رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۲:۴۹:۲۷
کد خبر: ۱۸۳۷۷۷

جزییات تجارت  با  ۱۴۲ کشور جهان

سخنگوی گمرک ایران وضعیت تجارت خارجی ایران با ۱۴۲ کشور جهان را اعلام کرد. بنابر اعلام سخنگوی گمرک، ایران در هفت ماه اول امسال به ۱۴۲ کشور دنیا کالا صادر کرده و از ۱۱۰ کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده است. بر اساس این گزارش، ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است. در این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند. در رابطه با مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی، ۷۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند. کشورهای سوازیلند با ۱۸۰۰ دلار، کومور با ۵۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶۵۳۴ دلار، آنگولا با ۶۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶۸۰۰ دلار، نیکارآگوئه با ۷۶۶۷ دلار و لائوس با ۹۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.  در خصوص واردات کشور در هفت ماه سال ۱۴۰۰ نیز در ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرک‌های اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با شش میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و سوییس با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند. کشورهای‌ترینیدادو توباگو با ۴۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، سرزمین‌های جنوبی فرانسه با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای مورد نیاز را به کشورمان داشتند.

صادرات دارو نصف شد

افت سالانه 20 درصدی ارزش صادرات دارو از کشور، زنگ هشداری است که دست‌کم طی سه سال گذشته به صدا درآمده است. فعالان صنعت داروسازی در حالی بر مطالبه خود مبنی بر آزادسازی نرخ ارز در این بخش پافشاری می‌کنند که به گفته یکی از مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که قاچاق دارو به میزان 5 تا 6 برابر ارزش صادرات رسمی در حال وقوع است.  رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از کاهش 50 درصدی صادرات دارو در سال 99 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و مطالبه اصلی شرکت‌های داروسازی و صادرکنندگان این بخش را آزادسازی نرخ ارز اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد عبده‌زاده که در هفتمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران این خبر را اعلام کرد، یادآور شد که به دلیل استفاده از ارز دولتی در بخشی از ماده موثره تولیدات دارویی، اجازه صادرات محصول ساخته شده داده نمی‌شود. به گفته وی، شرکت‌های داروسازی همچنین باید تعهد کتبی بدهند که ارز حاصل از صادرات آن دست از داروهای تولید شده که برای مواد اولیه آن ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند، را به داخل بازمی‌گردانند. عبده‌زاده سپس سخت‌گیری‌های بیش از حد بر صادرات دارو از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را منجر به سقوط صادرات این بخش عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار، صادرات دارو طی سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن، نصف شد و به حدود 50 میلیون دلار رسید که رقم بسیار ناچیزی در مقابل واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی است.

رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، افزود: دارو تا به امروز از ارز 4200 تومانی بهره‌مند بوده است و اگر تصمیم دولت بر این است که دارو همچنان مشمول دریافت ارز ترجیحی باشد، باید برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌های داروسازی نیز ارز دولتی تخصیص داده شود. به گفته وی، ادامه روند تخصیص ارز 4200 تومانی به دارو و نه تامین ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی این بخش، به‌طور قطع به ورشکستگی و تعطیلی آتی شرکت‌های داروسازی می‌انجامد. عبده‌زاده تصریح کرد که دولت و مجلس باید هرچه سریع‌تر به کمک صنایع داروسازی کشور بیایند و تاخیر در این مورد، عواقب ناگواری برای این صنعت و کشور به همراه خواهد داشت. در همین رابطه، علیار اسماعیلی مدیر میز دانش‌بنیان و دارو سازمان توسعه تجارت، از کاهش سالانه 20 درصدی صادرات دارو طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: صادرات دارو در سال 97 در حالی به رقم 72 میلیون دلار رسید که این میزان برای سال 98 و 99 به ترتیب، 57 و 45 میلیون دلار را به ثبت رساند. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات دارو رشدی نداشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به میزان صادرات سال گذشته باشد. وی با بیان اینکه برخوردهای سلیقه‌ای از سوی برخی دستگاه‌ها به ویژه سازمان غذا و دارو، صادرات دارو را تهدید می‌کند، افزود: سازمان توسعه تجارت به دنبال آن است تا موضوع تسهیل صادرات دارو به‌طور فوریت پیگیری شود و در همین رابطه، به دنبال دریافت مصوبه‌ای از سوی سران سه قوا برای تسهیل در این بخش هستیم. به گفته این مسوول سازمان توسعه تجارت، محدودیت و ممنوعیت‌های سازمان غذا و دارو بر صادرات دارو، منجر به تشدید قاچاق دارو از کشور شده و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان قاچاق دارو از کشور 5 تا 6 برابر ارزش دلاری صادرات رسمی است.

 

ارسال نظر