صدورکارت بازرگانی کمتر از 24 ساعت!

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۴:۴۳:۵۹
کد خبر: ۱۸۵۳۷۷
صدورکارت بازرگانی کمتر از 24 ساعت!

تعادل |

سامانه صدور هوشمند کارت بازرگانی با حضور متولیان دولتی و بخش خصوصی رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه فرآیند صدور کارت بازرگانی هوشمندسازی و نقش عامل انسانی در صدور آن حذف خواهد شد؛ به گونه‌ای که ۲۵ استعلام مختلف از دستگاه‌های اجرایی برای صدور کارت بازرگانی به صورت سیستمی و در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد. بنابه اظهارات متولیان امر، با راه‌اندازی این سامانه دیگر شاهد صدور کارت‌های اجاره‌ای نخواهیم بود. به عبارتی دیگر، نمی‌توان اقداماتی صوری انجام داد، چراکه امضای طلایی از کارت بازرگانی حذف شد. اما با هوشمند شدن این فرآیند، صدور و تمدید کارت منوط به پرداخت مالیات است. درهمین حال، علی مویدی رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این مراسم حضور یافته بود، عنوان کرد که با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد را مسدود خواهد کرد. 

    فروریختن دیوار فساد

روزگذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق ایران و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سامانه صدور هوشمند کارت بازرگانی رونمایی شد. در ابتدای این مراسم علی مویدی رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد را مسدود خواهد کرد، گفت: فساد معلول بی‌انضباطی‌ها، عدم هوشمند‌سازی و دخالت افراد در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی است. همچنین کارت بازرگانی موقت بستری برای ورود کالای قاچاق به کشور شده بود. اما با هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی، ورود کالای قاچاق به کشور کم می‌شود.

او ادامه داد: درگاه‌های ورود قاچاق را شناسایی کرده‌ایم و این درگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال مسدود شدن هستند. هوشمند‌سازی موجب افزایش آرامش بازار و تجارت و بهبود امنیت تجاری کشور می‌شود. از وزیر صنعت درخواست می‌کنم سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل شود.در ادامه این نشست غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران با بیان اینکه هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی دو اثر قابل توجه در اقتصاد کشور خواهد داشت ادامه داد: اولین اثر آن این است که حذف هر مجوز و امضایی به منزله فروریختن بخشی از دیوار فساد است. دومین اثر آن هم این است که سیستمی شدن این فرآیند بسیاری از هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. زمانی برای گرفتن یک استعلام، فرد مجبور بود از دورترین نقاط ایران به تهران بیاید و بعد از چند سفر درون‌شهری در نهایت جواب استعلام را بگیرد. اما حالا با چند کلیک همه‌چیز انجام می‌شود. شافعی افزود: هوشمندسازی به لحاظ اقتصادی در کل کشور اثرگذار است. از سوی دیگر می‌تواند فضای کسب‌وکار کشور را که به‌شدت نامناسب شده، بهبود بخشد و رتبه ما را در دنیا ارتقا دهد. او تأکید کرد: متأسفانه ما هنوز در حوزه هوشمندسازی، تجارت الکترونیک و سایر مولفه‌هایی که به این حوزه مربوط می‌شود، از دنیا عقب هستیم.شافعی گفت: معمولاً در ابتدای هر تغییری، افراد مقاومت می‌کنند و بعد از اینکه تغییرات اعمال شد شروع به خودزنی می‌کنند. قطعاً در برابر این هوشمندسازی‌ها شاهد مقاومت‌های زیادی خواهیم بود اما نباید به آنها اعتنایی شود.

    مالیات بدهید، کارت بازرگانی بگیرید!

در پایان این نشست سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه حاکمیت باید ۴ اقدام شامل «اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت» را انجام دهد، گفت: اگر سامانه جامع تجارت که دستگاه‌های متعددی درگیر آن هستند به‌طور کامل راه‌اندازی شود، روش حکمرانی ما تغییر می‌کند. اسفند ماه خبر تکمیل سامانه را می‌دهیم. او با بیان اینکه پیش از این در شهرهای کم بضاعت به نام افراد مختلف همچون کودکان کارت بازرگانی صادر شده و فساد صورت می‌گرفت، افزود: هدف ما این است که ضوابطی قرار دهیم تا اگر فردی مالیات پرداخت نکرده یا شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی را ندارد نتواند این کارت را دریافت کند. همچنین تلاش می‌کنیم با این هوشمندسازی فرآیند صدور کارت برای افراد دارای صلاحیت تسهیل شود. مثلاً در فرآیند جدید صدور کارت بازرگانی ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ خواهد شد.

فاطمی‌امین ادامه داد: با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی فرآیند نظارت به‌شدت قوت خواهد گرفت و راه‌های فساد بسته خواهد شد. این فرآیند، موجب حذف رانت و امضای طلایی می‌شود. تلاش ما این است که به سمت اقتصاد سالم حرکت کنیم. او تأکید کرد: صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات است و کسی نمی‌تواند به شکل صوری اقداماتی برای دریافت آن انجام دهد. دیگر یک کودک ۱۰ ساله نمی‌تواند صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری انجام دهد زیرا با هوشمندسازی، امضای طلایی از فرآیند صدور کارت بازرگانی حذف شد. فاطمی‌امین در بخش دیگری از سخنانش گفت: وضعیت صادرات مناسب است و امسال از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کردیم. 

تلاش ما حذف موانع است که در این مدت برخی از موانع نیز حل‌وفصل شد. وزیر صنعت تأکید کرد: وظیفه ما این است که تلاش کنیم تا آنجایی که ممکن است قیدوبندها را ‌برداریم؛ ظرفیت‌های زیادی پیش‌روی ماست و اگر بتوانیم با سرعت بیشتری کارها را جلو ببریم و فضای کسب‌وکار را تسهیل کنیم و تولید را حمایت کنیم قطعاً مشکلات تنظیم بازار، بازار ارز و … حل خواهد شد.  سید رضا فاطمی امین همچنین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت صمت، اجرای سامانه جامع تجارت است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

 

ارسال نظر