ماجرای رها شدن جوها در بندر چابهار

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۰۱:۴۷:۳۰
کد خبر: ۱۸۵۷۷۰
ماجرای رها شدن جوها در بندر چابهار

اعلام عدم رسیدگی به وضعیت جوهای وارداتی متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام در بندر چابهار که در بارندگی اخیر خسارت دیده و جوانه زده است، با واکنش‌های متفاوت و البته متناقضی همراه بوده که در اسناد موجود مشهود است. در جریان انتشار گزارش مربوط به محموله جوهای وارداتی که در بندر چابهار در باران مانده و حتی بخشی از آن سبز شده بود، گمرک ایران اعلام کرد که این محموله متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام است که از محموله ۱۳۵ هزار تنی حدود ۱۲۰ هزار تن در قالب ترخیص ۹۰ درصدی از گمرک ترخیص شده بوده ولی ۱۰ درصد آن، در محوطه باقی ماند و با وجود تذکرهایی که گمرک به شرکت و مسوولان مربوطه داشته، رسیدگی در این مورد صورت نگرفته و در نهایت دچار خسارت شده است. لطیفی سخنگوی گمرک ایران- گفته بود که این محموله نه تنها به انبار مسقف منتقل نشده حتی روی آن چادر هم کشیده نشده بود. اما بعد از انتشار این گزارش، در واکنشی اعلام شد که این جوها متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام نبوده است و باید تکلیف صاحب آن مشخص شود، با این حال پیگیری‌های ایسنا برای شفاف شدن موضوع از وزارت جهاد با پاسخ مشخصی همراه نبود تا اینکه مسوولان مربوطه در شرکت پشتیبانی امور دام در بخش خبری سیما، هر چند کوتاه در این باره پاسخ داده و به نوعی مالکیت این جوها را پذیرفتند. محسن مردی - مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - اینگونه اعلام کرد که باقی مانده این محموله‌ها که حدود ۱۵ هزار تن بود به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها، در محوطه قرار داشت و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود روی آنها برای محافظت از باران چادر کشیده شد و خوشبختانه بعد از پایان باران چادرها کنار زده شد و آنها را هوادهی کردند. توسلی - معاون شرکت پشتیبانی امور دام - نیز در این باره نیز گفت که این محموله پس از ارسال اسناد و مجوز ترخیص از اداره بندر چابهار خارج و تحویل مرغداران و دامداران کشور خواهد شد. کریمی-مدیرکل گمرک چابهار- در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید اینکه جوهای موجود در اسکله شهید بهشتی چابهار که در معرض بارندگی قرار داشت متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام کشور است، توضیح داد: این جوها در دو محموله وارد بندر چابهار شده و در مهر و آبان سال جاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان سیستان و بلوچستان به گمرک اظهار شد و در این فاصله مجوزهای مربوطه مانند دامپزشکی و بهداشت و استاندارد را دریافت کرده و حقوق و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کرده است. وی با اشاره به اینکه شرکت از گمرک درخواست استفاده از مجوز خاص ترخیص ۹۰ درصدی کالا را داشته است، گفت: گمرک نیز در اجرای بخشنامه معاون امور گمرکی در سال گذشته و با توجه به درخواست و تعهد سیستمی صاحب کالا برای ارایه مجوز تامین ارز از بانک مرکزی، با آن موافقت کرده است و بر این اساس نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی اقدام شد، اما حدود ۱۴۰۰ تن از بخشی که مجوز ترخیص ۹۰ درصدی داشت از سوی شرکت خارج نشد و در فضای باز محوطه اسکله باقی ماند که باید حدود ۱۳.۵ هزار تن از مجموع ۱۰ درصد باقی مانده را نیز به آن اضافه کرد.

مدیرکل گمرک چابهار با اشاره به اینکه گمرک مسوولیتی در قبال نگهداری کالا ندارد و مرجع تحویل‌گیرنده سازمان بنادر است گفت: با این حال با توجه به وضعیت آب و هوایی که پیش بینی بارندگی شدید برای آن وجود داشت طی مکاتبه‌های رسمی و شفاهی درخواست رسیدگی به وضعیت کالا را داشتیم، در همین رابطه، حداقل یک هفته قبل از بارندگی طی نامه‌ای به مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اعلام کردیم که محموله جو متعلق به شرکت در محوطه باز باقی مانده است و با توجه به پیش بینی هواشناسی و احتمال وارد شدن خسارت، رسیدگی لازم انجام شود در عین حال اعلام کردیم که در یک هفته اخیر هیچ کامیونی برای بارگیری به گمرک نیامده است.

کریمی در مورد اینکه آیا محموله توسط شرکت به انبارهای مسقف منتقل یا روکش شد؟ گفت که جوها در جریان بارندگی در محوطه اسکله شهید بهشتی بندر چابهار باقی ماند و حتی روی آن چادر کشیده نشده بود در حالی که اگر از گمرک درخواست می‌کردند به‌طور حتم همکاری می‌کردیم. وی با اشاره به اینکه در مجموع خسارت سنگینی به محموله جو وارد نشده و حداکثر بین یک تا ۱.۵ تن آسیب دیده است یادآور شد: ولی این امکان بود که از همین میزان خسارت هم پیش، ‌گیری شود، با این حال با اقدامات بعدی صورت گرفته، باقی محموله سالم مانده و قابلیت استفاده دارد.

این مقام مسوول در گمرک با تاکید بر اهمیت تامین ارز برای این ۱۰ درصد باقی مانده یادآور شد: تا زمانی که کد ساتا از سوی بانک مرکزی صادر نشده باشد گمرک به هیچ عنوان امکان ترخیص نخواهد داشت و امیدواریم سریعتر این موضوع حل شده و کالا به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده شود. به هر ترتیب شاید ۱.۵ تن جوهای فاسد شده در قیاس با واردت چند ده میلیون تنی کالاهای اساسی در سال قابل توجه نباشد ولی در این جریان، تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و تکرار این وقایع و از سویی عدم هماهنگی‌ها در چرخه تجارت مورد اهمیت است که ظاهرا قرار نیست چرخه معیوب تجاری که بارها مسوولان مربوطه به آن اذعان داشته‌اند، اصلاح و فرآیند واردات و ترخیص کالا به‌طور خاص کالاهای اساسی از رویه واحدی پیروی کند. از آن‌سو، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در واکنش به سبز شدن نهاده‌های دامی در بندر چابهار گفت: نسبت به تامین به موقع ارز و تسهیل فرآیند واردات هشدار داده بودیم. اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: محموله جو که از بندر چابهار ترخیص نشده متعلق به بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی در ماه‌های اخیر محموله جو برای واردات به مقصد بندر چابهار بارگیری نکرده است. در روزهای اخیر گزارشی در رسانه‌ها درباره محموله‌های جو که از بندر چابهار وارد استان‌ها نشده و سبز شده، منتشر شده است. این محموله‌های جو که ترخیص نشده متعلق به بخش خصوصی نیست زیرا در ماه‌های اخیر بخش خصوصی محموله جو به مقصد چابهار وارد کشور نکرده است. پیش از این نیز بخش خصوصی نسبت به ضرورت تامین به موقع ارز و تسهیل فرآیند واردات تاکید کرده بود تا مانع رسوب و فسادپذیری کالاهای اساسی شود. 

 

ارسال نظر