خودرو و تکمیل خودروهای ناقص و تزریق به بازار را داده بود. وی تصریح کرد: مصرف‌کنندگان امید به کاهش قیمت خودرو دارند و احتمال می‌دهند که در روزهای آینده کاهش قیمت بیشتری در بازار خواهیم داشت، از این رو از بازار خارج شده‌اند.

    قیمت‌ها چه می‌گویند؟ 

براساس قیمت‌های اعلامی، در حال حاضر قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۱۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۶۹ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ معادل ۱۵۸ میلیون تومان، تیبا معادل ۱۷۷ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۶۵ میلیون تومان، پژو پارس معادل ۲۷۵ میلیون تومان، پژو پارس tu۵ معادل ۳۳۲ میلیون تومان، کوییک ساده معادل ۱۹۲ میلیون تومان، کوییک آر معادل ۱۹۶ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک معادل ۲۷۹ میلیون تومان و سمند ساده ۲۶۳ تا ۲۶۵ میلیون تومان است. البته این قیمت‌ها، قیمت اعلامی فروشندگان در آگهی‌ها بوده و ممکن است مشتریان در صورت مراجعه به بازار، خودرو را با قیمت‌های پایین‌تری نیز بخرند. از سوی دیگر، ایسنا نوشته که بررسی و مقایسه قیمت انواع خودروهای پرتیراژ و پرتقاضای داخلی در بازار روز یکشنبه، هشتم اسفند ماه نسبت به دقیقا یک هفته پیش یعنی یکشنبه، یکم اسفند ماه، نشان می‌دهد، اکثریت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار افت یک تا ۱۰ میلیون تومانی داشته‌اند و تنها ۲۰۶ تیپ ۲، یک میلیون تومان و سایپا ۱۱۱، دو میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

 

ارسال نظر