اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۰۰:۴۹:۲۱
کد خبر: ۱۸۶۳۲۰

تشریح دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی

یک کارشناس بازار میوه گفت: نگه داشتن سیب‌زمینی‌ها در انبار، صادرات و سردی هوا قیمت سیب‌زمینی‌ را افزایش داده است. جواد باقری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا قیمت سیب‌زمینی افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر دوره کشت و برداشت سیب‌زمینی تمام شده و هر چه سیب‌زمینی داریم در انبارها قرار گرفته‌اند و دست عده‌ای خاص است. 

وی ادامه داد: چون سیب زمینی‌ها انبار شده است اگر انبارداران عرضه را کم کنند و تقاضا بالا باشد قیمت‌ها بالا می‌رود. این کارشناس بازار میوه تصریح کرد: البته صادرات و سردی هوا هم در این افزایش قیمت‌ سیب زمینی اثرگذار بوده است.باقری در پایان اظهار کرد: سیب‌زمینی امروز در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار با قیمت هر کیلو ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به صورت عمده خرید و فروش شده است که قیمت آن برای مصرف‌کننده بیش از ۱۵ هزار تومان خواهد شد.

واردات ماشین‌آلات معدنی باید تسهیل شود

شاتا  | معاون وزیر صمت گفت: دلیل افزایش سن ماشین آلات معدنی، محدودیت‌هایی است که برای واردات وضع شده و راهکار بهبود این وضع، کاهش موانع واردات است.

رضا محتشمی‌پور با اعلام اینکه امروز تعداد قابل توجهی از ماشین آلات معدن را نیاز داریم که البته آمار ۱۰ یا ۱۲ هزار دستگاه درست نیست، اظهار کرد: نیاز حقیقی بخش معدن ۲ تا سه هزار دستگاه ماشین‌آلات است.

وی تصریح‌کرد: تصویب مقرراتی که عمر ماشین آلات را تا ۱۰ سال پایین آورد، به ضرر معادن و تولید‌کننده است. معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه ۶۷ هزار ماشین آلات برداشت و حمل در معادن فعال هستند، ادامه‌داد: از این تعداد ۱۰ هزار دستگاه بالای ۳۰ سال هستند که قابلیت کار ندارند.

وی با اعلام اینکه عمر میانگین ماشین‌آلات برداشت و حمل در معادن کشور ۱۸ سال است، اظهار کرد: دلیل افزایش سن ماشین آلات معدنی، محدودیت‌هایی است که برای واردات وضع شده و راهکار بهبود این وضع، کاهش موانع واردات است، اما نباید از واردات با پرداخت تسهیلات حمایت کنیم.

محتشمی‌پور اضافه‌کرد: بخش زیادی از تولیدات داخل به صورت مونتاژ است و ارز از کشور برای آن خارج می‌شود. معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت تأکید کرد: بیشتر تولیدات داخلی در بخش ماشین آلات راه‌سازی است و امروز به‌جز چند دستگاه، تولید ماشین آلات معدنی نداریم.

وی بیان کرد: برای معادنی که بیش از چهار تا پنج دستگاه ماشین‌آلات نیاز دارند، به شرطی مجوز واردات می‌دهیم که ساخت یک دستگاه را با هپکو قرارداد ببندند و در این زمینه، دیگر ماشین‌سازی‌ها را حذف کرده‌ایم. محتشمی پور گفت: تاکنون برای ساخت بیش از ۹۰ دستگاه ماشین آلات معدن با هپکو قرارداد بسته شده که ساخت ۵۰ دستگاه آغاز شده است و از آخر این ماه تحویل داده می‌شود.

انتصاب جدید  در منطقه آزاد چابهار 

با حکم مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، «نصراله ابراهیمی» به سمت «مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار» منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «سعید محمد» در این حکم آورده است؛ با عنایت به تفویض اختیار رییس‌جمهور در اجرای ماده 6 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و نظر به تخصص، تجارب و سوابق ارزشمند جنابعالی و در راستای صیانت از شرایط مالی و اداری و تا تعیین تکلیف نهایی وضعیت هیات‌مدیره، به موجب این حکم به عنوان «مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار» منصوب می‌شوید.

انتصاب در مرکز ارتباطات گروه سایپا 

مدیرعامل سایپا طی حکمی محمد قادری را به عنوان سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا منصوب کرد. قادری از فعالان رسانه‌ای کشور است که سابقه فعالیت به عنوان سردبیر تابناک، مدیرکلی اخبار خارجی خبرگزاری مهر، مدیرمسوولی روزنامه  تهران تایمز و مدیرمسوولی نورنیوز را در کارنامه دارد. مدیریت اداره اخبار و فضای مجازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور رسانه‌ای رییس مرکز رسانه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارشناس رسانه‌ در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از دیگر سوابق رسانه‌ای و روابط عمومی رییس جدید مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا به شمار می‌آید.

پیش از قادری، امیرحسین تابع جماعت به مدت سه سال عهده‌دار این مسوولیت بود که با حکم محمدعلی تیموری از این بخش جدا شد.

 

ارسال نظر