اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۴:۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۸۹۷

تجارت ایران و اوراسیا  آزاد می‌شود

ایسنا | براساس جدیدترین اطلاعات ارایه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ظرف دو سال آینده امکان ایجاد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود خواهد داشت. از آبان ۱۳۹۸ عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شد و براساس توافق دو طرف بنا شد بعد از سه سال با بررسی عملکرد امکان عضویت دائم و آزادسازی کامل روابط تجاری وجود داشته باشد. در طول این سال‌ها ایران توانسته با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، صادرات خود به برخی از کشورهای اوراسیا را افزایش دهد و همچنین واردات برخی مواد اولیه و کالاهای اساسی نیز از کشورهای اوراسیا ادامه داشته است. در این مدت تراز تجاری ایران در رابطه با کشورهای اوراسیا مثبت بوده و تنها میزان واردات از روسیه بیشتر از صادرات به این کشور بوده است. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که از چند ماه قبل بررسی‌ها برای رسیدن به یک موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا آغاز شده و در این حوزه پیشرفت‌های قابل توجهی نیز به دست آمده است. در نشست در اخیر اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان نماینده سازمان توسعه تجارت با اشاره به پیشرفت قابل قبول در متن توافق‌نامه اعلام کرده که تاکنون ۸۰ درصد از متن نهایی شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز در نشست آتی تکمیل خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها، در صورتی که پارلمان کشورهای عضو اوراسیا با این توافق مخالفتی نداشته باشند ظرف دو سال آینده مقدمات تجارت آزاد میان دو طرف فراهم خواهد شد. در این متن از سویی اقدامات غیرتعرفه‌ای و از سوی دیگر فهرست کالاها بررسی می‌شود تا موانع برای تجارت آزاد به صفر برسد. از طرف ایران تعهدات تعرفه‌ای شامل ۳۹۰ قلم کالا است که ۱۵۰ قلم آن بدون تخفیف خواهد بود. به گزارش ایسنا، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ میزان کل تجارت ایران با اوراسیا ۲.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. میزان صادرات ایران در این بازه زمانی ۵۱۴ میلیون دلار بوده که افزایش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد و همچنین ایران ۱.۹ میلیارد دلار واردات داشته که در این حوزه نیز افزایشی ۴۰ درصدی به ثبت رسیده است. در حوزه کالاهای ترجیحی نیز افزایشی ۲۶ درصدی در تجارت مشترک میان دو طرف به ثبت رسیده است. پسته، فلفل، سیب و کشمش اصلی‌ترین محصولات صادراتی ایران به اوراسیا محسوب می‌شود و روغن خام، جو، ذرت دامی و چوب نیز اصلی‌ترین محصولاتی وارداتی ایران از حوزه اوراسیا بوده است.

الزام پتروشیمی‌ها به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجاری

معاون وزیر صمت گفت: همه تعاونی‌ها مکلف شدند اطلاعات توزیع اعضای زیرمجموعه خود را از اول مهر در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش در نهمین نشست سامانه جامع تجارت و انبارها که با حضور روسای انجمن‌های کالاهای هدف برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت ثبت شفاف از مرحله سفارش تا توزیع کالا در مراکز فروش در سامانه جامع تجارت افزود: همه مجتمع‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی دارای مجوز خوراک از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی یا فاقد مجوز مذکور، بایداطلاعات تولید، موجودی، مصرف، توزیع داخلی و فروش صادراتی کالای خود را براساس شناسه‌های اختصاصی در سامانه جامع تجارت ثبت کرده و در مقابل خریداران محصولات مذکور نیز مکلف به ثبت عملکرد خود در این سامانه هستند. وی اضافه کرد: چنانچه واحدهای تامین‌کننده و مصرف‌کننده زنجیره صنعت پتروشیمی، از تکلیف فوق امتناع یا خلاف واقع اظهار کند، این امر به منزله تخلف تلقی شده و برابر قانون با واحد متخلف یا فرد خاطی برخورد می‌شود. تابش همچنین گفت: در این نشست مقرر شد؛ پیرامون مسائل و مشکلات به وجود آمده برای عاملین و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور در انتقال به واحدهای خرده فروشی و مراکز تعویض روغن در سطح کشور به دلیل نداشتن کد نقش در سامانه جامع تجارت، تمهیدات لازم و موثر اندیشیده شود. معاون وزیر صمت، فروش کالا به فعالین فاقد کد نقش را ممنوع و عرضه آن را مشمول عرضه خارج از شبکه اعلام و تاکید کرد: در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی، علاوه بر عدم امکان عرضه کالا، با متخلفین براساس نوع تخلف تحت عنوان عرضه خارج از شبکه و احتکار، در چارچوب قوانین تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد قانونی انجام می‌شود.

هرگونه افزایش قیمت نان غیرقانونی است

سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت نان در کشور غیرقانونی است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هرگونه افزایش قیمت نان در کشور غیرقانونی است در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اعلام قیمت ۲۵ قلم کالای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی از جمله انواع نان، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابط تدوین شده قبل، هرگونه تغییر در قیمت نان پیش از این به کارگروه‌های استانی گندم آرد و نان با ریاست استانداران محترم سراسر کشور واگذار شده و قیمت‌های اعلامی اخیر توسط وزارت جهاد کشاورزی صرفاً مربوط به شهر تهران است که پیش از این در کارگروه استانی مصوب گردیده و ارتباطی به سایر استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور ندارد.

 

ارسال نظر