اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۳:۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۸۳۹۵۳

برنج ارزان می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با لغو ممنوعیت واردات برنج و ورود محصول جدید به بازار قطعا قیمت برنج خارجی و ایرانی کاهش می‌یابد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا با لغو دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج، قیمت برنج در بازار کاهش می‌یابد یا خیر، گفت: در دوره ممنوعیت واردات فصلی با کاهش برنج خارجی در بازار مواجه بودیم که همین امر منجر به ایجاد حباب در بازار شد. قطعا ورود محصول جدید تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت. اما میزان تاثیرگذاری آن در بازار به قیمت تمام شده جهانی این کالا و نرخ ارز نیمایی بستگی دارد. وی ادامه داد: قیمت جهانی برنج به مولفه‌های بسیاری مرتبط است. یکی از آنها زمان خرید برنج است. اگر در فصل برداشت برنج خارجی اقدام به خرید کنیم قطعا می‌توانیم این برنج‌ها را با قیمت‌های بهتری وارد بازارهای داخلی کنیم. ولی وقتی ۴ ماه تجارت برنج تعطیل می‌شود و تقاضای ایجاد شده در بازار توسط صادرکنندگان یکجا وارد بازار می‌شود قطعا فروشندگان نیز قیمت‌ها را بالا می‌برند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: اگر قیمت برنج خارجی در بازارهای جهانی بالا نرود و نرخ ارز نیمایی نیز افزایش نیابد قطعا قیمت برنج خارجی در بازار داخلی شکسته خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های قبل از دوره ممنوعیت بالاتر هم برود. وی در پایان با بیان اینکه با کاهش قیمت برنج خارجی قیمت برنج ایرانی نیز کاهش خواهد داشت، گفت: اگر قیمت برنج ایرانی بیش از این افزایش یابد و فاصله معناداری با برنج خارجی پیدا کند، سهم تقاضای برنج ایرانی به بازار برنج خارجی منتقل خواهد شد.

کدام لوازم خانگی ایرانی  به اروپا صادر می‌شود؟

ایسنا | دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از صادرات برخی اجزا و قطعات به ترکیه و آبگرمکن گازی به ایتالیا و برخی کشورهای بلوک شرق خبر داد. عباس هاشمی در پاسخ به اینکه کدام لوازم خانگی ایرانی به اروپا صادر می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر صادرات اجزا و قطعات بیشتر به ترکیه انجام می‌شود و آبگرمکن‌های گازی نیز به برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و برخی کشورهای بلوک شرق صادر می‌شود. به‌طور کلی بیشتر صادرات لوازم خانگی در حوزه محصولات بزرگ است. به گفته وی از صادرات سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار از آن به کشورهای اروپایی و مابقی به کشورهای همسایه، سی‌ای اس و حوزه خلیج فارس انجام می‌شود. هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت کنونی صادرات لوازم خانگی، تصریح کرد: در حال حاضر یک بازار ۵۵۰ میلیون نفری در منا، یعنی خاورمیانه، آفریقای شمالی و کشورهای سی‌آی اس وجود دارد که ارزش این بازار به ۳۷ میلیارد دلارمی‌رسد. به گفته وی ورود به این بازارها وابسته به حمایت دولت، انعقاد قراردادهای ترجیحی منطقه‌ای، وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور، فعال شدن رایزن‌های بازرگانی، سفارتخانه‌ها و تعاملات با دنیا است.

قیمت زعفران سر به فلک کشید

باشگاه خبرنگاران  | نایب‌رییس شورای ملی زعفران حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف‌کننده را ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به بسته‌بندی قیمت کمی متفاوت است چرا که برخی زعفران‌ها در بسته بندی‌های معمولی و برخی دیگر در بسته بندی‌هایی که حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، عرضه می‌شود. غلامرضا میری نایب‌رییس شورای ملی زعفران از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۱۹ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت هر کیلو زعفران دسته مربوط به سال گذشته از ۸ میلیون به ۱۹ میلیون تومان، زعفران پوشال از ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون تومان و زعفران نگین از ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. میری حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف‌کننده را ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به بسته‌بندی قیمت کمی متفاوت است چرا که برخی زعفران‌ها در بسته بندی‌های معمولی و برخی دیگر در بسته بندی‌هایی که حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، عرضه می‌شود. نایب‌رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: طی هفته‌های اخیر سرعت روند صعودی قیمت زعفران چشمگیر بوده که طی روز‌های اخیر با ورود محصول به بازار روند ثابت مانده است. وی با اشاره به اینکه صادرات زعفران کماکان در حال انجام است، بیان کرد: تا اعلام آمار گمرک نمی‌توان اظهارنظری راجع به روند مثبت یا منفی گرانی بر صادرات داشت، از این رو تا ۱۵ آذر باید منتظر آمار اعلامی ماند. میری با بیان اینکه صادرات در ۶ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است، گفت: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه تغییری نداشته است و به تعبیر دیگر میزان زعفران صادراتی بالانس شده است. میری درباره آینده بازار طلای سرخ بیان کرد: با توجه به پیش بینی کاهش تولید نمی‌توان انتظار افت قیمت را داشت، همواره برآورد می‌شود که قیمت افزایش یابد یا در همین سطح باقی بماند چرا که با کاهش قیمت زعفران، تولید به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود محصول برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

 

ارسال نظر