اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۰۰:۵۸:۴۹
کد خبر: ۱۸۷۲۲۱

واردات گوشی  ۳ میلیارد دلاری شد

در ادامه روند رو به رشد واردات گوشی تلفن همراه، در ۱۰ ماهه امسال بیش از سه میلیارد دلار گوشی وارد ایران شده است. به گزارش ایسنا، واردات گوشی تلفن همراه اغلب در صدر واردات ایران قرار دارد، به عبارتی کالایی است که حجم واردات آن از هر یک از اقلام وارداتی حتی کالای اساسی بیشتر است. بررسی تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال، بیش از ۱۴.۶ میلیون دستگاه گوشی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است. واردات گوشی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۲۷ درصد و ارزش ۹۳.۷ درصد افزایش داشته است. در دوره مورد بررسی حجم گوشی‌هایی که همراه مسافر وارد شده ۲۱۰ هزار و ۱۴۳ دستگاه بوده است نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش دارد . این در حالی است که در ۹ ماهه امسال نیز واردات گوشی افزایش ۱۱۷ درصدی داشت؛ به‌طوری که بالغ بر ۱۳.۶ میلیون دستگاه به ارزش بیش از ۲.۹ میلیارد دلار وارد شده بود که از نظر تعداد هم رشد ۴۲.۵ درصدی داشته است. از مدتی پیش بحث‌هایی در مورد محدودیت واردات انواعی از گوشی مطرح بود ولی آنطور که باقری پور -مدیرکل دفتر فناوری و امنیت فضای مجازی گمرک ایران-به تازگی اعلام کرده است در حال حاضر محدودیتی در فهرست گوشی‌های ورودی به کشور توسط مسافران چه به صورت مسافری و تجاری وجود ندارد و تنها موضوع مورد توجه این است که در رویه مسافری حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲ درصد، محاسبه می‌شود.

تولیدکنندگان همکاری نکنند واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس‌جمهور و با حضور وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، سخنگوی دولت، شهردار تهران و سایر مسوولان دستگاه‌های عضو برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به کنترل آشفتگی‌های اولیه در بازار از همه اعضا خواست تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها ایجاد ثبات در قیمت و بازار کالاهای اساسی را دنبال کنند. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مخصوصا در روزهای پایانی سال افزود: همه کسانی که در این زمینه همکاری مناسبی دارند مورد تشویق قرار گرفته و با متخلفین در هر صنعتی به‌شدت برخورد شود. در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارایه شد. بر اساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولید‌کننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار عنوان و مقرر شد در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد. لازم به ذکر است براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود. در این جلسه عنوان شد از سال 97 تاکنون با ممنوعیت لوازم خانگی تاکنون قیمت چهار قلم از کالاهای پر مصرف لوازم خانگی شاهد افزایش 150 تا 200 درصدی بوده است که این موضوع نشان می‌دهد تولید‌کنندگان بدون حضور رقبا نسبت به تغییرات قیمتی کالاها اقدام کرده‌اند. به همین منظور با تاکید معاون اول رییس‌جمهور قرار شد قیمت چهار قلم از کالاهای پر مصرف لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، لباسشویی و تلویزیون مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی شود به این صورت که باید هرگونه تغییرات قیمتی در این کالاها با مجوز وزارت صنعت انجام شود. همچنین در این جلسه عنوان شد با وجود کاهش قیمت‌ها توسط برخی از تولیدکنندگان همچنان بازار شاهد کاهش قیمت‌ها نیست که این موضوع را باید در عوامل توزیع دانست به نحوی برخی از شرکت‌های تولیدکننده خود توزیع‌کننده هم هستند که قرار شد این موضوع مورد بررسی جدی قرار گرفته و روند توزیع اصلاح شود. در این جلسه وزارت صمت گزارشی از آسیب‌شناسی و آخرین وضعیت قیمت‌های ۱۸ قلم از طیف وسیعی از کالاهای مورد نیاز شب عید و همچنین گزارشی از آخرین وضعیت درج قیمت تولید‌کننده بر روی کالاها ارایه داد. بر اساس این گزارش تعداد کالاهای مشمول طرح درج قیمت تولید‌کننده ۷ هزار قلم کالا اعلام شد که از این تعداد حدود ۴۵۰۰ قلم کاهش قیمت پیدا کرده‌اند.

صادرات ۲۵۹ تن توپ  تا پایان دیماه

براساس آمار اعلامی گمرک، تاپایان دیماه سال جاری بیش از ۲۵۹ تن انواع توپ صادر شده که ارزش دلاری آنها ۳۰۷ هزار و ۴۷۲ دلار بوده است. براساس آمار اعلامی گمرک به «راه امروز»، تاپایان دیماه سال جاری بیش از ۲۵۹ تن انواع توپ صادر شده است که ارزش دلاری آنها ۳۰۷ هزار و ۴۷۲ دلار بوده است. جزییات آمارهای گمرک نشان می‌دهد، در ۱۰ ماهه سال جاری، ۲ تن توپ چوگان به ارزش سه هزار و ۳۸۸دلار صادر شده است. همچنین بنابه اعلام سخنگوی گمرک، ۲۳۵تن توپ فوتبال به ارزش ۲۷۲هزار و ۶۳۹دلار تا پایان دی‌ماه سال جاری صادر شده است. بنابر آمارهای گمرک، صادرات سایر توپ‌های قابل باد کردن ۲۲تن و ۲۵۱کیلو به ارزش ۳۱هزار و ۴۴۵دلار در ۱۰ ماهه امسال گزارش شده است. 

 

 

ارسال نظر