نبض تجارت خارجی در ماه دهم

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۲۶:۵۴
کد خبر: ۱۸۶۷۵۷
نبض تجارت خارجی در ماه دهم

تعادل |

بنابر آمار اعلامی، تجارت غیرنفتی ایران در دی ماه سال جاری به هشت میلیارد و 153میلیون دلار رسیده که نسبت به دی ماه سال قبل، 19درصد رشد داشته است. آمارهای گمرک نشان می‌دهد، سهم صادرات کالاهای ایرانی در دی ماه، هشت میلیون و 92هزار تن به ارزش سه میلیارد و 622میلیون دلار بود که ارزش کالاهای صادراتی نسبت به دی ماه 1399رشد 18درصدی داشته است. در مقابل، چهار میلیارد و 531میلیون دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شد که ارزش کالاهای ترخیص شده نسبت به دی ماه سال 1399رشد 20 درصدی داشته است. این آمار حکایت از سنگینی وزنه واردات نسبت به صادرات درهمین ماه دارد. از آن‌سو، گمرک در آمار دیگری اعلام کرده که حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 10 ماهه اول سال جاری به 4 میلیارد و 637 میلیون و 832 هزار دلار رسیده که در مجموع ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. 

    جزییات تجارت در دی‌ماه

براساس آمار اعلامی گمرک، در دی ماه 1400، تجارت خارجی غیرنفتی کشور به 11میلیون و 184هزار تن کالا و به ارزش هشت میلیارد و 153میلیون دلار رسید که نسبت به دی ماه سال قبل، 19درصد رشد داشته است. سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک در تشریح تجارت ماه دهم سال، توضیح داد: سهم صادرات کالاهای ایرانی در دی ماه، هشت میلیون و 92هزار تن به ارزش سه میلیارد و 622میلیون دلار بود که ارزش کالاهای صادراتی در دی ماه 1400نسبت به دی ماه 1399رشد 18درصدی داشته است.

ارزیابی آمارها نشان می‌دهد، مقاصد کالاهای ایرانی در دیماه، مقصدنخست صادرات کالاهای ایرانی در دیماه، چین با دو میلیون و 315هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 250میلیون دلار بوده است. عراق با یک میلیون و 565هزار تن کالا و به ارزش 514میلیون دلار، ترکیه با 385هزار تن کالا و به ارزش 400میلیون دلار در جایگاه دوم وسوم صادراتی ایران قرار دارند. همچنین امارات با724هزار تن کالا و به ارزش 366میلیون دلار و افغانستان با 258هزار تن کالا و به ارزش 127میلیون دلار در جایگاه بعدی صادراتی ایران قرار گرفته‌اند. 

در مورد اینکه چه میزان واردات کالا به کشور در دی ماه صورت گرفته، لطیفی توضیح داده است: در دی ماه، سه میلیون و 92هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 531میلیون دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شد که ارزش کالاهای ترخیص شده نسبت به دی ماه سال 1399رشد 20 درصدی داشته است.

او در خصوص پنج کشور تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در دی ماه نیز گفته است که امارات با فروش یک میلیون و 294هزار تن کالا، به ارزش یک میلیارد و 540میلیون دلار و چین با 328هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 126میلیون دلار جزو مبادی وارداتی اول ودوم ایران به شمار می‌رود. بنابر آمار اعلامی، ترکیه با 285هزار تن کالا به ارزش 534میلیون دلار، آلمان با 79هزار تن کالا به ارزش 149میلیون دلار و سوییس با 108هزار تن کالا به ارزش 131میلیون دلار، سه مبدا دیگر تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در دی ماه بودند. سخنگوی گمرک در خصوص میزان کالاهای خارجی عبوری از کشور نیز در اظهاراتی گفته است که در دی ماه امسال یک میلیون و 70هزار تن کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور کرده است که نسبت به دی ماه سال قبل 61درصد بیشتر شده است.

   تجارت با اوراسیا 4.6 میلیارد دلار شد

از آن سو، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک نیز در اظهاراتی عنوان کرد که حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ده ماهه اول سال جاری به 4 میلیارد و 637 میلیون و 832 هزار دلار رسید که در مجموع ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. مهندس حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران گفت: در ده ماهه سال جاری تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رقم 4 میلیارد و 637 میلیون 832 هزار دلار رسید که از این‌ میزان 979 میلیون و 974 هزار دلار صادرات بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است که از کشور‌های مذکور به ترتیب فدراسیون روسیه با مبلغ 489 میلیون و 984 هزار دلار؛ ارمنستان با 256 میلیون دلار 117 هزار دلار؛ قزاقستان با 150 میلیون 794 هزار دلار، قرقیزستان با 67 میلیون و 915 هزار دلار و بلاروس با 15 میلیون و 162 هزار دلار اولین تا پنجمین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشورمان شده‌اند.

بنابر آمار اعلامی او، در همین مدت واردات کشورمان از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به 3 میلیارد و 657 میلیون و 857 هزار دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 67 درصد رشد داشته است. کاخکی اظهار داشت: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با 3 میلیارد 302 میلیون و 586 هزار دلار؛ قزاقستان با 321 میلیون و 828 هزار دلار؛ بلاروس با 24 میلیون و 566 هزار دلار؛ ارمنستان با 7 میلیون و 623 هزار دلار و قرقیزستان با1 میلیون و 252 هزار دلار اولین تا پنجمین مبدا کالاهای وارداتی کشورمان بوده‌اند. مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک گفت: بدین‌ترتیب حجم تجارت خارجی کشورمان (صادرات و واردات) با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ده ماهه اول سال جاری به 4 میلیارد و 637 میلیون و 832 هزار دلار رسید که در مجموع ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

    فعلا ژاپن اولویت تجاری ما نیست 

در همین راستا، علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و سوریه دراظهاراتی گفته است که تجارت تهران و دمشق رشد قابل توجهی داشته و سیر صعودی دارد، می‌توان گفت میزان رشد تجارت دو کشور حدوداً ۵۰ درصد بوده است. او در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات تجاری با معاون اقتصادی رییس‌جمهور ارمنستان تصریح کرد: اخیرا جلسه با معاون اقتصادی رییس‌جمهور ارمنستان داشتیم تا در دو ماه آینده وزیر صمت سفری به این کشور داشته باشند. برنامه‌هایی برای تشکیل کمیته تجاری با این کشور وجود دارد، همچنین کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان نیز به عهده وزارت صمت است.

او در این زمینه به «ایلنا» توضیح داده است که برنامه‌هایی در راستای برگزاری جلسات مختلف بین بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی و ارمنستانی، تشکیل مراکز تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین تهران و ایروان به عنوان دروازه اوراسیا در نظر داریم. دولت ارمنستان هم در این مورد اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاری‌هایی در حوزه خطوط مشترک، منطقه آزاد مغری و دیگر همکاری‌های مشترک داشته باشند. 

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد برنامه جامع تجارت ژاپن با ایران که گفته می‌شود در سازمان تجارت خارجی ژاپن درحال تدوین است، بیان کرده که ژاپن جزو اولویت‌های ما نبوده است. ما پیش از این اولویت‌های خود در تجارت را اعلام کرده بودیم و برنامه‌ریز‌ی‌هایی در این جهت صورت گرفت. از جمله این اولویت‌ها کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی و امریکایی به شمار می‌آیند. ولی جدا از این کشورها، اخیراً جلساتی با آلمان و بلژیک و چند کشور دیگر برگزار شده است. پیمان پاک با اعلام بی‌خبری نسبت به چنین برنامه‌ای در ‌توکیو، ادامه داد: هرچند اولویت‌های ما مشخص است، اما از هر فرصت تجاری که پیش بیاید استقبال می‌کنیم، ژاپن هم پیشنهادهایی مطرح کرده اما هنوز صحبت شفافی‌ نشده است. از همین روی ما خبری از برنامه جامع تجارت ژاپن با ایران نداریم، البته کشورها برنامه‌های جامعی در حوزه تجارت دارند اما در این مورد با ما صحبتی نشده است. پیش از این بهرام شکوری، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در گفت‌وگو با ایلنا خبر از تدوین برنامه جامع تجارت با ایران در سازمان تجارت خارجی ژاپن (جیترو) داده بود.

 

ارسال نظر