برنج صدرنشین گرانی‌ها

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۸۷۳۰۲
برنج صدرنشین گرانی‌ها

تعادل  |

بررسی قیمت کالاهای اساسی در آغاز اسفند نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که برخی اقلام مصرفی، ثبات قیمت، اما برخی از اقلام مصرفی افزایش قیمت را تجربه کردند. بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته، سیب زمینی با 22 درصد، پیاز با 18 درصد و دو نوع برنج ایرانی با ۱۷ و ۱۶ درصد افزایش قیمت در صدر افزایش قیمت کالاها قرار دارند. از آن‌سو، بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به آب آشامیدنی بطری بوده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که معاون وزیر صمت، دراظهاراتی گفته که با اجرای طرح الزام درج قیمت تولید‌کننده روی کالا، هفت هزار و ۷۰۰ قلم کالا در چهار مرحله مشمول این طرح شدند که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ کالا تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشتند.!

   رصد قیمت اقلام مصرفی در یک ماه 

براساس گزارش کارگروه رصد وپایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول اسفندماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر شده، قیمت گوشت مرغ تازه، تخم مرغ، شیر استریل پرچرب، شیر خام، پنیر، کره، انواع روغن، ماکارونی، لوبیا، لپه، سیب، رب گوجه، سیمان خاکستری، گچ، تیر آهن، روغن موتور، پودر شوینده دستی و دستمال کاغذی نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.

اما در این زمان قیمت گوشت گوسفندی و گوساله، گوسفند و گوساله زنده، شیر پاستوریزه کم چرب، شکر، قند، چای، برنج هندی، برنج پاکستانی، نخود، عدس، پرتقال، خرمامضافتی، میلگرد آج‌دار و کاغذ یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله با 4 و 5 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۴۲و ۱۴۳ هزار تومان و هرکیلو گوساله و گوسفند زنده با 2 و سه درصد افزایش به نزدیک ۵۷ و ۶۲ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت هر کیلو شکر و قند با سه درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلو چای با دو درصد افزایش به ۱۲۷ تا ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو نخود و عدس با شش و هفت درصد افزایش به حدود ۴۱ و ۴۵ هزار تومان و برنج هندی و پاکستانی با شش و هفت درصد به حدود ۳۰ و ۳۱ هزار تومان رسیده است.

در این میان قیمت انواع برنج ایرانی، سیب زمینی، موز، پیاز و گوجه فرنگی نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، به‌طوری که در اول اسفند امسال، انواع قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۱۷ درصد افزایش نسبت به اوایل بهمن ماه به ۷۴ و ۷۳ هزار تومان رسیده است.

 همچنین قیمت هر کیلو سیب زمینی با ۲۲، پیاز با ۱۸، گوجه فرنگی ۱۴ و موز با ۱۲، درصد افزایش در یک ماه به ۱۳ هزار و ۴۰۰، ۸۸۰۰، ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. به‌طورکلی وضعیت بازار برنج امسال خبرساز بود و حتی گزارش‌هایی از قیمت ۹۰ هزار تومانی این کالای اساسی منتشر شده است. دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، احتکار و تنش‌های دلالان در بازار برای این گرانی مطرح شده و برخی هم آن را ناشی از مدیریت نادرست واردات برنج می‌دانند.

البته بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول اسفند ماه، قیمت آب آشامیدنی بطری، ورق سیاه فولادی، انواع تایر و پودر شوینده ماشینی یک تا ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. بیشترین افت قیمت معادل چهار درصد و مربوط به آب آشامیدنی بطری بوده که با توجه به اظهارات مسوولان به نظر می‌رسد از نتایج درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده روی کالاها باشد. انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همچنین در این گزارش تاکید کرده که انواع برنج ایرانی، نخود، سیب زمینی، آب بطری و رب گوجه فرنگی نسبت به یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

   صمت: قیمت ۴۵۰۰ قلم کالا تا ۶۵ درصد کاهش یافته 

عباس تابش معاون وزیر صمت روز گذشته در اظهاراتی گفت: برای ملموس شدن نتایج مثبت اجرای طرح الزام کارخانه و واحدهای تولیدی به درج قیمت تولید‌کننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالا برای عموم مردم، لیست کالاهایی که قیمت آنها کاهش یافته در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

بنابه اظهارات تابش، در نهایت تا یکی دو ماه آینده همه سیستم توزیع کشور بر مبنای قیمت تولیدکننده خواهد بود و حتی در کالاهایی که امکان درج قیمت‌ روی آنها وجود ندارد نیز براساس فهرست بهایی که به واحدهای عرضه، ارایه می‌شود که این فهرست بها براساس قیمت تولیدکنندگان خواهد بود. رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ادامه داد: در این راستا عرضه‌کننده نهایی براساس ماده ۱۶ قانون صنفی مکلف است قیمت مصرف‌کننده را روی شلف درج کند. تابش تاکید کرد: به گفته تابش چیدمان خاص برای جداسازی کالاهای برخوردار از قیمت تولیدکننده ار کالاهای قدیمی (درج شدن قیمت مصرف‌کننده) مشتریان را بخوبی برای خرید کالاها و تشخیص قیمت‌ها هدایت می‌کند. او درادامه عنوان کرد: در اجرا ماده ۱۵ قانون نظام صنفی باید قیمت دقیق در معرض دید مصرف‌کننده باشد و مردم نیز باید به طرف فروشگاه‌های رعایت‌کننده حقوق مصرف‌کننده هدایت شوند که این الگویی است تا تمامی فروشگاه‌ها خود را ملزم به رعایت قیمت مصرف‌کننده بدانند. 

تابش تاکید کرده که با اجرای طرح الزام درج قیمت تولید‌کننده روی کالا، 7 هزار و ۷۰۰ قلم کالا در چهار مرحله مشمول این طرح شدند که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ کالا تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشتند. 

   مخالفان قیمت تولیدکننده

تابش همچنین با اشاره به اینکه در برخی کالاها ۱۶۰ درصد افزایش قیمت در فرآیند توزیع را شاهد هستیم عنوان کرده که برخی کالاها چند دور می‌چرخد و باعث افزایش قیمت چند برابری کالا می‌شود. معاون وزیر صمت افزود: در این طرح قیمت کالا مشخص می‌شود و هزینه‌های تولید و درصد آن مشخص می‌شود و قیمتی که باید به دست مصرف‌کننده برسد مشخص خواهد شد. به گفته او، چهار گروه با این طرح مخالف است که شامل تولیدکننده، شرکت پخش، دلال و واسطه و فروشنده خرد است چون پول زیادی به جیب این چهار گروه می‌رود. تابش با بیان اینکه وظیفه داریم در اجرای این طرح محکم پای کار باشیم اظهار داشت: تولید و پخش را مکلف کردیم که این کار را انجام دهند. تابش تصریح کرد: به صورت شبانه‌روزی باید نظارت کنیم برای اجرای این طرح و انتظار داریم بسیج هم بیاید وسط و دنبال کند. روی کالا باید قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده مشخص شود و درصدی که لازم است رعایت شود. مردم باید بتوانند قیمت کالا را استعلام کنند. تابش با بیان اینکه مردم ناظر ما هستند ادامه داد: بین قیمت تولید و مصرف نباید اختلاف بیش از ۳۰ درصدی وجود داشته باشد و مردم باید اگر اختلافی دیدند گزارش دهند و مطالبه‌گری کنند.


 

ارسال نظر