مجوز پنهانی برای تردد خودروهای لوکس!

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۰۱:۵۱:۴۱
کد خبر: ۱۸۶۲۱۰
مجوز پنهانی 
برای تردد خودروهای لوکس!

تعادل | فرشته فریادرس |

هیات وزیران در سال 93 مصوبه «ممنوعیت تردد خودروهایی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی» را صادر و در سال‌های 94 و96 آن را تنفیذ کرد. حال اما برخی خبرها حکایت از این دارد که برخی از مناطق آزاد اقدام به نقض این مصوبه قانونی کردند. به عنوان نمونه، گمرکات خوزستان درحال حاضر در اقدامی خلاف قانون، اجازه تردد ماشین‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و امریکایی را به صورت گذر موقت از منطقه آزاد اروند صادر می‌کنند. استدلال‌شان برای صدور مجوز تردد به این نوع خودروها این است، که اجازه این کار از سوی شورای تأمین استان ظاهرا در دولت روحانی به آنها داده شده، که همچنان به قوت خود باقی است. حال، منطقه آزاد کیش نیز قصد دارد، رویه اروند را در این منطقه پیاده کند. درصورتی که نه مصوبه هیات وزیران این اجازه را داده و نه حکم شورای تامین استان را در اختیار دارد. از سوی دیگر، برخی شنیده‌ها نیز حاکی از این است که برخی گمرکات، مجوز تردد به خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را به صورت غیرقانونی وپنهانی صادر می‌کنند. برهمین اساس، این نگرانی وجود دارد که با نقض قانون منع تردد خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، این رویه غیرقانونی به سایر مناطق آزاد تسری پیدا کند و از این پس، شاهد دورهمی خودروهای لوکس و امریکایی در خیابان‌های بالای شهر تهران باشیم. 

    چرا گمرک اروند مجوز تردد  را صادر کرد؟ 

همزمان با ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو به کشور در سال ۹۷، این ممنوعیت شامل مناطق آزاد تجاری نیز شد. اگرچه از آن زمان تاکنون نامه‌نگاری‌هایی از سوی مناطق آزاد با وزارت اقتصاد، سازمان گمرک ونهاد ریاست‌جمهوری برای رفع ممنوعیت خودروهای لاکچری انجام شده، اما تا این لحظه؛ هیچ گونه مصوبه قانونی که اجازه تردد این نوع خودروها را به گمرکات یا مناطق آزاد بدهد، از سوی هیچ نهادی صادر نشده است. دراین میان گمرک هم به دلیل تبعاتی که اجرای این مصوبه به همراه دارد، مخالفت خود را به نهادهای تصمیم‌گیر بارها اعلام کرده است.

 اما نکته جالب ماجرا اینجاست که با وجود مخالفت گمرک و مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران مبنی بر «ممنوعیت تردد خودروهایی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی وبا پلاک مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به خارج از این مناطق» برخی مناطق آزاد اقدام به نقض این مصوبه کردند.

 به عنوان نمونه، گمرکات خوزستان درحال حاضر در اقدامی خلاف قانون، اجازه تردد ماشین‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و امریکایی را به صورت گذر موقت از منطقه آزاد اروند صادر می‌کنند. استدلال شان برای صدور مجوز تردد به این نوع خودروها این است، که اجازه این کار از سوی شورای تأمین استان ظاهرا در دولت روحانی به آنها داده شده، که همچنان به قوت خود باقی است. 

البته پیش‌تر، حسن غیبی سرپرست اداره گمرک خرمشهر اوایل مردادماه سال جاری از رفع ممنوعیت تردد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی خارج از محدوده قانونی منطقه آزاد اروند خبر داده وگفته بود: مالکان این خودروها می‌توانند از روز دوم مردادماه برای اخذ مرخصی به گمرک خرمشهر مراجعه و پس از سپری کردن مراحل قانونی خودروی خود، از مرخصی خارج از محدوده استفاده کنند. او با بیان اینکه امکان دریافت مرخصی خودروهای اروندی در سال مجموعا ۲ ماه است که شرایط استفاده از آن در ۲ نوبت یک ماهه امکان پذیر است، اظهار کرده بوده که لازم است بین این ۲ نوبت مرخصی فاصله یکماهه وجود داشته باشد. دریافت‌کنندگان مرخصی می‌توانند با مراجعه به سایت tkgkh.ir و بدون نیاز به حضور فیزیکی تشریفات گمرکی را به عمل آورند و تنها در آخرین مرحله برای اخذ پته عبور الکترونیکی و به منظور نصب پلاک گذر موقت به گمرک خرمشهر و پلیس راهور مراجعه نموده و مجموع عملیات فوق صرفا در یک روز و در یک مکان امکان پذیر است. 

این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که تصمیم‌گیری در این رابطه از اختیارات هیات وزیران بوده و نیاز به مصوبه دولت دارد. هیات وزیران پیش از این در اسفند سال ۹۳ دولت مصوب کرد که تردد خودروهای با قدرت موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به خارج از مناطق ازاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی ممنوع است. 

    دلایل مخالفت گمرک چه بود؟ 

یکی از دلایل مخالفت گمرک با این موضوع، استناد به مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران است که براساس آن تردد خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی و با پلاک مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به خارج از این مناطق ممنوع است، که این مصوبه در سال‌های ۹۴ و۹۶ نیز تنفیذ شده بود. همچنین براساس توضیحات مهرداد ارونقی معاون سابق فنی گمرک، خودروهایی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره‌گذاری شده باشد. از سویی ارایه‌ موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت الزامی است.

در نهایت با وجود مکاتبات صورت گرفته بین دستگاهی برای ترانزیت خودروهای لوکس و امریکایی در مناطق آزاد، معاون پیشین فنی گمرک ایران گفته بود: «با توجه به اینکه اغلب این در خواست‌ها از مناطق فاقد شعاع تردد مانند کیش و قشم به سمت مناطقی با شعاع محدود از جمله ارس و انزلی بوده و موجب ورود آنها به شهرهای پرجمعیت اطراف خواهد شد و در شرایط کنونی تبعات اجتماعی به همراه دارد، گمرک ایران با ترانزیت خودروهای لوکس و امریکایی بین مناطق مخالف است، در این بین ممنوعیت‌های مربوط به خودروهای امریکایی نیز مورد توجه قرار دارد.»

    صدور مجوز به صورت پنهانی؟ 

 بااین حال، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که برخی گمرکات، مجوز تردد به خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را به صورت غیرقانونی وپنهانی صادر کرده اند؛

 به‌طوری که منطقه آزاد کیش نیز از این فرصت استفاده کرده و قصد دارد، رویه منطقه آزاد اروند را در این منطقه پیاده‌سازی کند. درصورتی که نه مصوبه هیات وزیران این اجازه را داده و نه حکم شورای تامین را در اختیار دارد. 

در همین حال هرچند دهقان معاون فنی گمرک کیش صدور پلاک گذر موقت به خودروهای بالای  ۲۵۰۰ سی‌سی در این منطقه آزاد تجاری را تکذیب می‌کند، اما رییس پلیس راهور کیش در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها عنوان کرده که از نظر قانون، صدور پلاک گذر موقت برای خودرو‌های با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی اشکالی ندارد. سرگرد توانگر گفته که مالکان خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌توانند برای دریافت پلاک گذر موقت به پلیس راهور مراجعه کنند. بنابراین در اینجا با نوعی تناقص مواجهیم. 

    خطر دورهمی لاکچری‌ها  در بالا شهر تهران! 

باهمه اینها، نگرانی دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که با نقض قانون منع تردد خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، این رویه غیرقانونی به سایر مناطق آزاد تسری پیدا کند و از این پس، شاهد دورهمی خودروهای لوکس و امریکایی در خیابان‌های بالای شهر تهران از جمله منطقه الهیه و خیابان فرشته باشیم. جدای از اینها، با دور زدن این مصوبه قانونی، ممکن است بازار اجاره خودروهای لوکس برای دور دور کردن بار دیگر رونق بگیرد. به گزارش «راه امروز» کرایه شبانه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و امریکایی در پایتخت برای تردد در مناطق الهیه، فرشته، اندرزگو تهران به بالای بیش از ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در میان رصد برخی آگهی‌های اجاره خودرو که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نیز نشان می‌دهد، که برای اجازه یک شب خودروی بنز S۵۰۰ تولید سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ با سه رنگ مشکی، سفید و زرشکی، با راننده باید ۵میلیون و۲۵۰ هزار تومان و بدون راننده باید ۶میلیون ۶۸۰ هزار تومان کرایه پرداخت کنی. یا در اگهی دیگری، برای اجاره یک شب خودروی بنز E۲۵۰ سال ۲۰۱۴ مشکی رنگ، قیمت با راننده ۳ میلیون و۲۰۰ هزار تومان و قیمت بدون راننده ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قید شده است. همچنین برای اجاره خودروی BMWx۴ تولید سال ۲۰۱۷ قیمت با راننده ۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان و بدون راننده ۵ میلیون و۳۰۰ هزار تومان درج شده است. هرچند برخی می‌گویند: «قیمت اجاره ماشین‌ها به‌شدت بالا رفته و حالا ماشین‌های امریکایی و لوکس که قیمت‌های خودشان را دارند. مثلا ممکن است برای یک شبانه‌روز ۳۰ میلیون اجاره داده شوند.»

 

ارسال نظر