اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۳:۰۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۹۹۰

صادرات دام اسیر بازی‌های وزارت کشاورزی شد

رییس شورای تامین دام کشور گفت: وزارت کشاورزی دولت سیزدهم در راستای حمایت از دامداران طرح‌های حمایتی از جمله صادرات دام را در پیش گرفت که در اجرای آن ناتوان مانده و محموله دام بلاتکلیف در بندرعباس در حال تلف شدن است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به عقیم ماندن طرح‌های حمایتی وزیر کشاورزی از دامداران، گفت: وزارت کشاورزی در تصمیمات خود شفافیت و قاطعیت ندارد. مجوز خروج 1500 راس دام از بندر شهید باهنر (بندرعباس) داده شده اما از روز سه شنبه این محموله بلاتکلیف مانده‌ و 27 راس دام در این اسکله تلف شده است.

وی با بیان اینکه صادرات دام اسیر بازی‌های وزارت کشاورزی شده است، گفت: اگر قرار است مانع صادرات شوند پیش از بارگیری باید به صادرکنندگان اعلام می‌کردند. وزارت کشاورزی در این راستا ضعیف عمل کرد و بدون اطلاع و بدون استناد به هیچ بخشنامه یا دستورالعملی روند صادرات را متوقف کرد.

پوریان مستندات بارگیری این محموله را قانونی اعلام کرد و افزود: این محموله در تاریخ 19 بهمن وارد لنج شده است اما اجازه خروج آن به عمان را نمی‌دهند. دام‌ها بدون خوراک و آب در اسکله مانده‌اند و در حال تلف شدن هستند. آیا کنترل شتاب قیمت در بازار با ضرر زدن و اخذ چنین تصمیماتی می‌توان جبران کرد؟ ما انتظار داریم که وزارتخانه طرح‌های حمایتی خود از جمله خرید دام و صادرات دام زنده را پیش ببرد نه اینکه در ابتدای اجرای این طرح‌ها خود مانع عملیاتی شدن آنها شود.

وی با اشاره به بخشنامه صادرات دام زنده تا پایان 1400، گفت: وزارتخانه مجوز خروج 30 هزار راس دام از کشور را داده است. اما نمی‌دانم با چه منطقی بدون اطلاع قبلی مانع صادرات دامی شده‌اند که دامدار برای پروار کردن آن هزینه زیادی متحمل شده است.

رییس شورای تامین دام کشور با طرح پرسش‌های از وزیر کشاورزی ادامه داد: باید از ساداتی‌نژاد پرسیده شود آیا وزارتخانه‌ای که ناتوان در اجرای پروژه‌های حمایتی خود است می‌تواند طرح‌های کلان در صنعت کشاورزی را پیش ببرد؟ آیا وزارتخانه توانایی این را دارد که مشکلات پیشروی کشاورزان و دامداران را حل کند؟ پاسخ من به این پرسش‌ها منفی است و در این مساله خود وزیر باید ورود و درباره چرایی توقف صادرات دام شفاف‌سازی کند.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم که وزارتخانه موجبات ضرر و زیان دامداران را فراهم نمی‌کرد. وزیر در ابتدای روی کار آمدنش بارها به ما اعلام کرد که هدف وزارتخانه حمایت از تولید است از این‌رو هر چه سریعتر نسبت به خروج این محموله باید اقداماتی صورت بگیرد. حداقل به‌صورت مکتوب به دامداران اعلام می‌کردند که صادرات دام متوقف شده است تا هزینه گزاف صادرات به دامداران متحمل نمی‌شد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان پشیبانی امور دام، گفت: این سازمان در بخش تولید و بازار نقش منفی ایفا کرد، چون خرید حمایتی را بدون طرح دلیل آن متوقف کرده است.

 خبری از خریدار خودرو نیست!

برخلاف تمام سال‌ها که بازار شب عید خرید و فروش خودرو رونق قابل توجهی داشت امروز رکود معاملات در بازار حاکم شده و همه با این تصور که قیمت خودرو روند کاهشی‌تری پیدا خواهد کرد تمایلی به معاملات ندارند. بازار خرید و فروش خودرو در مقایسه با هفته گذشته همچنان با نوسانات قیمتی در انواع محصولات داخلی و مونتاژی روبروست البته نوسانات قیمتی در این بخش بیشتر به سمت کاهش قیمت‌ها بوده است چرا که در هفته جاری قیمت دلار روند نزولی را تجربه کرده و همین امر عاملی شده تا بازار خودرو نیز متاثر از این موضوع شاهد کاهش قیمت‌ها باشد.

البته نکته قابل تامل اینجاست برخلاف تمام سال‌ها که بازار شب عید خرید و فروش خودرو رونق قابل توجهی داشت، اکنون رکود معاملات در بازار حاکم شده و همه با این تصور که قیمت خودرو روند کاهشی‌تری پیدا خواهد کرد تعایلی به معاملات ندارند. بررسی قیمتها در بازار خوردو نشان می‌دهد این هفته قیمت اکثر خودروهای داخلی شیب کاهش قیمت را طی کرده است. به نحوی که پراید 111 از 188 میلیون تومان به 186 میلیون تومان رسیده است. همچنین تیبا با قیمت 180 میلیون تومان، تیبا2 با قیمت 185 میلیون تومان، تیبا دو پلاس با قیمت 202 میلیون تومان، ساینا اس با قیمت 206 میلیون تومان و کوییک دنده‌ای با قیمت 192 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین در بازار برای کوئیک اتوماتیک پلاس نیز رقم 281 میلیون تومانی و پراید 151 پلاس قیمت 180 میلیون تومانی درنظر گرفته شده است. در محصولات ایران‌خودرو نیز همانند محصولات سایپا کاهش قیمت‌ها به وجود آمده است. برهمین اساس سمند ال ایکس با موتور ‌ای‌اف7 با قیمت 281 میلیون تومان، رانا پلاس با قیمت 310 میلیون تومان، دنا معمولی با قیمت 353 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 267 میلیون تومان، رانا پلاس توربو اتوماتیک 490 میلیون تومان و سمند سورن پلاس 312 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

ارسال نظر