اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۴۲۴

بازدید سرزده مخبر از بازار لوازم خانگی

معاون اول رییس‌جمهور در بازار امین حضور تهران حضور یافت و از نزدیک به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی پرداخت. معاون اول رییس‌جمهوری پیش از ظهر پنجشنبه، با حضور در بازار امین حضور تهران از نزدیک به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی پرداخت و با کسبه و خریداران به گفت‌وگو نشست. محمد مخبر در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید، وضعیت تولیدات داخلی و واردات در حوزه لوازم خانگی را در گفت‌وگو با صاحبان مغازه‌ها و عمده و خرده‌فروشان بازار بررسی کرد و گلایه‌های برخی از کسبه و همچنین خریداران را در خصوص افزایش بعضی قیمت‌ها و مشکلات عرضه و تقاضا در این بازار شنید. وی اظهار امیدواری کرد دولت بتواند با رصد مداوم و با همراهی تولیدکنندگان وضعیت این بازار را نیز ثبات بیشتری بخشیده و در مسیر کنترل قیمت‌ها و حل مشکلات مردم قدم بردارد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین در این راستا در حاشیه بازدید به صورت تلفنی با برخی از مدیران عامل کارخانجات بزرگ تولیدی در داخل گفت‌وگو کرد و با بیان مشکلات عنوان شده از سوی مردم، از آنها خواست برنامه‌های خود را برای حل این مسائل ارایه دهند. گفتنی است، معاون اول رییس‌جمهور در جلسه کارگروه تنظیم بازار، حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی را از سیاست‌ها و رویکردهای اصلی دولت برشمرده و در عین حال گفته بود: اگرچه دولت حمایت از تولید داخلی را از راهبردهای اصلی خود می‌داند، اما در عین حال تولیدکنندگان باید به دو موضوع مهم قیمت و کیفیت کالا توجه جدی داشته باشند چرا که اگر در این میان منافع مردم نادیده گرفته شود، دولت ناچار است حل مشکلات مردم را در اولویت قرار دهد.

طرح آمایش سرزمین برای کشور یک ضرورت است

ایرنا |معاون وزیر صمت با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین برای کشور یک ضرورت است گفت: مقرر شده تمامی فعالیت‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی از طریق این طرح انجام شود. احمد تشکینی در نشست هماهنگی طرح آمایش صمت خوزستان، در محل سالن جلسات شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: رییس‌جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی طرح آمایش را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند و از این پس تخصیص منابع در این حوزه‌ها و به پروژه‌های آنها، بر اساس این طرح انجام می‌شود. وی گفت: با انجام طرح آمایش می‌توان تخصیص منابع را برای پروژه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی به خوبی و بر اساس برنامه انجام داد. تشکینی ادامه داد: در مواردی برخی واحدهای صنعتی، بدون داشتن نقشه راه و زیر ساخت مناسب احداث شدند که باعث هدر رفت سرمایه شده است؛ طرح آمایش، نقشه راهی را برای احداث صنایع در مناطقی با توجیه اقتصادی نشان می‌دهد. تشکینی بیان کرد: وزارت صمت در نظر دارد تا آمایش صنعتی، معدنی و تجاری را برای هر استان تهیه کند که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین استان نقشه اولیه تهیه شده است و در حال جمع‌بندی است. وی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا این سند برای سایر استان‌ها نیز تهیه شود، گفت: این طرح باعث می‌شود تا همکاری بین دستگاهی نیز تقویت شود. رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت با اشاره به ۲ اولویت اصلی طرح آمایش سرزمین افزود: در اولویت اول یک نقشه صنعتی، معدنی و تجاری برای هر استان تهیه می‌شود و سپس مشخص می‌شود که برای احیای واحدهای صنعتی راکد و احیای معادن و توسعه فعالیت‌های اقتصادی قوی و کارآمد و تکمیل پروژه‌های اقتصادی نیمه تمام چه برنامه‌ای را داشته باشیم. تشکینی، با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های تجارت خارجی در این طرح گفت: در استان‌هایی که مرز زمینی و آبی دارند توسعه تجارت‌ خارجی بیشتر مورد نظر است و تلاش خواهد شد تا ظرفیت‌های تجاری این استان‌ها تقویت شود. وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز یک بسته تکمیلی برای این طرح در دست تهیه دارد که بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری است تا بر اساس آن بتوان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کرد.

برقراری خطوط منظم دریایی به مقصد بازارهای صادراتی

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، برقراری خطوط منظم دریایی به مقصد بازارهای صادراتی را از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد. علیرضا پیمان‌پاک در دیدار با یکی از خودروسازان کشور، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات مجموعه‌های صادراتی به ویژه خودروسازان مشکلات ایفای تعهدات ارزی، نقل و انتقال وجوه صادراتی، صدور ضمانتنامه‌ها و بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی، پایین بودن رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی با توجه به بالا بودن هزینه‌های لجستیک صادراتی و مشکلات مربوط به حمل و نقل و لجستیک صادراتی است. معاون وزیر صمت افزود: بر اساس مصوبه جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات رفع خواهد شد و با توجه به تسهیل انجام شده در این مصوبه از جمله انجام واردات در مقابل صادرات بدون رعایت سقف و سابقه، امیدواریم که هدف اصلی از ایفای تعهدات ارزی در جهت تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید و در نهایت افزایش اشتغال و رفاه جامعه محقق شود. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، برقراری خطوط منظم دریایی به مقصد بازارهای صادراتی را از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و گفت: با برقراری این خطوط که با تسهیلات سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک صادراتی کالاهای ایرانی از جمله خودرو و قطعات کاهش یافته و قدرت رقابت‌پذیری محصولات صادراتی جمهوری اسلامی ایران افرایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر