اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۳:۵۷:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۲۶۷

چرا روسیه واردات فلفل از ایران را ممنوع کرد؟

ایسنا|قائم‌مقام رییس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ملاقات با هیات ایرانی ابراز اطمینان کرد که مشکل ممنوعیت موقت واردات فلفل از ایران به زودی حل شود. به گزارش ایسنا به نقل از سفارت ایران در مسکو، هیات اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمد مهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و مقامات اتاق بازرگانی و صنعت روسیه دیدار و در خصوص رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران و گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور گفت‌وگو کردند. معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با اشاره به حجم تولید و کیفیت بسیار بالای محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که توانسته است جایگاه خوبی در بازار روسیه کسب کند خواستار مساعدت و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای رفع موانع گردید. ولادیمیر پادالکا، قائم مقام اتاق بازرگانی و صنعت روسیه با اشاره به اینکه در سال جاری میلادی حجم تجارت بین دو کشور برای اولین‌بار در طول روابط دو کشور به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است گفت: بخش اعظم این حجم از مبادلات تجاری به محصولات کشاورزی دو کشور اختصاص دارد. پادالکا با تشکر از حضور هیات عالیرتبه ایرانی در مسکو، افزود اطمینان دارم که ممنوعیت موقتی موجود به سرعت رفع خواهد گردید.

افزایش ۵۳ درصدی  صادرات به ترکیه

ایلنا |دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت: میزان سفر ایرانی‌ها به ترکیه افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که بسیاری از هتل‌های وان با ایرانی‌ها پر شده است. مهدی موسایی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر کاهش ارزش پول ملی ترکیه بر تجارت ایران با این کشور اظهار کرد: با کاهش ارزش لیر ترکیه، صادرات ما کاهش یافته و طبیعتا بازار رقابتی را برای ما سخت‌تر می‌کند. از جهاتی در بقیه بازارها در رقابت با ترکیه صادرات برای ایران سخت‌تر می‌شود و از طرف دیگر تاکنون قیمت‌های ما نسبت به لیر برای تجار ترک جذاب‌تر بود اما طبیعتا الان این جذابیت کمتر می‌شود. وی افزود: به علت کاهش ارزش لیر بسیاری از بازگانان ترکیه‌ای میل و رغبتی به خرید ندارند ولی به احتمال زیاد این وضعیت موقتی است. شرکت‌های ترک درحال حاضر از انعقاد قراردادهای بلندمدت کنار کشیده‌اند و قراردادهایی هم که در شرف انعقاد بود دچار وقفه شده است. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران با این کشور تصریح کرد: در حالت کلی صادرات ما نسبت به سال‌های قبل بهتر و تراز تجاری ما نیز مثبت شده است. یعنی میزان صادرات ما به ترکیه از میزان واردات پیشی گرفته است. از ژانویه تا اکتبر 2021 نسبت به ژانویه تا اکتبر 2020 میزان صادرات ایران به ترکیه 53 درصد افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به علل افزایش صادرات به ترکیه گفت: علت افزایش صادرات این است که قیمت انرژی و کارگر در ایران چندین برابر نسبت به ترکیه ارزان‌تر است و از نظر لجستیکی هم از آنجا که مرز بازرگان را با ترکیه داریم، هزینه کمتری دارد. به همین علت قیمت تمام شده کالا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورهای جهان از جمله ترکیه است. افزایش صادرات بیشتر در مورد پتروشیمی و خشکبار بوده و افزایش صادرات پوشاک به این کشور هم فوق‌العاده بوده است. موسایی در پاسخ به سوالی در مورد سیر صعودی سفر ایرانی‌ها به شهرهای ترکیه بعد از کاهش ارزش لیر بیان کرد: میزان سفر ایرانی‌ها به ترکیه افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که بسیاری از هتل‌های وان با ایرانی‌ها پر شده است. علی رغم اینکه در فصل سرما ترکیه از نظر توریستی استقبالی نمی‌شود اما از نظر ایرانی‌ها سفر به ترکیه به علت کاهش قیمتی که اتفاق افتاده بسیار جذاب شده است.

کاهش صادرات فرش  به 30 میلیون دلار

فارس |عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش دستباف گفت: صادرات فرش دستباف ایران در 6 ماه ابتدای امسال به 30 میلیون دلار رسید. حامد چمن رخ با انتقاد از تصمیم جداسازی مرکز ملی فرش ایران از وزارت صنعت، معدن و تجات و الحاق آن به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی گفت: من نمی‌خواهم وزارت میراث فرهنگی را نفی کنم و نمی‌خواهم بگویم که اتفاق خارق‌العاده‌ای در وزارت صمت برای صنعت فرش افتاده است، اما تصمیم به جداسازی مرکز ملی فرش از وزارت صمت، فی‌البداهه و بدون کار کارشناسی بوده است.  وی با بیان اینکه در این مورد هیچ نظرخواهی از ذینفعان و بخش خصوصی نشده است، افزود: در رابطه با این موضوع اتحادیه مرتبط با حوزه فرش نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور نوشته‌اند و وی نیز دستور پیگیری داده است.  وی با بیان اینکه تصمیم به جداسازی مرکز ملی فرش ایران اتخاذ شده، اما تکلیف چگونگی الحاق این مرکز به وزارت میراث فرهنگی معلوم نشده است، گفت: اگر مرکز ملی فرش به صورت یک سازمان مستقل وارد میراث فرهنگی شود و ارتقای جایگاه داشته باشد، ممکن است این جابه‌جایی به نفع صنعت فرش کشور شود، در غیر این صورت صنعت فرش کشور و به خصوص بخش بازرگانی آن لطمه خواهد دید.  چمن رخ با اشاره به ساختار گسترده صنعت و بازرگانی فرش ایران گفت: اگرچه در سال‌های اخیر صنعت فرش ایران دچار لطمات زیادی شده است و صادرات آن کاهش یافته است اما زنجیره ارزش این صنعت - هنر قابل مقایسه با صنایع دستی دیگر نیست و لکوموتیو قطار زنجیره ارزش این صنعت - هنر صادرات است که ممکن است با انتقال آن به وزارت میراث فرهنگی دچار آسیب شود.

 

ارسال نظر