رصد قیمت خودروها در اولین روز زمستان

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۰۱:۲۴:۴۱
کد خبر: ۱۸۵۲۴۹
رصد قیمت خودروها در اولین روز زمستان

تعادل |

قیمت محصولات ایران خودرو در شروع فصل زمستان یعنی یکم دی ۱۴۰۰ بین یک تا 5 میلیون تومان نوسان را نشان می‌دهد. برخی خودروها روند کاهشی داشته وبرخی هم اما افزایش قیمت را در پیش گرفتند. به‌طور نمونه قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو روز گذشته با سه میلیون تومان افزایش نسبت به روز ماقبل خود یعنی روزپایانی آذرماه به ۴۷۵ میلیون تومان رسید. پژو ۴۰۵ هم سه میلیون تومان گران شد و ۲۷۳ میلیون تومان به فروش رسید. در همین حال، پژو پارس اتوماتیک هم بیشترین افزایش قیمت بین محصولات ایران خودرو را داشت و با پنج میلیون تومان افزایش، ۳۹۰ میلیون تومان فروخته شد. سمند LX و سمند  EF۷ دوگانه سوز اما یک میلیون تومان نسبت به روز آخر آذرماه ارزان شدند و به ترتیب ۲۵۵ میلیون تومان و ۳۴۲ میلیون تومان به فروش رسیدند. همچنین طبق مشاهدات، پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند. این خودرو طی چهار روز گذشته ۵میلیون تومان گران شده است. 

    قیمت ایران‌خودرویی‌ها در بازار 

رصد بازار خودرو در اولین روز از فصل زمستان نشان می‌دهد، که گران‌ترین خودرو داخلی ایران‌خودور «دنا پلاس توربو اتوماتیک» است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایران‌خودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گران‌قیمت ایران‌خودرو به شمار می‌رود. همچنین قرار است نسخه اتوماتیک تارا به زودی وارد بازار شود. پژو پارس اتوماتیک نیز ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد.  از سوی دیگر، وانت آریسان ارزان‌ترین خودرو تولیدی ایران‌خودرو در بازار آزاد محسوب می‌شود و در دسته وانت‌های تک‌کابین قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین خودرو سواری تولید شده ایران‌خودرو در بازار آزاد رانا Lx است. رانا با موتور TU۵ از نظر پیشرانه با خودرو‌های ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد. با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایران‌خودرو روانه بازار شد. بعد از رانا Lx، پژو ۴۰۵ و سمند Lx ارزان‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب می‌آیند.

    قیمت خودرو‌های سایپا

اما ببینیم محصولات سایپا در بازار چه قیمتی دارند؟ طبق مشاهدات از قیمت پراید، پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند. این خودرو طی افزایش چند روز گذشته ۵میلیون تومان گران شده است.   پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ درحال حاضر در رنج ۱۷۲میلیون تومان معامله می‌شود که نسبت به روز پایانی آذرماه یک میلیون تومان ارزان شده است. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ هم حوالی ۱۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۳میلیون تومان ثابت ماند.  در همین حال، پراید SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۷۶ میلیون تومانی روانه بازار شد. قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE حوالی ۱۶۴میلیون تومان اعلام شد. این خودرو طی چهار روز گذشته یک میلیون تومان گران شده است. با این حال، پراید ۱۳۲ ارزان‌ترین خودرو سایپا است. پراید وانت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های خانواده پراید دارد و پراید وانت پلاس نیز از کوئیک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای قیمت بیشتری دارد. تیبا به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شد و در حال حاضر مدل صندوقدار این خودرو ارزان‌ترین محصول تولیدی سایپا به شمار می‌رود.

بعد از تیبا صندوقدار، ساینا دنده‌ای ارزان‌ترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب می‌شود. ساینا دنده‌ای در واقع نسخه به روزرسانی شده تیبا است. تیبا دو یا تیبا هاچبک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزان‌ترین خودرو تولید شده سایپا هستند. همه تولیدات داخلی سایپا از جمله تیبا، تیبا ۲، ساینا، کوئیک، ساینا s، کوئیک در بخش پیشرانه یکسان هستند. اما گران‌ترین خودروهای گروه خودروسازی سایپا کدام خودروها هستند؟ رصد بازار نشان می‌دهد، گران‌ترین خودرو تولید داخل سایپا در بازار آزاد شاهین است. شاهین جدیدترین خودرو تولیدی سایپا نیز به شمار می‌رود. شاهین از نظر پیشرانه دارای همان موتور تیبا است که برای جبران توان ناکافی به توربو مجهز شده است. همچنین مشاهدات نشان می‌دهد، که بین مدل‌های مونتاژی سایپا سیتروئن C۳ و کیا سراتو قیمت بیشتری دارند.

    قرعه‌کشی حذف می‌شود

در همین حال، وزیر صمت از افزایش ۵۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در سال آینده خبر داده و گفته است که متناسب با تقاضا عرضه خواهیم کرد و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود. سیدرضا فاطمی امین پس از نشست مشترک با مسوولان دیوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران گفت: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و 500 هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید خواهد شد یک میلیون دستگاه است که 500 هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت این کمبود در سال آینده جبران خواهد شد. وی افزود: طبق برنامه، افزایش تولید خودرو پیش بینی شده و متناسب با تقاضا عرضه خواهیم کرد و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال 1401 حذف می‌شود. وزیر صمت در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین برنامه‌های دولت برای اصلاح پرداخت یارانه‌ها گفت: طبق طرحی که کار مطالعاتی آن در حال انجام است، یارانه‌ها قطع نخواهد شد بلکه یارانه‌هایی که بی‌هدف پرداخت می‌شد و معمولا به دست مردم نمی‌رسید، هدفمند می‌شود. فاطمی امین همچنین درباره ضرورت حذف دلار 4200 تومانی گفته است که آخرین تصمیمات در این باره از جانب سخنگوی این طرح اعلام خواهد، اما خلاصه مطلب این است که با ایجاد رانت، یارانه‌ها به دست مردم نمی‌رسید چرا که شاهدیم ارز 4200 برای خرید نهاده‌های دامی مانند ذرت، کنجاله و سویا پرداخت و این کالاها وارد کشور می‌شود، اما کالاهای تولیدی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات متناسب با ارز 4200 عرضه نمی‌شود و انحراف منابع داریم. وی همچنین درباره جلسه مشترک با مسوولان دیوان محاسبات کشور گفت: هفت قانون در حوزه تولید وجود دارد که در جلسه امروز آنها را مرور کردیم و مواردی از آن الزاماتی است که باید اجرا می‌شد. وزیر صمت افزود: خبری که به اعضای جلسه دادم این بود که 90 پروژه‌ای که برای اصلاح ساز و کارها و فرآیند در این وزارتخانه طراحی کردیم تقریباً تمام خلأ‌ها و نقص‌هایی که وجود داشته است، جبران می‌شود. فاطمی امین گفت:  مقرر شد مفادی از قوانین گذشته تاکنون که اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است و کارهایی که متناسب با آن باید برنامه‌ریزی می‌کردیم رفع نقص شود که این کار را به کارگروهی ارایه می‌دهیم.

 

ارسال نظر