اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۲:۰۵:۱۵
کد خبر: ۱۸۴۱۶۵

صنعت خودرو باید از انحصار خارج شود

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: مجلس علاقه‌مند به هموار شدن مسیر واردات و شکسته شدن انحصار صنعت خودرو است اما سایر دستگاه‌های متولی هم باید همراهی کنند. محمد حسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مجلس علاقه‌مند به هموار شدن مسیر واردات خودرو است چرا که متأسفانه دو شرکت خودرو ساز علاوه بر کاهش کیفیت خدمات هر چند ماه یک بار با افزایش بی رویه قیمت‌ها باعث بی اعتمادی مردم به صنعت خودروسازی می‌شوند و این مساله فشار زیادی به مردم وارد می‌کند. وی ادامه داد: کاستی‌ها، نوسانات و معضلات بازار خودرو یکی از حوزه‌هایی است که هم به معیشت مردم مرتبط است و هم ردپای رانت، انحصار و برخی مفاسد در آن به چشم می‌خورد. نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: بر این اساس نمایندگان به دنبال راهکاری بودند تا از یک طرف رقابت مناسبی در بازار خودرو شکل بگیرد و از طرفی سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی افزایش یابد، ضمن اینکه توازن لازم در عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایجاد شود. آصفری گفت: برخورداری از کالای باکیفیت حق مردم است. تلاش مجلس این است که مسیر واردات خودرو باز شود و مردم بدون دغدغه خودرو وارد کنند. وی تأکید کرد: اقدامی که از سوی مجلس صورت گرفت به مصوبه‌ای انجامید که بنا بر آن باید به ازای واردات خودرو، صادرات تجهیزات خودرو انجام شود اما علاوه بر مصوبه مجلس برای واردات خودرو باید سایر دستگاه‌های متولی همراه مجلس باشند که این مصوبه عملیاتی شود و انحصار صنعت خودرو شکسته شود.

 خودروهای بدون ثبت سفارش مرجوع خواهند شد

گمرک ایران باید درباره‌ ترخیص کامیون‌هایی که مراحل ثبت سفارش آنها قانونی بوده با دقت در مورد سایر شرایط که در مقررات از نظر محیط زیست و استاندارد و خدمات پس از فروش آمده، اقدام عاجلی انجام دهد و خودروهای فاقد ثبت سفارش را کلاً مرجوع نماید. نصرالله پژمان‌فر، نایب رییس اول کمیسیون اصل نود در مکاتبه با مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نوشت، با احترام پیرو دعوتنامه شماره 1220881 مورخ 1400.08.12 با موضوع واردات کامیون‌های کارکرده و جلسه مورخ 1400.08.17 این مرجع که حسب مصوبات آن مقرر گردید گمرک ایران نسبت به ترخیص کامیون‌هایی که مراحل ثبت سفارش آنها به صورت قانونی طی شده با دقت در مورد سایر شرایط که در مقررات از نظر محیط زیست و استاندارد و خدمات پس از فروش آمده است اقدام عاجلی انجام دهد و خودروهای فاقد ثبت سفارش را کلاً مرجوع نماید. خواهشمند است دستور فرمایید از آخرین اقدامات به عمل آمده این مرجع را مطلع نمایید.

٢٠ درصد دارو از ایران قاچاق می‌شود! 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بخش مهمی از قاچاق معکوس دارو از ایران متوقف خواهد شد. ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، باید برای مردم شفاف کرد که این حوزه با مرغ و تخم مرغ متفاوت است. یعنی قیمت نهایی دارو که به دست مصرف کننده می‌رسد بر اساس سهمی تعیین می‌شود که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و به این ترتیب با حذف این ارز، بحث بر سر این خواهد بود که سهم بیمه‌ها چقدر است و چه میزان بودجه در اختیار آنها قرار دارد. به گفته وی، برای برخی بیماری‌های خاص، حتی داروهای وارداتی نیز در تمام این سال‌ها با قیمتی ثابت به دست مصرف کننده رسیده است؛ یعنی با افزایش قیمت یا گران شدن دلار، بیمه سهم بیشتری را تقبل کرده و مصرف کننده تغییر قیمتی را تجربه نکرده است. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه می‌توان مکانیزم مشابهی را نیز برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت، توضیح داد: ما برنامه‌هایی را در این زمینه ارایه کرده‌ایم که محوریت ارز دولتی را کنار می‌گذارد و با پرداخت مابه التفاوت‌ها به بیمه و سپس از طریق بیمه به مردم، عملا فشاری به مصرف کننده نهایی وارد نمی‌شود. ریاحی تاکید کرد: در حال حاضر که بنا شده تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان امسال ادامه یابد، به همین دلیل در صورتی که مواد اولیه رشد قیمت نداشته باشد، قیمت دارو نیز افزایش نخواهد یافت. ما معتقدیم حتی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز قیمت دارو بالا نخواهد رفت. وی با بیان اینکه براوردها از قاچاق معکوس داروهای وارداتی و تولیدی ایران به خارج از کشور حکایت دارند، تصریح کرد: در برخی گزارش‌ها سهم این موضوع از کل داروهای کشور حتی به ۲۰ درصد نیز می‌رسد که بخش مهمی از آن به دلیل ارز ارزان قیمت دولتی به وجود آمده که در صورت حذف این ارز بخش مهمی از این دارو به چرخه مصرفی کشور باز می‌گردد که خود جنبه مثبتی خواهد بود. در کنار آن در صورت افزایش سهم بیمه‌ها و پرداخت مابه التفاوت از سوی آنها، باز هم فشاری به اقشار مختلف جامعه وارد نمی‌شود و تنها راه رانت و عدم شفافیت بسته می‌شود. عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی درباره احتمال تولید داروی اختصاصی کرونا در ایران نیز گفت: داروی اختصاصی این ویروس که از سوی یک یا دو شرکت معرفی شده و حتی تاییدیه‌هایی نیز در اروپا و امریکا دریافت کرده فعلا در بازار جهانی مطرح است. یکی از این شرکت‌ها اعلام کرده که برای اهداف بشردوستانه محدودیتی برای تولید جهانی آن وضع نخواهد کرد و به همین دلیل مواد اولیه آن نیز در چین در حال تولید شدن است. در صورت دریافت این مواد اولیه و فراهم کردن مقدمات تولید، شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند در این حوزه فعال شوند؛ هرچند فعلا خبر قطعی در این زمینه وجود ندارد.

 

ارسال نظر