آینده صنعت خودرو تا 2030

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۸۴۰۰۴
آینده صنعت خودرو تا 2030

اتاق تهران: سوریه واردات خودروی ایرانی را ممنوع کرد

تعادل |

 موسسه فیچ سلوشنز به تحلیل و بررسی صنعت خودروی ایران در فصل سوم سال 2021 پرداخته و با استفاده از پیش‌بینی‌های مربوط به روندهای ساختاری تولید و فروش و نیز با چشم‌اندازی مثبت از احیای توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا، وضعیت این صنعت را برای یک دوره 10 ساله تا سال 2030 پیش بینی کرده است. اگرچه خودروسازی در ایران تا حد زیادی متاثر از محدودیت در واردات، ناشی از اعمال تحریم‌های بین‌المللی است، اما این گزارش پیش‌بینی کرده در نتیجه تلاش‌های دولت برای بومی‌سازی، صنعت خودرو در سال 2021 حدود 1,19 درصد رشد کند. داده‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد، در سال ۲۰۲۱ فروش خودرو‌های تجاری در ایران، در قیاس با کاهش برآوردشده ۲۳,۸ درصدی در سال ۲۰۲۰، معادل ۱۸.۵ درصد رشد داشته باشد. اما در گزارش دیگری، اتاق تهران، آورده است که دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را دست‌کم یک سال ونیم اخیر لغو کرده است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذ شده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد. در حالی افزایش صادرات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در دولت سیزدهم اعلام شده‌ که سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با دولت ایران، واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده است.

    صنعت خودرو در 10 سال آینده 

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه گزارش موسسه فیچ سلوشنز از صنعت خودروی ایران را منتشر کرده است. این گزارش با عنوان «صنعت خودروی ایران؛ فصل سوم ۲۰۲۱» حاوی پیش‌بینی‌های ۱۰ ساله تا ۲۰۳۰ و تحلیل‌های مربوط به صنعت خودروی کشور بوده و با هدف ارایه چشم‌اندازی از این صنعت و با در نظر گرفتن احتمال دست‌یابی مجدد به توافق هسته‌ای، تهیه شده است.

فیچ سلوشنز در تحلیل سوآت صنعت خودروی ایران آورده: وجود یک طبقه متوسط رو به رشد در کشور، چشم‌انداز رشد قوی برای تولید و فروش و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده خودرو در خاورمیانه، نقاط قوت این صنعت را تشکیل می‌دهند. در مقابل، سخت‌‌گیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به دلیل عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می‌‌شود. فرصت‌های مهم، شامل اتکای فزاینده به برون‌سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدف‌گذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای و شهری است که فرصت‌ بهره‌مندی تولیدکنندگان خودرو‌های تجاری از بازار را فراهم می‌کند. در مقابل، مهم‌ترین تهدیدها نیز وجود بی‌ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرف‌کنندگان در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی است.

بر اساس این گزارش طی ماه‌های گذشته، وضعیت شرکت‌های خودروسازی به‌طور محسوسی بدتر شده و طبق آمار اعلام شده توسط مقامات کشور، بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، هر کدام متحمل ضرری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال شده‌اند. این موسسه در گزارش خود آورده: برآورد‌ها نشان می‌دهد مجموع فروش خودرو بالغ بر ۲۲,۶ درصد و تولید کل خودرو نیز ۱۳.۱ درصد طی سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. اما به دلیل خوشبینی‌های موجود در مورد افزایش احتمال توافق هسته‌ای جدید، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ۲۰۲۱، فروش خودرو در کشور به میزان ۱۳.۳ درصد و تولید خودرو نیز به میزان ۱۹.۱ درصد افزایش ‌یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با هدف دستیابی به تولید سالانه حدود ۵.۲ میلیون دستگاه در سال تا پایان سال ۲۰۳۰، معادل ۱۲.۵ درصد باشد.

همچنین فیچ سلوشنز پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۱ فروش خودرو‌های سواری ایران با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مسیر رشد قرار گرفته و تولید خودروی سواری نیز به میزان ۱۹,۵ درصد افزایش یابد.

بر این اساس این موسسه در گزارش خود آورده است با ازسرگیری رشد اقتصادی ایران، در نتیجه خوش‌بینی به احیای توافق هسته‌ای و نیز تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، فروش خودرو‌های تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد. لذا برآورد می‌شود در سال ۲۰۲۱ فروش خودرو‌های تجاری در ایران در قیاس با کاهش برآوردشده ۲۳,۸ درصدی در سال ۲۰۲۰، معادل ۱۸.۵ درصد رشد داشته باشد.

بر اساس گزارش فیچ سلوشنز، ایران با امتیاز ۴۶,۲ در شاخص ریسک به بازده تولید خودرو در بین چهار کشور منطقه یعنی کشورهای مراکش، مصر و الجزایر و ایران رتبه اول و در بین پنجاه و هفت کشور جهان، رتبه ۳۵ را کسب کرده است. همچنین در شاخص ریسک به بازده فروش خودرو نیز امتیاز ایران ۴۵.۵ بوده و در میان ۱۷ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه ۸ و در بین ۱۲۵ کشور جهان رتبه ۷۴ را به خود اختصاص داده است. این موسسه گزارش داده راهبرد شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در ایران، شامل تمرکز بر گسترش محدوده فعالیت خود به جای تمرکز بر تولید محصولات تحت لیسانس، گسترش پایگاه تولید و صادرات به خارج از مرزهای ایران، گسترش همکاری بین تأمین‌کنندگان ایرانی و همتایان بین‌المللی و نیز برنامه‌ریزی برای توسعه و راه‌اندازی خودرو‌های برقی و خودروهای هیبریدی در آینده نزدیک است. راهبرد شرکت سایپا نیز شامل گسترش حضور برند خود در خارج از بازار داخلی و بهره‌مندی حداکثری از مزایای کاهش احتمالی تحریم‌ها است.

   سوریه واردات خودرو ایرانی را  ممنوع کرد

در همین حال و در گزارش دیگری، سایت اتاق بازرگانی تهران از ممنوعیت واردات خودروی ایرانی از سوی سوریه خبر داده است. این سایت در گزارش خود آورده است: دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذ شده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد.

در حالی افزایش صادرات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در دولت سیزدهم اعلام شده است که سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با دولت ایران، واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده است. بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان می‌دهد که مجوز واردات خودرو ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر لغو شده است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد.

این بررسی نشان می‌دهد که تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران بوده است، در حالی که دولت سوریه تعرفه واردات خودرو از ایران را نیز افزایش داده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تایید ممنوعیت واردات خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران از سوی سوریه، این تصمیم را تنها شامل خودروهای ایرانی ندانست و عنوان کرد که این ممنوعیت برای تولیدات سایر کشورها نیز اعمال شده است. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، دولت سوریه در حالی مجوز واردات خودرو از ایران به همراه دیگر کشورها را صادر کرده است که نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در این کشور، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان شده است.

وی با اعلام اینکه ایران از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرد، یادآور شد که از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده است و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود.

به گفته نجفی‌منش، مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌و‌انتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارایه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، ممنوعیت واردات خودرو ساخت ایران به سوریه در حالی طی بیش از یک سال گذشته برقرار شده است که خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه از جمله ارمنستان هستند و حتی بازار جمهوری آذربایجان را نیز در دستورکار قرار داده‌اند.

Taadol-07-3

Taadol-07-2

 

ارسال نظر