اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۱:۵۸:۲۷
کد خبر: ۱۸۵۱۱۴

مسیر دریایی جایگزین  گمرک آذربایجان شد

خبرگزاری فارس |رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: از امیرآباد، انزلی و آستارا با کشتی کالا به روسیه می‌رود و محموله‌ها گمرک آذربایجان را نمی‌بینند. سید رضا نورانی افزود: در پی کندی ترخیص میوه و تره بار صادراتی که از گمرک آذربایجان به وجود آمد، کشتیرانی خزر مسیر دریایی را جایگزین کرده که ارزان‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رسد.وی افزود: بنادر امیرآباد، انزلی و آستارا برای صادرات میوه و تره بار به مقاصد روسیه فعال شده و کشتی‌ها پس از بارگیری به مقصد اوکتائو قزاقستان می‌روند و در آنجا دوباره از مسیر زمینی به فوت سیتی مسکو‌ ارسال می‌شوند. نورانی با بیان اینکه مسیر دریایی کوتاه‌تر شده است، گفت: قبلا از مسیر گمرک آذربایجان ۵-۶ روز بارها به مقصد می‌رسید که با ترافیک فعلی در گمرک آذربایجان حدود ۹-۱۰ روزه به مقصد می‌رسد اما در مسیر جدید این مدت به 8 تا 9 روز کاهش یافته است.وی در پاسخ به این سوال که چرا مسیر دریایی با وجود ارزان بودن و کوتاه بودن مسیر پیش‌تر انجام نمی‌شد، مشکلات کمبود کانتینرهای یخچالی در مسیر کشتیرانی وجود دارد و اکنون نیز 400 کانتینر یخچال‌دار باید وجود داشته باشد.پیش از این بر این باور نبودن که توسعه صادرات تا این حد باشد، اما اکنون به این باور رسیده و باید تلاش خود را برای تجهیز زیرساخت‌ها و نیز خرید کانتینرهای یخچال‌دار بیشتر کند.به گفته این مسوول، 2 هزار کانتینر 40 فوت یخچال‌دار جاده‌ای دست‌دوم درخواست شده است و همچنین 400 کانتینر یخچالی به ناوگان دریایی اضافه شود. وی کمبود کانتینرهای یخچال‌دار را مشکل اصلی عدم موفقیت در توسعه صادرات به روسیه و اوراسیا در سال‌های گذشته عنوان کرد.نورانی افزود: مشکل کانتینرهای یخچال‌دار از سال 1374 بیان می‌شود و هنوز هم ادامه دارد.

واردات نهاده‌های دامی افزایش یافت

سخنگوی گمرک گفت: واردات نهاده‌های دامی (ذرت، جو وکنجاله سویا) در ۸ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش داشته است. روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در 8 ماهه سال گذشته 8 میلیون و 586 هزار و 836 تن نهاده دامی به ارزش دو میلیارد و 244 میلیون و 275 هزار و 352 دلار وارد کشور شده است. وی ادامه داد: این میزان در دوره مشابه به 10 میلیون و 286 هزار و 561 تن به ارزش سه میلیارد و 782 میلیون و 897 هزار و 947 دلار رسیده است. سخنگوی گمرک درباره واردات نهاده‌های دامی به تفکیک کالایی گفت: در 8 ماهه سال جاری 6 میلیون و 150 هزار و 218 تن ذرت به ارزش دو میلیارد و 114 میلیون و780 هزار و454 دلار وارد کشور شده است که این میزان درمقایسه با واردات ذرت در دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 6 درصد کاهش اما از نظر ارزشی 32 درصد افزایش را تجربه کرده است.لطیفی تصریح کرد: دو دوره مورد نظر در این گزارش دو میلیون و 353 هزار و 993 تن جو به ارزش 685 میلیون و 22 هزار و 846 دلار وارد کشور شده است که این میزان واردات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 87 درصد و به لحاظ ارزشی 123 درصد رشد را تجربه کرده است. سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: در 8 ماهه امسال یک میلیون و 782 هزار و 350 تن کنجاله سویا به ارزش 983 میلیون و 94 هزار و 647 دلار وارد کشور شده است که این میزان واردات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 88 درصد و از نظر ارزشی 151 درصد رشد را تجربه کرده است.

مخاطرات سقوط لیر  برای صادرکنندگان ایرانی

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه سقوط ارزش لیر، به‌طور قطع موجب افزایش صادرات کشور ترکیه خواهد شد، از ضرورت اقدام به موقع دولت در تعیین و پرداخت‌های مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان برای افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی در مقابل کالای ترکیه در بازارهای منطقه شد. محمد لاهوتی با بیان اینکه «ترکیه رقیب سرسخت تجاری ایران در بازارهای پیرامونی به ویژه در عراق، کشورهای حوزه CIS و روسیه است» ادامه داد: ترکیه کشوری صنعتی و صادرات محور بوده و زیر ساخت‌های صادراتی قابل توجهی در این کشور ایجاد شده. ضمن آنکه، این کشور مشوق‌های کارآمدی را هم طی این سال‌ها در اختیار صادرکنندگان خود قرار داده است. او با اشاره به اینکه سیاست ترکیه، تولید صادراتی است، ادامه داد: با توجه به کاهش ارزش لیر، قطعا فرصت بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ترکیه فراهم شده است؛ از یک سو قدرت رقابت صادرکنندگان ترکیه از گذشته نسبت به صادرکنندگان ایرانی بیشتر بوده و حالا با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها و با کاهش ارزش لیر فرصت بیشتری برای توسعه بازار در اختیار صادرکنندگان این کشور قرار می‌گیرد. مساله این است که ایران در زمان کاهش ارزش ریال به دلیل بازگشت تحریم‌ها ناگزیر به اعمال برخی سیاست‌ها شد و این سیاست‌ها صادرات کشور را نیز تحت الشعاع قرار داد. اما صادرکنندگان ترکیه با این مشکلات مواجه نبوده و سیستم اقتصادی آنها به شکلی روان در حال فعالیت ‌است. بنابراین، به‌طور قطع افزایش صادرات در تجارت ترکیه رخ خواهد داد.لاهوتی گفت: با توجه به اهمیت حفظ بازارهای پیرامونی به ویژه کشورهای حوزه CIS، عراق و روسیه، ضرورت دارد که دولت حمایت‌های لازم را از صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان حوزه کشاورزی و محصولات غذایی به صورت مضاعف به عمل آورد؛ اگرچه تاکنون حمایت‌ها و مشوق‌های خاصی به صادرکنندگان ارایه نشده است. اما با توجه به کاهش ارزش لیر و افزایش صادرات ترکیه پرداخت مشوق‌ها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. 

 

ارسال نظر