خلف وعده خودروسازان

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۳:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۸۴۳۶۰
خلف وعده خودروسازان

قیمت خودرو‌های خارجی در بازار 10 برابر قیمت‌های روز جهانی است!

تعادل |

خودروسازان خلف وعده کردند. این را بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید. این مقام مسوول با بیان اینکه خودروسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفته است، اما این وعده هنوز عملی نشده است. مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد که بیش از 90 هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به 60 هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد بود که 53 هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به 10 هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودرو‌های دپو شده خود کنند.به نظر می‌رسد، خودروسازان به دلیل زیاندهی بالایی که دارند، به دنبال اعمال افزایش قیمت هستند، اما از آنجایی که رییس‌جمهور دستور هر گونه افزایش قیمتی را لغو کرده، به نظر می‌رسد، خودروسازان هم فروش فوق‌العاده خود را متوقف کرده و تکمیل خودروهای ناقص را به تعویق انداخته‌اند. البته آنطور که بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفته، سازمان بازرسی به ابعاد و عرصه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است. 

    از تکمیل خودروهای کف پارکینگ  چه خبر؟ 

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید: 29 شهریور جلسه‌ای در سازمان بازرسی کل کشور با خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگ کشور و سایر دستگاه‌های تأثیرگذار از جمله بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد درخصوص بررسی علت دپو خودرو‌های تولیدی برگزار شد و مشکل چالش انباشته شدن خودرو‌ها در پارکینگ هر دو شرکت خودروساز مورد بررسی قرار گرفت. وی با بیان اینکه مشکل عمده خودروسازان، وارد کردن قطعات الکترونیکی بوده است، افزود: خودروسازان علت انباشت خودرو‌ها و کسری قطعات خودرو را مشکل تأمین نقدینگی و قطعه‌سازان هم قیمت‌گذاری دستوری را مطرح کردند. بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، با بیان اینکه خودروسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد بیش از 90 هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به 60 هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد 53 هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به 10 هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودرو‌های دپو شده خود کنند. میرمحمدی بیان کرد: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال اعمال افزایش قیمت هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود. این مقام مسوول در اظهارات دیگری عنوان کرد که سازمان بازرسی به ابعاد و عرصه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است.

سید محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: مجموع زیان انباشته از 11 هزار و 600 میلیارد تومان در پایان سال 96 به 83 هزار میلیارد تومان در پایان 6 ماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است. وی بیان کرد: از آذر 96 تا آذر 99 قیمت تیبای صندوق‌دار 5 برابر شده، در حالی که تورم 2 برابر شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حمایت بی، چون و چرا از خودروساز و قطعه‌سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی‌کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است. دهنوی گفت: در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سال گذشته نزدیک 80 هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد. مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو هم گفت: از 90 هزار خودروی دپو شده شرکت ایران خودرو 10 درصد آنها معطل قطعه الکترونیکی هستند. وی بیان کرد: ساپکو با 2 هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارد. کارشناس صنعت خودرو گفت: از 91 هزار محصول دپو شده ایران خودرو، همه آنها معطل قطعه الکترونیکی (چیپست) هستند. 

  آیا فروش فوق‌العاده خودرو  متوقف شده؟!

بیش از دو سال است که بازار خودروی کشور با پدیده‌ای به نام «قرعه کشی» با هدف کنترل آشفته‌بازار خودرو و عرضه این محصول به خریداران واقعی، آشنا شده است. بر همین مبنا خودروسازان هر چند وقت یک بار اقدام به فروش محصولات خود از طریق سه روش «فروش فوق‌العاده»، «پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که خودروسازان تمایل بیشتری به استفاده از دو روش پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال و مشارکت در تولید دارند و با توجه به اینکه فروش فوق‌العاده خودرو، تثبیتی است یعنی خودرو در این طرح با قیمت‌هایی که شورای رقابت (به عنوان متولی قبلی قیمت‌گذاری خودرو) اعلام کرده است باید عرضه شود، خودروساز تمایل چندانی به استفاده از این روش برای فروش خودروهای خود ندارد، چراکه به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و کم بودن میزان تولید و عرضه در قالب پیش فروش، این مکانیزم به عرصه‌ای واقعی از بخت آزمایی  تبدیل شده که مصرف‌کنندگان واقعی را برای رسیدن به خودرو به مشقت انداخته است. در این بین، هجدهم آبانماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور - ایران‌خودرو و سایپا- بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند. در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از فک رهن خودروهای فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمی‌شد) و تاکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت و مردم منتظر تغییرات باشند. با این حال بیستم آبان‌ماه، رییس‌جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد. همین مساله موجب شد تا بیش از پیش زمزمه توقف فروش فوق‌العاده به گوش برسد چراکه برگزاری طرح فروش فوق‌العاده به انضمام فک رهن آنی، تنها زمینه حضور بیشتر دلالان و افزایش تعداد ثبت نام‌کنندگان را فراهم می‌کند. بر همین اساس طی روزهای گذشته اخبار غیررسمی مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده تا زمان تعیین تکلیف قیمت خودرو منتشر شد که البته خبرگزاری مهر خبر داده که هنوز ستاد تنظیم بازار هیچ گونه تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده و هیچ ابلاغی به خودروسازان مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده نشده است. از سویی دیگر نیز علی رغم انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر تعیین قیمت‌های جدید خودرو با شروع آذر ماه، اما این ستاد به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، هنوز تصمیمی در مورد تغییر قیمت خودرو نیز اتخاذ نکرده است و فقط گزارشی از وضعیت بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.

   از بازار خودرو چه خبر؟ 

بازار خودرو نسبت به 20 روز پیش آرام‌تر و قیمت‌ها کاهشی شده و تقاضای کاذبی هم در بازار خودرو وجود ندارد. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به عوامل کاهش قیمت خودرو در بازار، در اظهاراتی گفته است: با توجه به مصوبه کمیته خودرو مبنی بر امکان فک رهن محصولات ایران‌خودرو و سایپا و مطرح شدن مباحثی مبنی بر احتمال آزادسازی واردات خودرو قیمت خودرو در بازار تقریبا تعدیل شده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در بازار 10 برابر قیمت‌های روز جهانی است، بنابراین اگر واردات خودرو آزاد شود، تعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار خودروها اتفاق می‌افتد. موتمنی با تاکید بر اینکه برای متعادل‌سازی قیمت خودرو باید تولید و عرضه افزایش یابد، گفت: در مصوبه مجلس در رابطه با واردات خودرو قید شده که واردکنندگان به ازای صادرات خودرو می‌توانند واردات خودرو انجام دهند، در حالی که فعلا ما از توان تامین نیاز داخلی برخوردار نیستیم. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، گفت: در سال‌های اخیر تولید و عرضه خودرو کم شده است، بنابراین فاصله عجیبی بین قیمت‌های مصوب‌ شرکت‌ها و بازار به وجود آمده است.وی افزود: بررسی آمار تولید خودرو حاکی از آن است که تولید خودرو در سال‌های بعد از 97 نسبت به قبل از آن حدود 500 تا 600 هزار کاهش یافته است و یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت کاهش عرضه بوده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودرو سمند ال ایکس در بازار حدود 240 میلیون تومان، پژو 405 حدود 245 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 حدود 298 میلیون تومان است. موتمنی اظهار داشت: همچنین قیمت پژو تیپ 5 صندوق‌دار 300 میلیون تومان، پراید 131 حدود 148 میلیون تومان و پراید 111 حدود 165 میلیون تومان است. وی افزود: ثبات نرخ تورم، ثبات تقریبی نرخ ارز و عدم وجود تقاضای کاذب و احتمال افزایش تولیدو همچنین احتمال از سرگیری واردات خودرو موجب آرامش بازار خودرو و روند کاهشی قیمت خودرو شده است.

 

ارسال نظر