پیش‌بینی صادرات ۹ میلیارد دلاری به عراق

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۲:۲۵:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۵۵۲

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: یکی از چالش‌های اساسی ما در تجارت، جایگاه ناصحیح تجارت ما در منطقه و جهان است که امروز متناسب با آنچه که باید باشد، نیست. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با وضعیت صادرات ایران به عراق، اظهار داشت: صادرات ایران به عراق طی سال‌های اخیر ارزشی بین 8 تا 12 میلیارد دلار داشته است. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه در 7 ماهه نخست امسال ارزش صادرات ایران به عراق 5 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است، افزود: اگرچه موضوعات مختلفی در حوزه صادرات به عراق تاثیرگذار است، اما با توجه به شرایط صادرات در سال جاری، بررسی وضعیت رقبا و قیمت کالاهای صادراتی، پیش‌بینی می‌شود که صادرات ایران به عراق تا پایان امسال به رقمی حدود 8 تا 9 میلیارد دلار افزایش یابد. 

وی رشد 43 درصدی تجارت خارجی کشور در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته را ناشی از بهبود شرایط کرونا در دنیا عنوان ‌کرد و گفت: با بهبود شرایط کرونا در دنیا، همه شاخص‌های تجارت نسبت به سال گذشته تغییر کرده است و بنابراین در 7 ماهه امسال شاهد رشد تجارت خارجی کشور بودیم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخشی از بهبود شرایط تجاری عزم مسوولان را می‌طلبد، افزود: تلاش شده تا یک مقدار مساله تجارت از حاشیه به متن آورده شود. 

وی با بیان اینکه چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور تورم، معیشت و تجارت است، گفت: کشورهای همسایه حدود 1200 میلیارد دلار ظرفیت واردات دارند و با توجه به ظرفیت و توان داخلی می‌توان تا حدود 300 میلیارد دلار به کشورهای اطراف صادرات داشت اما در حال حاضر صادرات ما به این کشورها حدود 20 تا 30 میلیارد دلار است. 

آل اسحاق اظهار داشت: تقریبا همه مسوولان رده اول کشور در دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که میزان صادرات ما به کشورهای همسایه بسیار اندک است و ایران ظرفیت‌ بسیار بیشتری دارد. 

رییس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: یکی از چالش‌های اساسی ما در تجارت، جایگاه ناصحیح تجارت ما در منطقه و جهان است یعنی نسبت تجارت ما متناسب با آنچه که باید باشد نیست .آل اسحاق اظهار داشت: بخشی از دلایل جایگاه ناصحیح ما در تجارت مربوط به رویکردهای داخلی کشور در مورد مدیریت صادرات، واردات و خدمات و بخشی هم به مسائل و محدودیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برمی‌گردد .وی گفت: متاسفانه بعد از انقلاب در بین برخی از مسوولان این نقطه نظر وجود داشت که که تجارت مولد نیست و به مرور هم به سایرین تسری یافت اما اکنون به دلیل واقعیت‌های تجاری این رویکرد تغییر کرده است.  آل‌اسحاق گفت: به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم تجارت منطقه‌ای ما تغییر کند و تسهیلات، امکانات و حمایت‌های بیشتری از حوزه تجارت خارجی کشور صورت گیرد. 

 

ارسال نظر