خودروسازان خصوصی عقب ماندند

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۱:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۸۵۴۳۶
خودروسازان خصوصی عقب ماندند

تعادل |

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا پایان سال 1400 باید 150 هزار خودرو را وارد بازار کنند که به‌طور میانگین، ماهانه باید حدود 12.5 هزار دستگاه را تولید کرده باشند. درحالی که آمار 8 ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد؛ خصوصی‌ها تا پایان آبان 1400 تنها 33 هزار خودرو را تولید کرده‌اند که به معنی عقب‌ماندگی 67 درصدی آنها از برنامه تولید وزارت صمت است. در همین حال اما آمار تولیدات منتشر شده از سوی سامانه کدال نشان می‌دهد، سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در نه ماهه نخست سال جاری، تعداد 669 هزار و 320 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به سال گذشته، با تعداد 653 هزار و 761 دستگاه، رشد 2.37 درصدی را ثبت کرده‌اند.

    جزییات تولید خودرو 

گزارش منتشر شده از سوی سامانه کدال نشان می‌دهد، سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در نه ماهه نخست سال جاری، تعداد 669 هزار و 320 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به سال گذشته، با تعداد 653 هزار و 761 دستگاه، رشد 2.37 درصدی را ثبت کرده‌اند.

طبق این گزارش، ایران‌خودرو 325 هزار و 557 دستگاه خودرو را تا آذرماه تولید کرد و توانست عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را، همانند ماه‌های گذشته، کسب کند. از تعداد ذکر شده، 214 هزار و 681 دستگاه مربوط به خانواده پژو، 35 هزار و 706 دستگاه خانواده سمند، 37 هزار و 708 دستگاه دنا، 25 هزار و 274 دستگاه رانا، 12 دستگاه آریسان، 5 هزار و 802 دستگاه تارا، 4 هزار و 271 دستگاه هایما و 103 دستگاه پژو 2008، بوده است.

البته لازم به ذکر است که میزان تولیدات ایران‌خودرو نسبت به نه ماهه نخست سال گذشته، افت 6 درصدی داشته است؛ زیرا تعداد آن در سال گذشته به 346 هزار و 486 دستگاه می‌رسید. ایران‌خودرو در آذر ماه امسال نیز تعداد 42 هزار و 894 دستگاه خودرو تولید کرد.

سایپا نیز دومین خودروساز بزرگ کشور محسوب می‌شود و تعداد 253 هزار و 584 دستگاه خودرو را در این بازه زمانی تولید کرد. از این تعداد، 217 هزار و 221 دستگاه مربوط به خانواده تیبا، 17 هزار و 903 دستگاه سایپا 151، 16 هزار و 720 دستگاه شاهین و 130 دستگاه آریو است.

 علاوه‌براین صادرات 251 دستگاه خودرو کامل (CBU) و هزار و 360 دستگاه قطعات نیمه کامل (SKD) در آمار سایپا دیده می‌شود. بر خلاف ایران‌خودرو، سایپا نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد 8.14 درصدی را به ثبت رسانده و تعداد تولیدات آن تنها در آذرماه، به 31 هزار و 131 دستگاه رسید.پارس‌خودرو به عنوان یکی از خودروسازان مهم کشور، توانست تعداد 90 هزار و 179 دستگاه خودرو را تولید کند، که شامل 47 هزار و 128 دستگاه از خانواده کوییک (کیو 200)، 26 هزار و 397 دستگاه کوییک معمولی، 16 هزار و 60 دستگاه از گروه ساینا و 594 دستگاه از خانواده برلیانس می‌شود. این میزان، رشد چشم‌گیر 23.8 درصدی را نشان می‌دهد. پارس‌خودرو تنها در آذرماه توانست 11 هزار و 498 دستگاه تولید کند.طبق برنامه‌های وزارت صمت، در سال 1400 باید تعداد یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت تولید شود، که با توجه به 984 هزار و 200 دستگاه تولید شده در سال 99، رشد 21.9 درصدی را نشان می‌دهد.

    آمار تولید خودروسازان خصوصی

از آن سو، آمار تولید خودروسازان خصوصی تا پایان آبان 1400 چنین نشان می‌دهد که از 15 خودروساز خصوصی کشورمان، تنها 8 خودروساز فعال بوده‌اند و مابقی آنها، تولیدی را رقم نزده‌اند. طبق پیش‌بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا پایان سال 1400 باید 150 هزار خودرو را وارد بازار کنند که به‌طور میانگین، ماهانه باید حدود 12.5 هزار دستگاه را تولید کرده باشند. درحالی که آمار 8 ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد؛ خصوصی‌ها تا پایان آبان 1400 تنها 33 هزار خودرو را به تولید رسانده‌اند که به معنی عقب‌ماندگی 67 درصدی آنها از برنامه تولید وزارت صمت است.درهمین راستا، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز بارها بر افزایش تولید خودرو به منظور تأمین نیاز بازار و حذف قرعه کشی خودرو از طریق رشد عرضه تاکید کرده است. او اخیراً نیز مجدد اعلام کرده بود که سال آینده یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که بر همین مبنا با توجه به تأمین نیاز بازار، قرعه کشی در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود. با توجه به وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال، باید منتظر ماند و دید که در مدت باقی مانده از سال جاری، ۴۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شود یا خیر. از سویی دیگر خودروسازان به صورت هفتگی پیش فروش ۳ ماهه برگزار می‌کنند از این رو افزایش تولید تبدیل به یک الزام شده است. 

    رصد قیمت خودروها در بازار 

اما سری بزنیم به بازارخودرو، و ببینم کدام خودروها گران شدند؟ مشاهدات بازار نشان می‌دهد، نوسان قیمت برخی خودروها حتی تا 5 میلیون تومان هم رسیده است. به‌طور نمونه قیمت تندر ۹۰ امروز با ۵میلیون تومان افزایش به ۴۴۰ میلیون تومان رسید. قیمت دنا تیپ یک هم نسبت به روز گذشته سه میلیون تومان گران شد و ۳۵۸ میلیون تومان به فروش رسید. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم روز سه شنبه هفتم دی ماه دو میلیون تومان افزایش یافت و به ارزش ۵۴۷ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که پژو ۲۰۷ دنده‌ای یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۳۶۳ میلیون تومان رسید. قیمت سمند LX، سمند EF۷ و سمند EF۷ دوگانه سوز هم امروز یک میلیون تومان افزایش یافت و به ترتیب ۲۵۷، ۲۵۹ و ۳۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.از آن‌سو، قیمت محصولات سایپا هم بین یک تا ۴میلیون تومان نوسان داشت. به‌طوری که پراید ۱۵۱ امروز نسبت به روز گذشته چهار میلیون تومان گران شد و به ۱۷۲ میلیون تومان رسید. قیمت کوئیک دنده‌ای و پراید ۱۳۲ هم امروز سه شنبه هفتم دی ماه یک میلیون تومان افزایش داشت و به ترتیب ۱۹۵ میلیون تومان و ۱۶۳ میلیون تومان به فروش رسید. قیمت پراید ۱۱۱ امروز یک میلیون تومان کاهش یافت و به ارزش ۱۸۶ میلیون تومان معامله شد. پراید ۱۳۱ هم امروز دو میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۱۶۶ میلیون تومان رسید.

گران‌ترین خودرو داخلی ایران‌خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودرو پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد. در مقابل، وانت آریسان ارزان‌ترین خودرو تولیدی ایران‌خودرو در بازار آزاد محسوب می‌شود و در دسته وانت‌های تک‌کابین قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین خودرو سواری تولید شده ایران‌خودرو در بازار آزاد رانا Lx است. بعد از رانا Lx، پژو ۴۰۵ و سمند Lx ارزان‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب می‌آیند.

گران‌ترین خودرو تولید داخل سایپا در بازار آزاد شاهین است. شاهین جدیدترین خودرو تولیدی سایپا نیز به شمار می‌رود. کوئیک اتوماتیک پلاس هم به تنها پیشرانه تولید شده سایپا یعنی M۱۵ مجهز شده است. بین مدل‌های مونتاژی سایپا نیز سیتروئن C۳ و کیا سراتو قیمت بیشتری دارند. از سوی دیگر، مشاهدات بازار نشان می‌دهد، پراید ۱۳۲ ارزان‌ترین خودرو سایپا است. پراید وانت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های خانواده پراید دارد و پراید وانت پلاس نیز از کوئیک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای قیمت بیشتری دارد. بعد از تیبا صندوقدار، ساینا دنده‌ای ارزان‌ترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب می‌شود. تیبا دو یا تیبا هاچبک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزان‌ترین خودرو تولید شده سایپا هستند. 

 

ارسال نظر